اردیب (ارابه) نگین کویر

یاعلی موسی الرضا

یاعلی موسی الرضا

مانده ام حیران وتنها یاعلی موسی الرضا

درمیان شهر غمها یاعلی موسی الرضا

بسته ام نذر ودخیلم را به پای حرمت

تا شود دردم مدوا  یاعلی موسی الرضا

من نگاهم بر زروزیور ،زدنیا بسته ام

دل کنار حرمت مانده بجا یاعلی موسی الرضا

تو کریمی ورحیمی ضامن آهو شدی

دخیلم بر تو از بهر رضا یاعلی موسی الرضا

عباس ثابتی

نویسنده : عباس ثابتی : ٢:۱٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/٢٢
Comments نظرات () لینک دائم

نوحه

رضا غریب الغربایم

من کشته ی زهر جفایم         چشم و چراغ مرتضایم
رضا غریب الغربایم
من غریبم، من شهیدم، من رضایم

شهر خراسان، کربلایم          کنار قبر با صفایم
شیعه کند گریه برایم
من غریبم، من شهیدم، من رضایم

از سینه ام خیزد شراره          گردیده قلبم پاره پاره
جواد می کند نظاره
من غریبم، من شهیدم، من رضایم

شهیدِ بی جرم و گناهم          نَفس شده شعله ی آهم
شد قصرِ مامون قتلگاهم
من غریبم، من شهیدم، من رضایم

من آن امام مهربانم               که قاتلم شد میزبانم
مأمون زده آتش به جانم
من غریبم، من شهیدم، من رضایم

این قلب زار و خسته ی من       این ناله ی آهسته ی من
این حجره ی در بسته ی من
من غریبم، من شهیدم، من رضایم

اهل خراسان نوحه خواندند      خودرا به تابوتم رساندند
گل به روی نعشم فشاندند
من غریبم، من شهیدم، من رضایم

نویسنده : عباس ثابتی : ٢:٠٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/٢٢
Comments نظرات () لینک دائم

نوحه سنتی اردیب

نوحه دختربدرالدجا

دختربدرالدجا امشب سه جاداردعزا      گاه می گویدپدر گاهی پسرگاهی رضا

وای زالماس جفا،وای به فربت مبتلا

گاه اندر کربلا برسینه و بر سر زند     گاهی اندر شهرطوس افغان کند بهر رضا

گاهی اندر هجر پیغمبر زند بسر زغم  گاهی ازداغ حسن  دارد بسر شور و نوا

وای زالماس جفا،وای به فربت مبتلا

یکطرف بیندبخون جسم حسینش بیکفن         یکطرف بیند بخون قلب امام مجتبی

میکندگاهی نظر برراس پر خون حسین   می کند گاهی  نظر برگردن زین العبا

وای زالماس جفا،وای به فربت مبتلا

می رودگاهی بشهر طوس با آه و فغان  می زندبر سینه و بر سر ز هجرا رضا

بارالها ده تسلی  قلب  زار  فاطمه        دیدگانش را  نما روشن  تو در روز جزا

        وای زالماس جفا،وای به فربت مبتلا

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٤٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/٢٠
Comments نظرات () لینک دائم

ایام سوگواری برشما تسلیت باد.

 

زندگى پیامبر اسلام و ائمه هدا(علیهم السلام) داستان انسان هاى پاک و به کمال رسیده اى است که براى هر پوینده اى، راهى هموار و مستقیم به سوى حقیقت را نشان مى دهد، و زندگى پرفراز و نشیب و سراسر صلابت و جاودانگى آنان، مى تواند همه ابعاد و شئون مختلف حیات انسان کامل را تأمین نماید.

  این روزها ایام سالگرد وفات حضرت محمد مصطفی(ص) است که بنای ستم و بیدادی را که بر فرزند آدم می‌رفت برانداخت و نوای خوش قسط و عدل را در جهان طنین‌‌افکن‌ ساخت؛ بزرگمردی که در پیشگاه انسانیت، سرود توحید سر داد. با ظهورش پابرهنگان و آنانکه اربابان بیداد به استضعافشان کشانده‌ بودند، گوهر آزادگی و حریت را در آغوش کشیدند. او از جهان رفته است اما دیری نخواهد پایید که واپسین حجت توحید بر انسان عرضه می‌گردد تا مومنان آفاق در پرتو خورشید اسلام، شاهد غروب بتان باشند. در چهاردهمین قرن از ظهور  حضرت محمد مصطفی(ص) که جهان بشری پرشور و شرتر از پیش گردیده، ندای بلند توحید که از گلوی پاک آخرین پیامبر خدا برخاست هنوز در پهنه کره‌ خاکی طنین‌انداز است و امت او در روز وفاتش پیام وحدت خویش را در مأذنه‌های رفیع و شکوهمند اسلام به گوش جهانیان می‌رسانند.

این ایام همچنین سالروز شهادت سبط اکبر پیامبر، امام حسن مجتبی(ع) است که در روزهای طوفانی صدر اسلام همچون بازویی پرتوان در کنار پدر بزرگوارش و نیز در دوران زمامداری کوتاه خودش از کیان اسلام و مسلمین دفاع کرد ولی نیرنگ منافقان و دشمنان اسلام که لباس دوستی دین و امارت مسلمین را به دروغ بر تن کرده بودند، از کاسه زهرآگین دشمن خانگی بیرون آمد و دومین شهید امامت به جهان اسلام تقدیم شد.

همچنین در ایام غمبارِ سالگرد شهادت غریبانه و مظلومانه امام علی بن موسی الرضا(ع)، آن امام همام را اینگونه خطاب قرار می‌دهیم که ای امامِ غریب! ای قبله‌یِ آمالِ مشتاقان ِِِخوشنودی و رضا! هنگامی که نقشِ گنبدِ پر نورِ تو در پرده‌یِ چشمانمان می‌افتد، آمیزه‌ای از احساس تعالی و شکوه در قلب‌‌هایمان می‌نشیند. نقشی که محبت و دوستیِ تو را پیوسته در رگانمان به دوردست‌ترین منافذِ جسم و جان می‌رساند و حاصل این پیوند چیزی نیست جز فروزان‌تر شدن ِآتشِ عشقِ ولایتِ تو که به مثابه‌یِ میراثی پرارج در سینه‌هایمان جاوید شده ‌است.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٤٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/٢٠
Comments نظرات () لینک دائم

امیرکبیر امیری که در دلها نشست وماندگار شد.

میرزا تقی‌خان فراهانی (متولد ۱۱۸۶ – درگذشت ۲۰ دی ۱۲۳۰) مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظم‌های ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بوداصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت. مدت صدارت امیر کبیر ۳۹ ماه (۳سال و ۳ماه) بود. وی موسس مدرسه دارُالفُنون بود که برای آموزش علوم و فنون جدید، به فرمان او در تهران تأسیس شد. همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله اقدامات وی به حساب می‌آید. امیرکبیر پس از این که با توطئه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید شد و در حمام فین آنجا به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید.

کودکی:میرزا تقی فراهانی در سال ۱۱۸۶ در روستای هزاوه اراک متولد شد، پدر وی کربلایی قربان نام داشت و آشپز قائم مقام فراهانی بود. وی در خانه قائم مقام تربیت شد و در جوانی توانست سمت منشی‌گری قائم مقام را به دست آورد.

دوران حضور در دستگاه دولتی:وی پس از قتل گریبایدوف در ایران، از جانب دستگاه دولتی ایران ماموریت یافت تا برای عذرخواهی به نزد تزار روسیه برود. وی سپس ریاست هیاتی سیاسی را بر عهده گرفت و مامور حل اختلافات مرزی با دولت عثمانی شد. این ماموریت دو سال به طول انجامید و میرزا محمدتقی‌خان در این دوران به امیرنظام ملقب گشت. پس از مرگ محمد شاه قاجار در سال ۱۲۲۷ .، وی در تامین هزینه عزیمت ولیعهد ناصرالدین‌شاه به تهران نقش مهمی ایفا نمود. وی در اوایل سلطنت ناصرالدین‌شاه به مقام صدر اعظمی دست یافت و لقب امیرکبیر را دریافت نمود. دلیل این انتصاب، حسن انجام وظیفه او در رساندن شاه به تخت پادشاهی بود.. ناصرالدین شاه در آن زمان ۱۶ سال داشت.امیرکبیر در ۲۶ بهمن ۱۲۲۷ برابر ۲۲ ربیع‌الاول ۱۲۶۵ ق. با عزت‌الدوله، خواهر ناصرالدین‌شاه ازدواج کرد.

ادامه مطلب
نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:۳٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/٢٠
Comments نظرات () لینک دائم

کودکان امروزی

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٢٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/۱٩
Comments نظرات () لینک دائم

علی مطهری به دنبال طرح عدم کفایت سیاسی احمدی‌نژاد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اگر دولت بدون اجازه مجلس فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا و قیمت کالاها را افزایش دهد، باید رئیس جمهور را استیضاح و عدم کفایت سیاسی وی را مطرح کرد.  

علی مطهری در گفت‌و‌گو با ایلنا در رابطه با احتمال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و  افزایش قیمت نان و بنزین به دنبال این موضوع گفت: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت تا پایان سال جاری حق اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت‌های موضوع این قانون را ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت می‌تواند با پیش بینی منابعی در بودجه سال ۹۲ کل کشور اجرای فاز دوم را به مجلس پیشنهاد و بعد از تصویب اجرا کند.

نماینده تهران ری شمیرانات واسلامشهر خاطرنشان کرد: اگر دولت بخواهد بدون اجازه مجلس فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در کشور اجرا کند و قیمت کالاهای موضوع این قانون را افزایش دهد به نظر من کار از سوال گذشته و باید رئیس جمهور را استیضاح و عدم کفایت سیاسی وی را مطرح کرد تا پس از برکناری او طبق قانون ظرف پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:۱٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/۱٩
Comments نظرات () لینک دائم

نوحه سنتی

ای بی کفن حسینم ،عریان بدن حسینم

     محرم شدم به کویت،  باجامه اسارت

دراربعین نمودم ،    قبرتو رازیارت

................

یک اربعین زداغت،هرلحظه جان سپردم

هم برتوگریه کردم ،هم تازیانه خوردم

.................

        قلبم زکثرت داغ، چون باغ لاله توست

سوغات شهرشامم، داغ سه ساله توست

...........

    وقتی به روی نیزه ، خونین سرتو دیدم   

سررازدم به محمل،   آه ازجگرکشیدم

.............

        تنهابه شام ویران، جایت زماجداشد      

جای توقصردشمن،ویرانه جای ما بود

...............

          ازشام غم رسیدم،  دارم به تن نشانه  

   بردم زمادر خود،  میراث تازیانه

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٤٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/۱۳
Comments نظرات () لینک دائم

اربعین سیدوسالار شهیدان واصحاب باوفایش برشما تسلیت باد.

اربعین یعنی گذشت چهل روز از مصیبت جانگداز شهادت سرور و سالار شهیدان. روز 20 صفر  ( اربعین) زمانی است که اهل بیت  امام حسین(علیه‎السلام) یعنی کاروان ‌اسرا، از شام به مدینه مراجعت کردند و روزی است که جابر بن عبدالله بن ‌حرام انصاری‌، صحابی رسول خدا(صلی الله علیه و آله‌)، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت‌ قبر امام حسین(علیه‎السلام) بشتابد و او نخستین کسی است از مردم که قبر آن ‌حضرت را زیارت کرد.در این روز زیارت امام حسین(علیه‎السلام) مستحب است و این زیارت‌، همانا خواندن زیارت اربعین است.

چرا فقط برای امام حسین علیه ‏السلام روز اربعین تعیین شده و برای امامان دیگر و حتی پیامبر اکرم صلی ‏اللَّه‏ علیه ‏و آله، مراسم روز اربعین نداریم؟

برای توضیح جواب این سؤال، به این مطالب توجه کنید:

1) فداکاری‏های امام حسین علیه‏السلام، دین را زنده کرد و نقش او در زنده نگه داشتن دین اسلام، ویژه و حائز اهمیت است. این فداکاری‏ها را باید زنده نگه داشت؛ چون زنده نگه داشتن دین اسلام است. گرامی‏داشت روز عاشورا و اربعین، در حقیقت زنده نگه داشتن دین اسلام و مبارزه با دشمنان دین است.

2) مصیبت حضرت امام حسین علیه‏السلام، برای هیچ امام و پیامبری پیش نیامده است. مصیبت امام حسین علیه‏السلام، از همه مصیبت‏ها بزرگ‏تر و سخت‏تر بود. اگر عامل دیگری هم در کار نبود، همین عامل کافی است که نشان بدهد چرا برای امام حسین علیه‏السلام بیش از امامان دیگر و حتی بیش از پیامبر اسلام‏صلی‏اللَّه‏علیه‏وآله عزاداری می‏کنیم و مراسم متعددی برپا می‏کنیم.

3) در ماه محرم سال ۶۱ق. امام حسین علیه‏السلام، فرزندان، خویشان و یاران آن حضرت را کشتند و اسیران کربلا را به کوفه و شام بردند و همین اسیران داغدیده، روز اربعین شهادت امام حسین علیه‏السلام و یارانش، به کربلا رسیدند و همه مصائب روز عاشورا در آن روز تجدید شد و آن روز، روز سختی برای خاندان پیامبر بود.

4) دشمنان اسلام با به شهادت رساندن امام حسین علیه‏السلام، قصد نابود کردن دین اسلام را داشتند. دشمنان امام حسین علیه‏السلام تلاش کردند تا حادثه کربلا، به کلی فراموش شود و حتی کسانی را که برای زیارت امام حسین علیه‏السلام می‏آمدند، شکنجه می‏کردند و می‏کشتند. در زمان متوکل عباسی، همه قبرهای کربلا را شخم زدند؛ مزرعه کردند و مردم را از آمدن برای زیارت قبر امام حسین علیه‏السلام، منع کردند. شیعیان هم برای مقابله با اینها، از هر مناسبتی استفاده می‏کردند که یکی از این مناسبت‏ها، حادثه روز اربعین است.

5) یکی از نشانه‏های مؤمن، زیارت امام حسین علیه‏السلام در روز اربعین است. از حضرت امام حسن عسکری علیه‏السلام روایت شده است که علامت‏های مؤمن پنج چیز است؛ پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شبانه‏روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن در سجده و بسم الله را بلند گفتن‏۱ و یکی از وظایف شیعیان را اهتمام به زیارت اربعین بر شمرده‏اند.

۱. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، ص ۵۴۵

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٤٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/۱۳
Comments نظرات () لینک دائم

خطر هنرمند و نویسنده مزدور

روزی ابوریحان برای شاگردانش درس می گفت که خون ریز و قاتلی پای به محل درس و بحث نهاد . شاگردان با خشم به او می نگریستند و در دل هزار دشنام به او می دادند که چرا مزاحم آموختن آن ها شده است ؟ آن مرد رسوا روی به حکیم نموده چند سوال ساده مطرح کرد و رفت .
فردای آن روز ، شاعری مدیحه سرای دربار ، پای به محل درس گذاشت تا سوالی از حکیم بپرسد. شاگردان به احترامش برخاستند و او را مشایعت نموده تا به پای صندلی استاد برسد .

شاگردان دیدند از استاد خبری نیست.به هر طرف نظر کردند، اثری از استاد نبود . یکی از شاگردان که از آغاز چشمش به استاد بود و او را دنبال می کرد، در میانه کوچه جلوی استاد را گرفته و پرسید : چگونه است دیروز آدم کشی به دیدارتان آمد، پاسخ پرسش هایش را گفتید و امروز شاعر ونویسنده ای سرشناس آمده ، محل درس را رها کردید ؟!

ابوریحان گفت : یک بزهکار تنها به خودش و معدودی از افراد لطمه می زند ، اما یک نویسنده و شاعر خود فروخته کشوری را به آتش می کشد!!

شاگرد متحیر به چشمان استاد می نگریست که ابوریحان بیرونی از او دور شد .

حکیم ارد بزرگ اندیشمند کشورمان می گوید :   هنرمند و نویسنده  مزدور ، از هر کشنده ای زیانبارتر است.

ابوریحان بیرونی دانشمند آزاده ای بود که هیچ گاه کسب قدرت او را وسوسه
ننمود و همواره عمر خویش را وقف ساختن ابوریحان های دیگر کرد.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:۳٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/۱۳
Comments نظرات () لینک دائم

هویت چیست وچراانسان به آن نیاز دارد؟

هویت: عبارت از مجموعه خصوصیات و مشخصات اساسی اجتماعی ،فرهنگی ، روانی ، فلسفی ، زیستی و تاریخی همسان است که به رسایی و روانی بر ماهیت یا ذات گروه، به معنی یگانگی یا همانندی اعضای آن با یکدیگر، دلالت کند و آنها را در یک طرف زمانی و مکانی معین به طور مشخص و قابل قبول و آگاهانه از سایر گروه‌ها و افراد متعلق به آنها متمایز سازد.

انسان، دارای سه هویت است: هویت شخصی ، هویت صنفی ، هویت باطنی . شناخت هویت اول، شناخت منشأ بدنی انسان است؛ پدر، مادر، اصل، تبار، اقلیم، آب، خاک، نور، شهر و محله، همگی در ساختن هویت اول مؤثرند. هویت دوم، هویت فکری و فرهنگی است، که بدانیم در چه بستر فکری و ایدئولوژی و نظام آموزشی و مبانی اعتقادی نشأت گرفته‌ایم. هویت سوم، هویت باطنی است. در شناخت این هویت نیز باید مرکز نشأت یافتن آن را بشناسیم. هویت باطنی ما، روح ما، از چه چیز و از کجا پیدا شده و نشأت یافته است؟ معمولاً افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی الزاماً به یک هویت، وابسته نیستند و می توانند هویت‌های مختلفی را پذیرفته باشند. مثل هویت قومی ، هویت دینی هویت زبانی، هویت ملی ، هویت جنسیتی و هویت مربوط به گروه‌های شغلی .بنابراین، یکی از معضلات هویت، وجود هویت‌های مضاعف است. لیکن، باید تلاش کنیم، وجه اشتراک بین هویت گروه‌های مختلف را پیدا کنیم و هنر بحث هویت هم این است که از لابه‌لای همه هویت‌های ظاهراً مضاعف، بتوان وجوه اشتراک آنها را پیدا کرد.

نیاز به هویت:هر فرد آدمی مایل است به اینکه هویت خاصی داشته باشد، از این روی می‌کوشد که خویشتن را دریابد و بشناسد. در عین حال می‌خواهد فردی باشد ممتاز و برای رسیدن به این مقام خود را به شخص یا گروهی از اشخاص نسبتاً مبرز و ممتاز، مرتبط می‌کند یا به اصطلاح، خویشتن را با آنها همانند می‌سازد تا به واسطه امتیاز و تشخصی که آن فرد با گروه‌ها دارد تا حدی صاحب تشخص و امتیاز گردد. هویت، به شخص احساس عمیق، ارزشمند و قابل قبول می‌بخشد که در صورت تنها بودن نیز، احساس تنهایی و بی‌کسی نمی‌کند.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٢٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/۱۳
Comments نظرات () لینک دائم

رونمایی از کتاب عقد عشق

کتاب عقد عشق با موضوع روایات نسب و وفات حضرت رقیه خاتون بنت حضرت اباعبدالله الحسین علیهم السلام، همراه با مراثی شعرای درگذشته شهرستان خور و بیابانک، تحقیق بانو طیبه طباطبایی دبیر دبیرستان های یزد و نخستین بانوی پژوهنده اهل خور و بیابانک در متون مذهبی است که با پیشگفتار استاد ارجمند آقای  لسان الحق طباطبایی آغاز و در 108 صفحه، قطع پالتویی، جلد شومیز و به قیمت 3000 تومان در هفت بخش: پیشگفتار مقدمه مولف، روایات، مراثی، پی نوشت ها، مآخذ و یاری نامه ها و زیارتنامه تنظیم و در بخش مراثی، مرثیه ها و نوحه های 6 تن از شعرای درگذشته شهرستان خور و بیابانک در رثای حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها آورده شده است.در ضمن این اولین کتابی است که نام خور و بیابانک با عنوان شهرستان بر روی جلد آن قرار دارد.

انتشارات بهین

اردیب نگین کویر: باتشکر از همت وتلاش  مو لف کتاب وهمچنین مدیر انتشارات بهین جناب لسان الحق طباطبایی که در عرصه فرهنگی  قلم فرسایی می نمایند امید است مسئولین مربوطه ضمن قدر دانی از این عزیزان که بدون چشم داشت در این خصوص خدمت می نمایند زمینه رابرای  رونمایی باشکوه از این اثر فراهم نمایند شاید عاملی جهت تشویق وترغیب جوانان  جهت ورود به این عرصه شود . 


عدم افزایش زیاد نرخ تورم ،بالا رفتن قدرت خریدمردم بعداز هدفمندی و مدیریت دولت؟؟!

 برنامه "پایش" که توسط مرتضی حیدری اداره می شود ، دیشب نموداری از افزایش قیمت ها در دو سال اخیر (که طرح هدفمندی یارانه ها آغاز شده است) را به نمایش گذاشت که در آن ، درصد افزایش قیمت ها در بخش های مختلف نشان داده می شد.

در این برنامه تأکید شد که نمودار مذکور بر اساس آمارهای بانک مرکزی تهیه شده است.

افزایش قیمت ها


بر اساس این نمودار که در شبکه اول سیما بر روی آنتن رفت ، قیمت کالاها و خدمات
مختلف ، تا 66 درصد افزایش داشته است:

خوراکی ها و آشامیدنی ها: 62.9 درصد   #  دخانیات:60.9  #پوشاک و کفش: 60
مسکن و سوخت:32.7  #لوازم و اثاث خانگی: 54.3  #بهداشت و درمان: 43.5
حمل و نقل: 55.2   # ارتباطات: 8.2  #تفریح و امور فرهنگی: 45.7 #تحصیل: 18.1
رستوران و هتل: 55   #کالاها و خدمات متفرقه: 66.1  # کالا (میانگین): 63.8
خدمات (میانگین): 33.2

نکته قابل توجه این که نمودار فوق ، نشان دهنده افزایش قیمت ها تا شهریور 91 است و افزایش صورت گرفته در ماه های اخیر را نشان نمی دهد و الّا نمودارها ، مرتفع تر شده اند!البته آنچه مردم در خریدهای روزانه شان با تمام وجود لمس می کنند این است که قیمت بسیاری از کالاها و خدمات، بسیار بیش از نمودار فوق بالا رفته و بعضاً
از افزایش صد در صدی هم عبور کرده است.


پدرت بسوزد ای سیاست که بد سرانجامی داری!!!!!

 برگرفته از :وبلاگ جنگ ادبی دستنوشته های استادارجمند مهرنوش جمشیدی

1-...عبدالملک مروان قبل از این که به خلافت برسد ..زاهد وپارسابود ..

روزی که نوید خلافت به اورسید ..قران را کناری گذاشت ووقتی خلیفه شد

قران را فرا رو کرد وگفت :دیگر میان من وتو اتفاق نخواهد افتاد ...(جوامع
الحکایات )

همین خلیفه سالها بعد وقتی از پنجره کاخ جمعی گازر(لباس شوی)رادید

که لباسها را شسته وافتاب نموده وکنار رودخانه به راحتی دراز کشیده اند

به حسرت گفت :....کاش گازربودم وخلیفه نبودم ..


2...کیوس برادر انوشیروان بود ولی با پادشاه کنار نمی امد نوشیروان اورا

به در بار خواست واز او خواست در حضور موبدان توبه واقرار گناه کند ..

کیوس گفت :کشته شدن را از اعتراف به این گناه اولی تر می دانم ..

همان شب اورا کشتند ...نوشیروان راه می رفت ومی گفت :

نفرین بر تاج وتخت که بخاطر ان برادری چون کیوس را باید کشت ....

(تاریخ طبرستان ص 150)

3...از شاه عباس نقل می کنند که گفته است  : کاش مردی ساده ودر ویش بودم وبا یک لقمه نان خالی زندگی می کردم وپادشاه این سرزمین فراخ
واینهمه  مردم که در کمال بی لیاقتی برانان
حکومت می کنم نبودم .(زندگی شاه عباس ج 1ص 90)

4..حاج میرزا اغاسی صدر اعظم زمان قاجاری اقراری بس صریح دارد ...

انجا که گوید ...به دهن هفتاد پشت من زیاد است که کدخدای یک ده با شم

تا چه رسد به حکومت ..؟!ملایی ودرویشی چه عیبی داشت که هرروز باید
هزارتا ناملایم از ایلچی روس بشنوم ....آبرورفت ..جان رفت ...مال هم ندارم (یکصد سند تاریخی )

5...شیج بهایی در لبنان بدنیا امد .. به ایران مهاجرت کرد ...ندیم ومشاور شاه عباس شد ساختمانهای بزرگ در اصفهان ساخت ..شاگردانی ون ..ملاصدرا .

سبزواری ..مجلسی راتربیت کرد .در اخر خودش گفته ..:اگر پدرم مرا به ایران نمی اورد واختلاط با ملوک ایرانی میکرد ..البته  ..اتقی ..ازهد ...واعبد ...

مردم می بودم ...ولی حالا جز قیل وقال ونزاع وجدال چیزی حاصلم نگشت ...(ریحانه الادب )

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:۳٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/٢
Comments نظرات () لینک دائم

پانزده توصیه حاج محمد اسماعیل دولابی (ره) در خصوص زندگی مومنانه

محمداسماعیل خان احمد دولابی معروف به حاج اسماعیل دولابی (زادهٔ ۱۲۸۲ - درگذشتهٔ ۹بهمن ۱۳۸۱) عارف عرفی‌گرای شیعی بود. وی در جلساتی که سال‌ها در تهران برگزار می‌کرد به بیان مفاهیم عرفانی به روش تخاطب دو سویه (با مخاطب) بازگو می‌کرد.


1- هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را
بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است
.

2- زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذ کر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.

3- اگر غلام خانه‌زادی پس از سال ها بر سرسفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.

4- گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست. غصه ها مال گذشته و آینده است. حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه ای؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه.

5- موت را که بپذیری، همه ی غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ. حضرت امیر علیه السلام فرمود:یک ساعت دنیا را به همه ی آخرت نمی دهم. آمادگی باید داشت، نه عجله برای مردن.

6- اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیاقابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار می گذارد.

7- تربت، دفع بلا می‌کند و همه ی تب ها و طوفان ها و زلزله ها با یک سر سوزن از آن آرام می شود. مؤمن سرانجام تربت می‌شود. اگر یک مؤمن در شهری بخوابد، خداوند بلا را از آن شهر دور می‌کند.

ادامه مطلب