اردیب (ارابه) نگین کویر

یادبادآن روزگاران یادباد.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:۳۳ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۳٠
Comments نظرات () لینک دائم

How to succeed ( چگونه موفق شویم)

PLAN while others are playing

(برنامه ریزی کن وقتی که دیگران مشغول بازی کردند)

STUDY while others are sleeping

(مطالعه کن وقتی که دیگران در خوابند)

 DECIDE while others are delaying

(تصمیم بگیر وقتی که دیگران مرددند)

PREPARE while others are daydreaming

(خود را آماده کن وقتی که دیگران درخیال پردازیند)

BEGIN while others are procrastinating

(شروع کن وقتی که دیگران در حال تعللند)

SAVE while others are wasting

(صرفه جویی کن وقتی که دیگران در حال تلف کردند)

LISTEN while others are talking

(گوش کن وقتی که دیگران در حال صحبت کردند)

SMILE while others are frowning

(لبخند بزن وقتی که دیگران خشمگیند)

  PERSIST while others are quitting

(پافشاری کن وقتی که دیگران در حال رها کردند)

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٠٠ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٢۸
Comments نظرات () لینک دائم

آیین طلب باران یا الله رحمتی درروستای اردیب

در روستایمان اردیب یک علم بنام علم چهل گیس  ویژه آیین باران خواهی وجوددارد، که از قدیم برحسب سنت ورسم قدیمی در زمانیکه بارش باران کم شده وآسمان برزمین بخیل می گردید، مردم درشبستان حسینیه گردهم می آمدند وباآوردن علم چهل گیس ازمسجد جامع مراسم طلب باران وآیین باران خواهی که به الله رحمتی معروف بوده است راآغاز می کردند.

دراین آیین بچه های کم سن وسال (بدلیل  اعتقادبراینکه  بچه ها دلشان پاک است ودعایشان زودتر مستجاب میشود) به همراه چند مردمسن سال باحمل علم از میدانگاه حسینیه علم گردانی  راشروع می کردندو باخواندن دسته جمعی این اشعار : 

یا الله رحمتی     یا امام همتی      خدا بده رحمتی   یا  خدا بده نعمتی

واشعاردیگری بدین مضمون :

یه مشتک جو داشتم   پشت کتلو کاشتم      ای خدا بده بارون       از بهر گناه کارون

علم رابه جلوی درب تک تک خانه هابرده و سر می زدند.صاحب خانه بعداز پذیرایی مختصر   به آنها گندم ویا حبوبات می داد، وقتی مراسم علمگردانی تمام میشد همه به حسینیه باز می گشتند وعلم چهل گیس در سر جایش قرار می گرفت. باحضور خانمهای روستادر حسینیه  حبوبات وگندمها ی جمع آوری شده را تمیز کرده واز آن آش باران درست می کردند.

نویسنده : عباس ثابتی : ٩:٤۳ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٢۸
Comments نظرات () لینک دائم

شرحی برانتقادامام جمعه شهرفرخی

حجت الاسلام شیخی ضمن اشاره به سفر وزیرجهاد کشاورزی در روز پنجشنبه به این شهر اعلام کرد که سفر آقای خلیلیان وزیر کشاورزی و دکتر حسنی نماینده محبوب شهرستانهای نایین و خوروبیابانک به منطقه وشهر فرخی جهت بازدید از کشت خوان و بررسی مشکلات از نزدیک برنامه ریزی شده بود. ولی بعضی از مهندسان و افراد خاص در پی پیشبرد اهداف و بر نامه های خاص خود بودند و کشاورزان را اجازه ندادند که آنطور که باید مستقیم با وزیر صبحت کنند و مشکلاتشان را بیان نمایند. سخن من به برخی از افراد برای مردم کارکنید و بهتر است در خدمت مردم باشید.انتقاد وسخن امام جمعه شهر فرخی از زبان مردم به وزیر کشاورزی ومسئولین منطقه این است که قرار بود چندماهه کشت خوان تحویل کشاورزان دهند که هنوز پس از سه سال به دلایل و بهانه های مختلف مشکلات مردم برطرف نشده است .ارزش خدمت مردم از نظر مراجع:حضرت آیت الله فاضل میگوید50 سال با امرم آشنا شدم و خلاصه کار خود را در یک جمله می گویم . شما به واجبات عمل کنید و به جای مستحبات به کار مردم بپردازیدو خدمت مردم کنید. فردای قیامت اگر از شما سئوال کنند چرا مستحبات انجام نداده اید بگوید فاضل گفته است .خدمت به مردم از اعمال مستحبی بهتر است.

برگرفته از وبلاگ کانون سقا فرخی

اردیب نگین کویر:

چندنکته باچاشنی طنزدر رابطه باهمت و اراده والای مسئولان شهرستان وهماهنگی ویکدلی وشفاف بودنشان بامردم منطقه بالاخص روستاهای جنوبی شهرستان : 

1-قبل از هرفکرونظری دراین مورد بایددانست آیا مسئولین شهرستان خودشان هم ازسفر وزیرمحترم کشاورزی مطلع بوده اندیاخیر؟بعداظهارنظرکرد.

2-درصورت اطمینان آیابرایشان حضور کشاورزان زحمت کش که دو،سه سال است منتظرند،حضورشان موردنیازبوده یاخیر؟نکندشائبه ای درخصوص اتاق فکروتلاش مسئولین شهرستان بیان شود که خدای نکرده صندلیشان ... .

3-پروژه ای بااین مبلغ هنگفت بدون زیر ساخت سازی وفقط هموارکردن  ظاهری نخلستان  وزیرخاک کردن نخل ها ی سوخته وکوبیدن آن بدون بسترسازی وبهسازی خاک آن عملی است علمی ونیازی به توضیحات و... نداردبهتراست هرکس به تخصص خودبپردازدوبهانه گیری نکنید.

4-کارهای تشریفاتی آداب ورسومات خاص خودراداردوباید بنحواحسن بصورت سمبلیک اجراشود، چه نیازی داردبه مردم عادی وکشاورزان زحمت کش؟

5-اصلا شهرستان هیچ مشکل وکم وکسری ندارد که ازوزیر محترم درخواست شودبامردم ملاقات داشته باشد.درضمن مسئولین محترم بیشتر ناراحت اوقات مردم بوده وخواسته اندمزاحم وقت این عزیزان نشوند.

6-.....

دراینجا به سخنی از امام خمینی (ره)اکتفا می کنم:

   اگر بخواهید مملکت تان مال خودتان باشد و مال خود این ملت باشد ، باید این ملت را به همان گرمی که هست نگه داریم ... ارزش این ها زیاد است ، اما باید حفظ کنیم این ارزش ها را ، پیروزی مملکت ما برای همین ارزش ها ست ، این پیروزی قلوب بالاتر از پیروزی کشور است ... دائماً در نظرتان باشد که ما یک بندة خدائی هستیم ، که این مردم ما را به این محل رساندند و ما برای آنها باید خدمت بکنیم ."

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:۳٤ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٢٧
Comments نظرات () لینک دائم

حکمت مولانا

گشاده دست باش ،جاری باش ،کمک کن ،مثل رود

باشفقت و مهربان باش ،مثل خورشید

اگرکسی اشتباه کردآن رابه پوشان، مثل شب

وقتی عصبانی شدی خاموش باش ،مثل مرگ

متواضع باش و کبر نداشته باش ،مثل خاک

بخشش و عفو داشته باش ،مثل دریا

اگرمی خواهی دیگران خوب باشند خودت خوب باش ،مثل آینه  مولانا

هر چه بیشتر به کسی عشق میورزیم ، بیشتر در اسرار هر چیز نفوذ می کنیممولانا

ما در این انبار گندم می کنیم *گندم جمع آمده گم می کنیم

می نیندیشیم آخر ما به هوش *کین خلل در گندمست از مکر موش

موش تا انبار ما حفره زدست *وز فنش انبار ما ویران شدست

اول ای جان دفع شر موش کن *و انگهان درجمع گندم کوش کن

گرنه موشی دزد در انبار ماست *گندم اعمال چل ساله کجاست

ریزه ریزه صدق هر روزه چرا*جمع می ناید در این انبار ما مولانا

موش = نفس      گندم = جان – روح     انبار = جسم

ای قوم به حج رفته کجایید کجایید*معشوق همین جاست بیایید بیایید


معشوق تو همسایه و دیوار به دیوار*در بادیه سرگشته شما در چه هوایید


گر صورت بیصورت معشوق ببینید*هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید


ده بار از آن راه بدان خانه برفتید*هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شمایید


آن خانه لطیفست نشانهاش بگفتید*از خواجه آن خانه نشانی بنمایید


یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدیت*یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید


با این همه آن رنج شما گنج شما باد*افسوس که بر گنج شما پرده شمایید مولانا

نویسنده : عباس ثابتی : ٩:٢٢ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٢٦
Comments نظرات () لینک دائم

انتصاب رئیس جدیداداره تامین اجتماعی شعبه خوروبیابانک

در آیینی در محل فرمانداری و با حضور جناب آقای دادخواه مدیر کل محترم سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان آقای حسنعلی ثابتی به عنوان رئیس جدید اداره تأمین اجتماعی شعبه خور منصوب گردید و از زحمات جناب آقای سید حسن موسوی رئیس سابق شعبه قدردانی به عمل آمد.

 آقای ثابتی قبل از این مسئول درآمد اداره تأمین اجتماعی شعبه انارک بودند. برای هر دوی این عزیزان آرزوی موفقیت در مسئولیت جدید و خدمت به مردم را داریم.

منبع: فرمانداری

اردیب نگین کویر:این انتصاب را به آقای حسنعلی ثابتی تبریک گفته وآرزوی موفقیت برای ایشان که اصالتا اردیبی هستند داریم .

نویسنده : عباس ثابتی : ٩:٢٢ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٢٦
Comments نظرات () لینک دائم

چند سخن

هنگامی که دیگران به درستی شما را درک نمی کنند،خداوند شما را درک می کند.او عاشقی است که همواره شما را دلگرم می نماید،بدون توجه به اینکه مرتکب چه خطاهایی شده اید. سایرین تنها لحظه ای اظهار مهر می کنند و سپس شما را از یاد می برند، اما او هیچگاه رهایتان نمی کند.خداوند هر روز از طرق بی شماری خواهان عشق شماست، اگر او را نپذیرید مجازاتتان نمی کند، اما شما خودتان خود را مجازات می کنید.
دریابید:آنکه تسلیم خداوند است همه چیزتسلیم اوست. پاراماهانسا یوگاناندا

بشر در جستجوی پایدار و ابدی برای «چیز دیگری» است، که امیدوار است برایش شادی کامل و بی‌منتها به ارمغان آورد. برای آن عده از افرادی که جستجو کرده و خدا را یافته‌اند، جستجو به پایان رسیده است. ذات احدیت آن «چیز دیگرِ» است. پاراماهانسا یوگاناندا

 عشق الهی توصیف کردنی نیست، اما وقتی که قلب آدمی پالایش می شود و آرام می گیرد، می توان این عشق را احساس کرد. وقتی ذهن و احساس، متوجه درون و باطن می شود، آدمی شعف و سرور الهی را احساس می کند. لذات حواس پنج گانه دوامی ندارد، اما سرور الهی ابدی و بی نظیر است. پاراماهانسا یوگاناندا

نویسنده : عباس ثابتی : ٢:۳٧ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٢٥
Comments نظرات () لینک دائم

ولادت باسعادت امام موسی کاظم (ع)بر همگان مبارکباد.

هفتمین امام شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در هفتم ماه صفر سال 128 هجری قمری در ابواء متولد گردید.
پدر بزرگوارش
حضرت امام جعفر صادق علیه السلام و مادر گرامیش حمیده است.
میلادش برای امام صادق علیه السلام چنان شادی‌بخش بود که آن حضرت به‌همین
مناسبت سه روز جشن گرفت و مردم مدینه را اطعام نمود.
نام مبارکش موسی و القاب و
کنیه هایش متعدد است؛ مشهورترین لقبش کاظم و صابر و معروف‌ترین کنیه‌اش ابوالحسن است. نقش نگین انگشتری‌اش جمله حسبی الله بوده است.

امامت
:او که براساس تقدیر الهی قرار بود پس از پدر بزرگوارش امامت امت را به عهده بگیرد،
تحت تربیت فوق‌العاده امام صادق مراحل رشد و کمال را پشت سر
گذاشت و مرحله نوجوانی و جوانی را طی نمود، به گونه ای که تا آخر عمر، جلال و جمال الهی در صورت و سیرتش مشهود بود.

ادامه مطلب
نویسنده : عباس ثابتی : ۸:٥٩ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٢٢
Comments نظرات () لینک دائم

چهره های ماندگار،امیرکبیر ایران

میرزا تقی‌خان فراهانی (متولد ۱۱۸۶درگذشت ۲۰ دی ۱۲۳۰) مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظم‌های ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بوداصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت. مدت صدارت امیر کبیر ۳۹ ماه (۳سال و ۳ماه) بود. وی موسس مدرسه دارُالفُنون بود که برای آموزش علوم و فنون جدید، به فرمان او در تهران تأسیس شد. همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله اقدامات وی به حساب می‌آید. امیرکبیر پس از این که با توطئه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید شد و در حمام فین آنجا به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید.

کودکی:میرزا تقی فراهانی در سال ۱۱۸۶ در روستای هزاوه اراک متولد شد، پدر وی کربلایی قربان نام داشت و آشپز قائم مقام فراهانی بود. وی در خانه قائم مقام تربیت شد و در جوانی توانست سمت منشی‌گری قائم مقام را به دست آورد.

 دوران حضور در دستگاه دولتی:وی پس از قتل گریبایدوف در ایران، از جانب دستگاه دولتی ایران ماموریت یافت تا برای عذرخواهی به نزد تزار روسیه برود. وی سپس ریاست هیاتی سیاسی را بر عهده گرفت و مامور حل اختلافات مرزی با دولت عثمانی شد. این ماموریت دو سال به طول انجامید و میرزا محمدتقی‌خان در این دوران به امیرنظام ملقب گشت. پس از مرگ محمد شاه قاجار در سال ۱۲۲۷ .، وی در تامین هزینه عزیمت ولیعهد ناصرالدین‌شاه به تهران نقش مهمی ایفا نمود. وی در اوایل سلطنت ناصرالدین‌شاه به مقام صدر اعظمی دست یافت و لقب امیرکبیر را دریافت نمود. دلیل این انتصاب، حسن انجام وظیفه او در رساندن شاه به تخت پادشاهی بود.. ناصرالدین شاه در آن زمان ۱۶ سال داشت.امیرکبیر در ۲۶ بهمن ۱۲۲۷ برابر ۲۲ ربیع‌الاول ۱۲۶۵ ق. با عزت‌الدوله، خواهر ناصرالدین‌شاه ازدواج کرد.

ادامه مطلب
نویسنده : عباس ثابتی : ۸:٥٩ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٢٢
Comments نظرات () لینک دائم

قابل توجه خوانندگان وهمشهریان عزیز

قابل توجه خوانندگان وهمشهریان عزیز

برآنیم که با حمایت و یاری شما تصاویر،اخبارونوشته های قدیمی

 وشرح حال نیاکان  روستایمان  اردیب را در وبلاگ به معرض دید

بگذاریم لذا خواهشمنداست باارسال تصاویر،اشعار ومطالب خود

به آدرسهای ذیل:sabeti.abbas@gmail.com

http://navaieordib.persianblog.ir/

sabeti_011@YAHOO.COM

مارایاری رسانید.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱۸
Comments نظرات () لینک دائم

به بهانه سالگرد زنده یادجهان پهلوان تختی

                          

جهان پهلوان تختی در روز پنجم شهریور ماه سال  1309  خورشیدی در خانواده ای متوسط در محله خانی آباد تهران متولد شد. پدرش به سبب اعتقادات مذهبی و ارادت به امام هشتم، نام غلامرضا را برای وی برگزید. دو پسر و دو دختر دیگر از غلامرضا بزرگتر بودند. 
  شادروان تختی به لحاظ مشکلات خانوادگی فقط  9  سال در دبستان و دبیرستان منوچهری خانی آباد درس خواند و در سال  1329  به سبب علاقه به کشتی و ورزش باستانی به باشگاه پولاد رفت.
 تختی در دوران زندگی ورزشی اش رکورد دار شرکت در المپیک ها و کسب بیشترین مدال از این آوردگاه بود. در چهار دوره المپیک حضور داشت و حاصل آن یک طلا، دو نقره و یک عنوان چهارم بود که در کشی ایران این امر اتفاق نادری است. جهان پهلوان علاوه بر قهرمانی،به لحاظ منش و رفتار انسانی و سجایای اخلاقی پسندیده و جوانمردی و نوع دوستی شهره خاص و عام بوده است.او زندگی خود را وقف مردم کرده بود. شادروان تختی در ورزش باستانی و کشتی پهلوانی نیز دارای تبحر و مهارت بود، چنان که سه بار پهلوان ایران شد و هر بار کشتی گیران نامداری را مغلوب کرد.

وی چهار ماه پس از بازگشت از آخرین سفر خود (توکیو،1966) در آبان ماه سال  1345  زندگی مشترک خود را با همسرش آغاز کرد؛ که حاصل آن تولد بابک در سال  1346  بود و سرانجام پس از   گذشت چهار ماه از تولد فرزندش خبر درگذشت جهان پهلوان همه را در اندوهی عظیم و بهتی شگفت انگیز فرو برد.

  افتخارات تختی:

بازیهای المپیک:
 52  هلسینکی: مدال نقره  (79  کیلو گرم)
 56  ملبورن: مدال طلا  (87  کیلو گرم)
 60  رم: مدال نقره  (87  کیلو گرم)
 64  توکیو: چهارم  (97  کیلو گرم)

 قهرمانی جهان:
 51  هلسینکی: مدال نقره  (79  کیلو گرم)
 54  توکیو: نفر پنجم  (87  کیلو گرم)
 61  یوکوهاما: مدال طلا  (87  کیلو گرم)
 62  تولیدو: مدال نقره  (97  کیلو گرم)

 بازیهای آسیایی:
 58  توکیو: مدال طلا  (87  کیلو گرم)
 جمع مدالهای غلامرضا تختی: 8  (4  طلا، 4  نقره)
 المپیک  3  - جهانی  4  - بازیهای آسیایی  1

نویسنده : عباس ثابتی : ۸:٥۸ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱٧
Comments نظرات () لینک دائم

در آیینی صندوق مهر امام رضا علیه السلام شهرستان خوروبیابانک گشایش یافت

به گزارش نسیم خور مدیر صندوق مهر امام رضا علیه السلام استان اصفهان در آیین افتتاحیه بیست و سومین شعبه صندوق استان در شهرستان خوروبیابانک گفت :این صندوق در دولت نهم و در نخستین سفر هیئت دولت به استان خراسان رضوی کلیات آن به تصویب رسید و کارخود را رسما از تیر ماه 1385 آغاز کرد .

سید جلال قریشی با اشاره به این که صندوق مهر امام رضا با هدف ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار راه اندازی شده است افزود :تسهیلات برای ازدواج و مسکن از جمله این موارد در ابتدای راه اندازی صندوق بوده است .وی ادامه داد: به دلیل این که پرداخت تسهیلات از سوی صندوق مهر امام رضا در این چند سال روند خوبی را طی نموده، در سال 88 پرداخت تسهیلات مجددا به بانک مرکزی واگذار شد .

مدیر صندوق مهر امام رضا (ع )استان اصفهان بیان داشت :سهم این صندوق از تعهد ایجاد 80 هزار فرصت شغلی در استان سه هزار و 500 شغل بوده که طی هشت ماه گذشته شش هزار و 437 فقره تسهیلات اشتغال زایی از سوی این صندوق پرداخت شده که حدود دوبرابر تعهد می باشد .قریشی در ارتباط با چشم انداز آینده این صندوق تصریح کرد:طرحی در مجلس ارائه شد که با صندوق های دیگر و بانک مرکزی نیز هماهنگی شود که وظیفه ایجاد اشتغال خرد را برعهده این صندوق بگذارند .

وی پیش بینی کرد: تا پایان امسال برای ایجاد هشت هزار و 500 شغل از سوی صندوق مهر امام رضا علیه اسلام در استان اصفهان تسهیلات پرداخت شود که بیش از دوبرابر تعهد استان است .مدیر صندوق مهر امام رضا علیه اسلام استان اصفهان کل اعتبار در نظر گرفته شده برای صندوق در سال جاری را 650 میلیارد تومان دانست و سهم اصفهان از این تسهیلات را 5/27 میلیارد تومان عنوان کرد .

وی با اشاره به اعتبار اختصاص یافته از سوی دولت جهت ایجاد فرصت های اشتغال زایی در روستاها یاد آور شد :در سال جاری هفت میلیارد تومان از سوی دولت به اعتبارات این صندوق اختصاص داده شد که در مجموع برای ایجاد اشتغال در استان از طریق اعتبارات صندوق 35 میلیارد تومان از سوی دولت اختصاص یافته است .

در این مراسم محمد فیروزی به عنوان سرپرست صندوق مهر امام رضا (ع) شهرستان خوروبیابانک معرفی شد .

نویسنده : عباس ثابتی : ۸:٥٧ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱٧
Comments نظرات () لینک دائم

سخنانی از بزرگمهر

اگر امیدواری که رنجت بار نیکو دهد هرگز گفتار آموزگاران را خوار مدار و از فرمانشان سر مپیچ . 

  به بسیار گفتن آبروی خود مبر.

 دوستان برای شکار دشمنان چون تیر و کمان اند.

 ستوده و نیک فرجام کسی است که دادگر و نیکنام و در کردار و گفتار به هنجار باشد .

 آنچه دلخواه همه است جز تن درستی نیست ، که اگر کسی روزی از آن محروم شد آرزویی جز بدست آوردنش ندارد .

 فر و شکوه زمانی فزونی می یابد که دانا نزدمان ارجمند باشد ، و کام بدخواه را به زهر بی اعتنایی بیالایم . 

 برترین دانش ها یزدان پرستی است . 

 دانایان روشندل می دانند که دوران زندگی دراز نیست ، تن آدمی از این جهان است و روان از سرای دیگر .

 دل در آرزوی آنچه دسترسی بدان متصور نیست نباید بست ، از آنکه مایه رنج تن و بلای جان است . 

 کسی در شمار دانایان است که بر آنچه از دستش رفته افسوس نخورد  ، از نایافته به رنج نباشد ، چون در طلب مرادی با سختی رویا رو شود سست نگردد و دل به ناامیدی نسپارد .

 خود را با هوس نزدیک مکن که خرد از تو روی بر می تابد . 

 اگر خرسند و رضا باشی زندگی به دلخواه می سپاری . 

 در آیین خرد در هر کاری اندیشه باید . 

 برای آدمی دشمن دانا از دوست نادان بهتر است . 

 دیو کین و دیو سخن چینی گزنده است . سخن چین هرگز جز به دروغ لب نمی گشاید . گفتارش همیشه بی فروغ است .دو روی و سخن چین از مهر یزدان بی بهره اند و از او در هراسند . 

 هرکس گوش نصیحت نیوش داشته باشد ، و دل به آموختن بسپارد ، بسا سخنان سودمند که از دانایان بشنود . 

نویسنده : عباس ثابتی : ۱:۱٤ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱٦
Comments نظرات () لینک دائم

سرنوشت نان!!!

نویسنده : عباس ثابتی : ٩:۳۱ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱٥
Comments نظرات () لینک دائم

چندحکمت

مهمترین چیز بعد از حل کردن یک مسئله یافتن اندکی طنز در آن است .     فرنک آکلارک

دو گوش داریم ویک زبان ، برای اینکه بیشتر بشنویم و کمتر بگوییم.              دیوژن

سخن گفتن به موقع و سکوت نمودن به موقع نشانه عقل است.                  سقراط

دانش انسان را از بلاها حفظ می کند .                                      غررالحکم و دررالکلم

برای ماندگاری ، رویایی جز پاکی روان نداشته باش .                                    اُرد بزرگ

شاد ماندن به هنگامیکه انسان در گیرودار کارهای ملال آور و پر مسئولیت است ، هنر کوچکی نیست.                                                                                نیچه

همه می‌خواهند بشریت را عوض کنند ، دریغا که هیچ کس در این اندیشه نیست که خود را عوض کند.                                                                            تولستوی

 چنین گفت رستم به اسفندیار که کردار ماند ز ما یادگار .                   فردوسی خردمند

راز اندوختن خرد ، یکرنگی است و بخشش .                                         اُرد بزرگ

به یاد داشته باش که امروز طلوع دیگری ندارد .                                       دانته

 مهم ترین نکته این است: در هر لحظه قادر باشیم آنچه را که هستیم به خاطر آنچه می توانیم بشویم قربانی کنیم .                                                          چارلز دیوبولیس

فقط کارهای جسورانه به حساب می آیند .                                     اسکاول شین


زندگی گره ای نیست که در جست و جوی گشودن آن باشیم. زندگی واقیتی است که باید آن را تجربه کرد .                                                              سورن کی یر کگارد

نویسنده : عباس ثابتی : ٩:۳۳ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱٤
Comments نظرات () لینک دائم

بالابردن فرهنگ گردشگری از نیازهای اساسی صنعت گردشگری می باشد.

خورنگین سبز کویر:

حسن فیروزی در نخستین نشست کارگروه گردشگری شهرستان در محل فرمانداری گفت: در طی دو سال اخیر از حدود 50 کشور خارجی قریب به 10 هزار نفر گردشگر از جاذبه های این شهرستان دیدن کردند. وی افزود:بخش عمده شهرستان سرزمینی کویری است که یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی محسوب می شود.

فرماندار خوروبیابانک ادامه داد: خوروبیابانک یکی از شهرستانهایی است که دارای آب و هوای گرم و خشک بیابانی بوده و از جاذبه های گردشگری بسیار بالایی برخوردار می باشد که صحنه های زیبا و افسونگر را تنها در مناطق کویری می توان یافت. فیروزی از جمله مناطق مهم گردشگری در شهرستان را وجود رمل های ماسه ای ، تخت عروس ، تخت عباسی ، ریگ جن ،ساباط ها ، بادگیر ها ، پایاب ها و .. اشاره کرد و یاد آور شد:هر یک از نمونه های گردشگری به نوعی دارای جاذبه است.

وی افزود: از دیگر جاذبه های تاریخی و معماری شهرستان قلعه های باستانی شهر جندق و روستاهای بیاذه ،ایراج و گرمه با قدمت بیش از هزار سال، تپه های باستانی روستای ایراج با قدمت 3500 ساله ، دیوان خانه اردیب ، بقعه شمس الدین محمد شاه روستای مهرجان مربوط به قرن هشتم هجری ، امامزادگان ابو محمد(بیاذه)،ابراهیم(آبگرم)،جنید و عبدالله (گرمه)،سید کمال الدین شهر خور و ...می توان نام برد.

فرماندار خوروبیابانک بالابردن فرهنگ گردشگری را از نیازهای اساسی صنعت گردشگری برشمرد و خاطر نشان کرد:آن چه که در کنار توسعه این صنعت دارای اهمیت است مدیریت مطلوب ، برنامه ریزی بهتر و فرهنگ سازی جامع و کامل می باشد.

وی در پایان تأکید کرد:مدیران در جهت ساماندهی و فرهنگ سازی صنعت گردشگری به گونه ای عمل نمایند که به فرهگ بومی ، مذهبی و آداب و رسوم مردم خدشه ای وارد نشود.

نویسنده : عباس ثابتی : ٩:۳۳ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱٤
Comments نظرات () لینک دائم

حکمتی از سقراط

هر زمان شایعه ای را شنیده اید و یا خواستید شایعه ای را تکرار کنید این فلسفه را در ذهن خود داشته باشید!

 در یونان باستان « سقراط » به دلیل خرد و درایت فراوانش مورد ستایش بود. روزی فیلسوف بزرگی که از آشنایان سقراط بود، با هیجان نزد او آمد و گفت: سقراط میدانی راجع به یکی از شاگردانت چه شنیده ام؟

 سقراط پاسخ داد:"لحظه ای صبر کن. قبل از این که به من چیزی بگویی از تومی خواهم آزمون کوچکی را که نامش سه پرسش است پاسخ دهی."

مرد پرسید: سه پرسش؟

سقراط گفت: "بله درست است. قبل از این که راجع به شاگردم با من صحبت کنی، لحظه ای آن چه را که قصدگفتنش را داری امتحان کنیم."

اولین پرسش حقیقت است.

کاملا مطمئنی که آن چه را که می خواهی به من بگویی حقیقت دارد؟

مرد جواب داد:"نه، فقط در موردش شنیده ام."

سقراط گفت: "بسیار خوب، پس واقعا نمی دانی که خبردرست است یا نادرست."

حالا بیا پرسش دوم را بگویم،"پرسش خوبی"آن چه را که در مورد شاگردم می خواهی به من بگویی خبرخوبی است؟

مردپاسخ داد:"نه، برعکس…"

سقراط ادامه داد:"پس می خواهی خبری بد در مورد شاگردم که حتی درمورد آن مطمئن هم نیستی بگویی؟"

مردکمی دستپاچه شد و شانه بالا انداخت.

سقراط ادامه داد: "و اما پرسش سوم سودمند بودن است. آن چه را که می خواهی در مورد شاگردم به من بگویی برایم سودمند است؟"

مرد پاسخ داد: "نه، واقعا…"

سقراط نتیجه گیری کرد:"اگر می خواهی به من چیزی را بگویی که نه حقیقت دارد و نه خوب است و نه حتی سودمند است پس چرا اصلا آن رابه من می گویی؟؟"

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:٠۱ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱۳
Comments نظرات () لینک دائم

یک نظریه واقعی از عبید زاکانی

 

خواب دیدم قیامت شده است. هرقومی را داخل چاله‏ای عظیم انداخته و بر سرهر چاله نگهبانانی گرز به دست گمارده بودند الا چاله‏ی ایرانیان. خود را به عبید زاکانی رساندم و پرسیدم: «عبید این چه حکایت است که بر ما ایرانی ها اعتماد کرده نگهبان نگمارده‏اند؟»
 
گفت:
«می‌دانند که به خود چنان مشغول شویم که ندانیم در چاهیم یا چاله.» خواستم بپرسم: «اگر باشد در میان ما کسی که بداند و عزم بالا رفتن کند...» نپرسیده گفت: گر کسی از ما، فیلش یاد هندوستان کند خود ما بهتر از هر نگهبانی لنگش کشیم و به تهِ چاله باز گردانیم!

نویسنده : عباس ثابتی : ٩:۳۱ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱۳
Comments نظرات () لینک دائم

فقر؟

دکتر شریعتی

 فقر

 میخواهم  بگویم ......

فقر  همه جا سر میکشد .......

فقر ، گرسنگی نیست ، عریانی  هم  نیست ......

فقر ، چیزی را  " نداشتن " است ، ولی  ، آن چیز پول نیست ..... طلا و غذا نیست  .......

 فقر  ،  همان گرد و خاکی است که بر کتابهای فروش نرفتهء یک کتابفروشی می نشیند ......

 فقر ،  تیغه های برنده ماشین بازیافت است ،‌ که روزنامه های برگشتی را خرد میکند ......

فقر ، کتیبهء سه هزار ساله ای است که روی آن یادگاری نوشته اند .....

فقر ، پوست موزی است که از پنجره یک اتومبیل به خیابان انداخته میشود .....

فقر ،  همه جا سر میکشد ........          

   فقر ، شب را " بی غذا  " سر کردن نیست ..

  فقر ، روز را  " بی اندیشه"   سر کردن است

نویسنده : عباس ثابتی : ٩:٢٦ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱۳
Comments نظرات () لینک دائم

ماهیت اقتصادسیاسی بین الملل(2)

ماهیت اقتصادسیاسی بین الملل(٢)

عباس ثابتی

کارشناس ارشدروابط بین الملل(گرایش اقتصاد)

رابطه بین دولت و بازار و بویژه تفاوت‌ها میان این دو سازمان حاکم بر زندگی اجتماعی انسانها, از جمله موضوعات مهمی است که مکرر در گفتمان‌های پژوهشگران مطرح می‌شود و موضوعی نیست که به سادگی و با اتفاق نظر از حوزه مطالعات خارج شود. از یک سو دولت است که براساس مفاهیمی چون سرزمین, وفاداری و انحصاریتشکل‌گرفته و برای استفاده مشروع از زور دارای قدرت انحصاری است. اگر چه هیچ دولتی برای مدتها نمی‌تواند دوام داشته باشد, با این حال, دولت‌ها از درجات متفاوتی از حاکمیت و اقتدار در جوامعی که بخشی از آن محسوب می‌شوند, برخوردارند.

از سوی دیگر بازار است که براساس مفاهیمی چون یکپارچگی کارکردی روابط قراردادی و وابستگی متقابل و رو به گسترش میان خریداران و فروشندگان عمل می‌کند. اینجا جهانی است عمدتاً مرکب از قیمتها و کمیت‌ها و واحدهای مستقل و مختار اقتصادی که به علائم قیمتی که اساس تصمیم‌گیری آنها است واکنش نشان می‌دهند.

برای یک دولت, مرزهای سرزمینی, یک مبنای اساسی و ضروری برای حاکمیت ملی و وحدت سیاسی است. اما برای بازار, حذف تمامی موانع سیاسی و غیرسیاسی در مسیر عملکرد سازوکار قیمت‌ها الزامی است. لذا می‌توان گفت این تفاوت‌های بنیادی که میان این دو نهاد نظم‌دهنده روابط انسانی وجود دارد, ضمن اینکه تاریخ معاصر ما را عمیقاً شکل داده, از مسایل جدی در مطالعه اقتصاد سیاسی به شمار می‌رود. در حالیکه نیروهای قدرتمند بازار در شکل تجارت و سرمایه, در تلاش برای ‌گذر از مرزهای ملی هستند و با فرار از کنترل سیاسی در صدد یکپارچه کردن جوامع می‌باشند, گرایش دولتها بر محدود کردن, کانالیزه کردن و در خدمت گرفتن فعالیتهای اقتصادی به گونه‌ای است که منافع دولت و گروههای قدرتمند داخل آن را تأمین کند. منطق بازار استقرار فعالیتهای اقتصادی در مولدترین و سودآورترین شکل آن است در حالیکه منطق دولت تسلط و کنترل برفرآیند رشد اقتصادی و انباشت سرمایه است.

نویسنده : عباس ثابتی : ٩:۱٥ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱۱
Comments نظرات () لینک دائم

بیست و پنجم محرم سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام تسلیت باد

حضرت على بن الحسین ، ملقّب به سجّاد و زین العابدین، روز پنجم شعبان سال 38 هجرى یا 15 جمادى الاولى همان سال، در مدینه دیده به جهان گشود و در روز 12 و یا 25 محرّم سال 95 هجرى، درمدینه، به دسیسه هشام بن عبدالملک، مسموم گردید و در 56 سالگى به شهادت رسید. البته شایان ذکر است که سال و روز تولد و شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام مورد اختلاف شدید مورّخین است. مشهورترین نظر در باره‌ی سال و روز تولد امام، روز پنجم شعبان سال 38 هجری قمری در مدینه است که بزرگانی نظیر جناب شیخ مفید در « ارشاد»، شیخ کلینی در « اصول کافی»، ابن شهر آشوب در «مناقب »، ابن خشاب در « موالید اهل بیت »، شهید در کتاب « الفصول المهمه »، و دیگران به آن معتقدند. نظرات دیگر عبارتند از: سال 33، 36، 37، و نیز سال 48 یا 49 هجری قمری.

صحیفه سجّادیّه که به زبور آل محمّد مشهور است، اثر بى نظیرى است که در جهان اسلام، جز قرآن کریم و نهج البلاغه، کتابى به این عظمت و ارزش، پدید نیامده که پیوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنّفان باشد.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱:٤۸ ‎ب.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/۱٠
Comments نظرات () لینک دائم

ماهیت اقتصادسیاسی بین الملل (قسمت اول)

ماهیت اقتصادسیاسی بین الملل(١)

عباس ثابتی

کارشناس ارشدروابط بین الملل(گرایش اقتصاد)

یکی از ابزارهای شناخت در روابط بین الملل, رویکرد اقتصاد سیاسی بین‌الملل است که از جمله روشهای شناختی است که متغیرهای اصلی در مناسبات قدرت یعنی سیاست و اقتصاد و تعامل میان آن دو را توامان مورد پژوهش و تحلیل قرار می‌دهد و از این نظر در میان دیگر ابزارهای شناخت در روابط بین الملل از قدرت تبیین کنندگی بالایی برخوردار است.
در جوامع جدید و بطور مشخص جوامعی که پس از رنسانس و حاکم شدن آثار مدرنیته در عرصه‌های مختلف روابط و فعالیتهای بشری بوجود آمده‌اند - یعنی جوامع امروزی- وجود دو نهاد دولت و بازار و تعامل و کنش متقابل آنها با یکدیگر سبب بوجود آمدن «اقتصاد سیاسی» شده است. بدون وجود همزمان دولت و بازار, اقتصاد سیاسی مفهومی ندارد. در غیاب دولت, سازوکار قیمتها و نیروهای بازار تخصیص دهندة منابع و تعیین کننده فعالیتهای اقتصادی خواهند بود که این در واقع دنیای ناب اقتصاددانان است. در غیاب بازار نیز, دولت یا نهادی معادل آن, منابع را تخصیص می‌دهد و این نیز دنیای ناب دانشمندان علوم سیاسی است. هیچیک از این دو در شکل خالص خود در هیچ جامعه‌ای وجود ندارند. اهمیت و نفوذ نسبی دولت یا بازار تحت شرایط متفاوت و در طول زمان تغییر کرده است.

گروهی از محققین از عبارت اقتصاد سیاسی برای تحلیل مجموعه‌ای از مسائل که در نتیجه تعامل فعالیتها و رفتارهای اقتصادی و سیاسی بوجود آمده استفاده می‌کنند. یک متدولوژی یا نظریه اقتصاد سیاسی جامع و یکپارچه مستلزم یک برداشت کلی از فرآیند تغییر اجتماعی است و دربرگیرندة روشهایی است که تعامل میان جنبه‌های مختلف اجتماعی, اقتصادی و سیاسی جامعه را با هم تبیین می‌کنند. البته باید توجه داشت که اقتصاد سیاسی یک دیسیپلین خاص نیست که مانند جامعه‌شناسی, اقتصاد و علم سیاست, اصول نظری مشخصی داشته باشد,‌ بلکه یک روش التقاطی و ترکیبی از روش‌های تحلیلی و نظریه‌های رشته‌های مختلف علوم اجتماعی و انسانی برای شناخت مجموعه‌ای از مسائل است که عمدتاً از تعامل میان دولت و بازار بعنوان تجسم سیاست و اقتصاد در دنیای جدید ناشی می‌شوند.

سؤال اصلی این است که چگونه دولت و فرآیندهای سیاسی وابسته بدان تولید و توزیع ثروت را متأثر می‌سازد و یا اینکه بطور اخص, چگونه تصمیمات و منافع سیاسی بر نحوه استقرار فعالیتهای اقتصادی و توزیع هزینه و فایده این فعالیتها اثر می‌گذارند.

ادامه مطلب

نوحه قدیمی

ای ابن سعداین تشنه لب حسین است     این خسروعالی نسب حسین است

ای بی حیامگردلت زسنگ است                      برعترت رسول کارتنگ است

 کفار رازکرده توننگ  است                                آخرحسین من بودمسلمان

نبود رواکنند یک سپاهی                                  چندین جفادرقتل بی گناهی

غیرازحسین نبودمراپناهی                                رحمی نمابرحال ما غریبان

 این بی گنه سبط پیمبرتوست                      که امروزدستگیرلشکرتوست

درزیرخنجردربرابرتوست                              زاروغریب وبی معین وعطشان

ازتشنگی رفته زپیکرش تاب                               بر وی بده بهرخداکمی آب

اورابه وقت مرگ کن توسیراب            راضی مشوعطشان حسین دهدجان

سبط رسول ای بی ادب چه کرده                        نوباوه میر عرب  چه کرده

باکوفیان این تشنه لب چه کرده                        کوراکشدشمراندراین بیابان

 

                                                      نوحه

سوی خیمه برگردخواهر حزینم                         تابه زیر خنجرننگری چنینم

روبه خیمه خواهرتاکه خودنبینی                    وقت جان سپردن آه آتشینم

نیزه وسنان است کامده به پهلو             سنگ بوالحنق بین خورده برجبینم

روکه تانبینی وقت جان سپردن                        ازلگد شکسته  سینه حزینم   

قسمت من و توازازل چنین بود                    توروی بشام ومن بخون نشینم

تواسیرشام و من شهیدکوفه                        توازآن به ناله من ازاین غمینم

من کشم درآغوش نعش اکبرم را                     توبرو به خیمه نزد   عابدینم

توبنال وچون رعدنزدزاده سعد                          من زخنجرشمربااجل قرینم

روکه تانبینی زخم بی حدم را                            آنقد رنمانده  عمر    نازنینم

توروی به کوفه اندراین شب تار                        ساربان  ببرد دست  نازنینم

خواهراببینی شام آن اسیری                        مجلس یزید و چوب  خیزرانم

 


کلنگ زنی مبارکه اما دم خروس راباور کنیم یا قسم ...

به گزارش خبرنگار "نسیم خور" آیین کلنگ زنی احداث دبیرستان بانک ملت فرخی با حضور آقای بیگدلی مدیریت سرپرستی شعب بانک ملت استان اصفهان و آقای مهندس حسینی معاونت محترم مالی و اداری سازمان توسعه و نوسازی مدارس استان اصفهان و جمعی از مسئولین شهرستان از جمله فرماندار ، مدیر آموزش پرورش شهرستان و سرپرست بانک ملت خور برگزار شد.

 هزینه این پروزه بالغ بر چهار میلیارد ریال است.

همچنین در مراسمی دیگر آیین کلنگ زنی ساختمان جدید حمام عمومی شهر خور نیز برگزار شد. در آیینی دیگر ساختمان دبیرستان قنبری خور افتتاح و از خیرین آن تقدیر و تشکر به عمل آمد.

اردیب نگین کویر:

ضمن تشکر وقدردانی از آقای بیگدلی مدیریت سرپرستی شعب بانک ملت استان اصفهان و آقای مهندس حسینی معاونت محترم مالی و اداری سازمان توسعه و نوسازی مدارس استان اصفهان ومسئولین شهرستان امیداست روز به روز باعث آبادی وپیشرفت شهرستانمان باشیم .

 سخنی با جناب آقای فیروزی فرماندار محترم وآقای امراللهی مدیر آموزش وپرورش شهرستان خوروبیابانک :

خواهشمنداست قبل از کلنگ زنی واحداث که کاری مفیداست به فکرمدیریت وحفظ مدارس واماکن آموزشی موجودباشید.کلنگ زدن ساده تر از نگهداری ومدیریت عادلانه ودرست برمدارس موجوداست این عمل خوب است اماخوبتراین است که دست از کارهای نمادین برداشته وبداد دانش آموزان برسیدیک جا کلنگ را به زمین می زنید یکجا با سکوت مدرسه موقوفی راواگذار می کنید  .شهرستان خور وبیابانک بااینهمه دانش آموز ودانشجو در تمام مراحل دانشگاهی فاقد یک کتابخانه مفید است این را چه کسانی باید مدیریت کنند به جای کارهای نمادین بفکر اعتلا وآبادی منطقه باشیم . 

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:۱۸ ‎ق.ظ ; ۱۳۸٩/۱٠/٥
Comments نظرات () لینک دائم

نوحه قدیمی

نوحه

درحرم آب روان از بهر طفلان می برم          این امانت راکنون باچشم گریان می برم

کودکان تشنه لب چشم انتظارنداین زمان          جرعه آب روان از بهرطفلان می برم 

درحرم آب روان فریادطفلان تافلک               ای اجل مهلت بده آبم به دندان می برم

آرزویم بردن آب است اندرخیمگه              مشک آب خویش راباقلب سوزان می برم

کربلا آب روان باجان برابرآمده                            پاسخ لب تشنگان باجان برابرآمده

ای عزیزان حسین می آورم آب روان                 باجدل این راه رادارم بپایان می برم

 

نوحه شب عاشورا

آشوب بهم برزده ذرات جهان را                             که امشب شب قتل است

هنگامه حشراست زمین راوزمان را                       که امشب شب قتل است

تااینکه دراین منظرگان طارم علوی است                             وزرنج نشانیست

آزرده ببین دیده کیوان یرقان را                             که امشب شب قتل است

درپهنه میدان  فلک فارس بهرام                                    چون ترک عدو فام

برفرق زندپنجه نیروی توان را                               که امشب شب قتل است

برجیس که اندرازل قاضی مطلق                                      زین فتوی ناحق

ازدردوغم ورنج والم سوخته جان را                      که امشب شب قتل است

رسم است به هنگام سحرخنده خورشید                            از شرم نخندید

غارب شوی ای صبح نگه دارعنان را                     که امشب شب قتل است


آداب عزاداری سالار شهیدان ویارانش در اردیب (قسمت ششم)

آداب عزاداری سالار شهیدان ویارانش در اردیب (قسمت ششم)

پس از مراجعت از روستای آبگرم ،اقامه نماز جماعت وصرف ناهارسرسفره اباعبدا... بعدالظهر روز عاشورا با نواختن صدای طبل و چاووشی پیاپی مردم برای عزیمت به سوی مزار اهل قبور و نوحه سرایی بر سر قتلگاه (1) فراخوانده می شوند. پس از اجتماع مردم در میدانگاه حسینیه علمداران با بر دوش نهادن علمها و در حالیکه مادحین به صورت دسته جمعی نوحه:

چه کربلاست امروز                چه پربلاست امروز

سر حسین مظلوم                 ازتن جداست امروز

را می خوانند، به سوی قبرستان حرکت می کنند. پس از خواندن هر بند جمعیت عزادار به تکرار بند اول می پردازد و هر پنجاه قدم یک چاووشی انجام می دهند. این نوحه با نوا و سوز لهجه محلی چنان خوانده می شود که تمام حاضرین منقلب شده و گریان می گردند. تا به گودال قتلگاه در کنار مقبره می رسند. در آنجا طبق روال نوحه:

فرمودحسین باشمر لعین بین حال پریشانم را                       بین دیده گریانم را

ازسوزعطش کبابم لب تشنه مبرسرم را (2)

خوانده می شود و پس از آن نوحه شور حسین حسین :

شهیدکربلاحسین     غریب وبینوا حسین

سرش زتن جداحسین بی یارواقرباحسین

خوانده می شود. پس از آن، از همانجا و به ترتیب به سر خاک در گذشتگان سال نگذشته رفته و بر سر خاک وی نوحه ای را جهت آمرزش وی خوانده و برای غفرانش دعا می نمایند.

بر روی تمام قبور، نانهای محلی، کماچ، شیرینی، خرما، انار میوه، باقلا و ... برای پذیرایی فراهم است که خیرات می شود. پس از خواندن فاتحه و نوحه سرایی بر سر قبور جهت ادای احترام بر سر خاک نمادین شهدای مقدس (3)که اصالتا از جوانان این روستا بوده اند، می روند و سرانجام با احترام هر کدام از علمداران به اتفاق دیگر بستگان بر سر خاک یکی از بستگان رفته و رخت از تن علم برمی دارند و رخت ها را در بقچه ای می پیچند. سپس علم سیاه پوش را بر دوش گرفته و به سوی شبستان حسینیه به حرکت در می آیند. عزاداران و سینه زنان نیز با خواندن نوحه:

جوانان بنی هاشم بیایید      علی را بر در خیمه رسانید

به صورت دسته جمعی و بر سر زنان به سوی حسینیه حرکت می کنند و در خاتمه سوگواران در مراسمی که جهت تسلیت و آمرزش متوفیان سال گذشته در شبستان حسینیه  منعقد می باشد حضور بهم رسانده و با عرض تسلیت به آنها و سخنرانی روحانی و طلب آمرزش برای درگذشتگان مراسم روز عاشورای حسینی به پایان می رسد.

جهت یادی از گذشتگان وشادی روحشان نام چندتن ازپیرغلامان، ذاکران وچاووشان اباعبدا... روستای اردیب راذکر مینمایم.

ذاکران: کربلایی محمدآقابیک وحسن آقابیک زفرقندی، ،احمد(حاج آقا)وحاج حسین ثابتی ، حاج عباس محتشم،حاج قاسم ثابتی ،کربلایی غلامرضاموبد،کربلایی موسی محتشم ،کربلا یی محمد رفیع ،کربلایی محمد موبد، شیر محمدشیخ ، حاج سیف ا..ثابتی ، موسی و حاج حسین موبد.

 چاووشان: شیخ محمد شاه رضا(پاریاب) عباس آذر،حسین محتشم.

 

1- محلی در بالای قبرستان (مزار)می باشد که نماد قتلگاه بوده واز قدیم در آنجا نوحه شروع مراسم را می خواندند.

2- درقدیم توسط مرحوم کربلایی محمدآقابیک زفرقندی وسپس توسط فرزندش حاج حسین ثابتی و در حال حاضر علی اصغرثابتی خوانده می شود.

3-روستای اردیب مفتخراست دردوران دفاع مقدس پنج شهیدراکه اصالتا اردیبی هستندرافدای مام وطن وانقلاب نموده است:1-شهید احمد  ثابتی فرزند حاج اسماعیل   2- شهید احمدثابتی فرزند حاج اسد    3- مفقودالاثر اسماعیل فریدونی فرزند جلیل  4- شهید ابراهیم فریدونی  فرزندمحمد      5-شهید علی محتشم فرزند حاج محمدجعفر  


وعده های سر خرمن عملی نشد.

دوماه است از اعزام نمایندگان  مدیر کل آموزش وپرورش شهرستان خوروبیابانک برای رفع مشکلات اولیاء ودانش آموزان مدرسه ابتدایی روستای اردیب می گذرد اما وعده های داده شده اجرایی نشده است .و خوشبینی واعتماداولیاء دانش آموزان مدرسه ابتدایی روستای  اردیب به سخره گرفته شده است .

جناب آقای امراللهی

وعده های داده شده کی عملی می شود؟به کدامین گناه دانش آموزان اردیبی باید قربانی سوء مدیریت شما باشند شما که در تامین نیرو ومدیریتتان   کوشانیستیدیک روستا با ٧ دانش آموز، روستای دیگر با ١٢ ذانش آموز، شهر خور با ١٠  دانش آموز و... دارای دو معلم و کلیه امکانات هستند و فقط اردیب با ١۶ داشن آموز فقط یک معلم که او باید هم مدیر باشد و هم ناظم و هم مستخدم و هم معلم و هم...!!!!

در اصلاحیه  بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال تحصیلی 89 88 آمده است: تبصره 2 حدنصاب تشکیل کلاس جدید روستایی و عشایری در دوره ابتدایی 12 نفر (به صورت یک تا چند پایه) و حداکثر 36 نفر دانش آموز است.
حدنصاب تشکیل کلاس دوره ابتدایی در شهرها به صورت تک پایه 24 نفر و حداکثر 36 نفر با رعایت متوسط تراکم و برای تعداد دانش آموزان کمتر، استمرار فعالیت کلاس به صورت چند پایه بلامانع است؛ تعداد دانش آموز برای تشکیل کلاس برای مدارس شاهد و مدارس واقع در شهرک ها حداقل 20 نفر خواهد بود به هر حال هیچ دانش آموزی نباید از نعمت پوشش تحصیلی محروم بماند.

جناب امراللهی 

 چه توجیهی دارید مگر مدرسه روستای  اردیب دارای پست اداری نیست ؟تعداددانش آموزان روستای اردیب بالای سقف تعیین شده است لذا چگونه باانتقال معلم روستا موافقت کردید ؟چه کسی جواب گوی دانش آموزان اردیب باید باشد ؟مقررگردیده بود که معلم مقیم در روستای گرمه که باتعداد ٧ دانش آموزشماآن راراه اندازی کرده اید در هفته سه یا چهار روز به روستای اردیب بیاید که به هفته ای یک ساعت و....منتهی شده است.

سخنی با فرماندار محترم

 جناب آقای فیروزی فرماندار محترم خواهشمنداست نسبت به موضوع مدیریت صحیح اعمال نمایید به داد دانش آموزان اردیبی  قربانیان این سوء مدیریت برسید.