اردیب (ارابه) نگین کویر

عیدمبعث بر شما مبارک باد.

نگارمن که به مکتب نرفت و خط  ننوشت             به غمزه مساله آموز صد مدرس شد

بسم الله الرحمن الرحیم
اِقرَاباسم ربّک الّذی خلق*خَلَقَ الاِنسانَ من عَلَق*

بنام خداوند بخشنده ی مهربان
(ای محمد)قرآن رابه نام خدای آفریننده ی عالم برخلق بخوان
آن خدایی که آدمی راازخون بسته آفرید

سلام بر نبی اکرم،رسول خاتم،ابولقاسم محمدِمصطفی صلی الله علیه وعلی آله
روز تولددوباره ی اسلام وعیدمبعث حضرت رسول را تبریک گفته گرامی می داریم

وخورشیددوست داشت امروزازجایی دگرطلوع کند،شیفته ی چه شده بود نمی دانم،
هرچه بودازاین عالم نبود،دخمه ای به وسعت جهان ابدیت وبه دنجی سرسوزن که هیچ
نامحرمی رابه آنجاراه نیست،ازازل مختص همان لحظه پرداخته شده بود،به ناگاه تاریخ
ورق زیبایی رابرخودنگاشته دید...... اقراباسم ربک الذی خلق...... بخوان..بخوان..
محمدتومبعوث به رسالتی،رسالتی نه برای پادشاهی نه برای قدرت بل برای انذار وتبشیرتووآل تو همگی حجت خدابرروی زمین هستید،وچون نباشدنفس کشیدن یکی ازآل تو نباشدزمین وهرآنچه دراوست،

یارسول الله مدد
 اللهم صل علی محمدوآل محمد الطیبین الطاهرین

آقاجان یا صاحب الزمان ای حجت خدا برروی زمین ای بقیة الله الاعظم
روز مبعوث شدن جدّت رابه شماوسربازانت شادباش می گوییم وازمحضرشریفش انتظار
والتماس دعاداریم آقاجان شماکه مستجاب الدعوه هستی به جان مادرت آن مادرغم پرورتدعا کن به راه راست هدایت شویم ودر کوره راه،راه به سلامت بگذرانیم

روز مَبْعَث بر پایهٔ باورهای اسلامی، روزی است که محمد، پیامبر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.


 


شهادت امام موسی بن جعفر(ع)

ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) امام هفتم از ائمه اثنی عشر (ع) ونهمین معصوم از چهارده معصوم (ع) تولد آن حضرت در ابواء(محلی میان مکه و مدینه) به روز یکشنبه هفتم صفر سال 128 یا 129 ق واقع شد.

 به جهت کثرت زهد و عبادتش معروف به (العبد الصالح) و به جهت علم و فرو خوردن خشم و صبر بر مشقات و آلام زمانه مشهور به (الکاظم) گردید. آن حضرت به کنیه های ابو ابراهیم و ابو علی نیز معروف بوده است. مادر آن حضرت حمیده کنیزی از اهل مغرب یا اندلس (اسپانیا) بوده است و نام پدر حمیده را صاعد مغربی (بربری) گفته اند ..... برادران دیگر امام از این بانو اسحاق و محمد دیباج بوده اند. امام موسی الکاظم (ع) هنوز کودک بود که فقهای مشهور مثل ابوحنیفه از او مسئله می پرسیدند و کسب علم می کردند بعد از رحلت پدر بزرگوارش امام صادق (ع) (148 ق) در بیست سالگی به امامت رسید و 35 سال رهبری و ولایت شیعیان را برعهده داشت....

   فرزندان امام:

بنا به گفته شیخ مفید در ارشاد امام موسی کاظم (ع) سی و هفت فرزند پسر و دختر داشت که هیجده تن از آنها پسر بودند و علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم افضل ایشان بود از جمله فرزندان مشهور آن حضرت احمد بن موسی و محمد بن موسی و ابراهیم بن موسی بودند. یکی از دختران آن حضرت فاطمه معروف معصومه سلام الله علیها است که قبرش در قم مزار شیعیان جهان است. عدد اولاد آن حضرت را کمتر و بیشتر نیز گفته اند.

 

چگونگی به امامت رسیدن آن حضرت:

در زمان حیات امام صادق (ع) کسانی از اصحاب آن حضرت معتقد بودند پس از ایشان اسماعیل امام خواهد شد. اما اسماعیل در زمان حیات پدر از دنیا رفت ولی کسانی مرگ او را باور نکردند و او را همچنان امام دانستند پس از وفات حضرت صادق (ع) عده ای چون از حیات اسماعیل مأیوس شدند پسر او محمد بن اسماعیل را امام دانستند و اسماعیلیه امروز بر این عقیده هستند و پس از او پسر او را امام می دانند و همینطور به ترتیب و به تفضیلی که در کتب اسماعیلیه مذکور است. پس از وفات حضرت صادق (ع) بزرگترین فرزند ایشان عبدالله نام داشت که بعضی او را عبدالله افطحمی دانند این عبدالله مقام و منزلت پسران دیگر حضرت صادق(ع) را نداشت و به قول شیخ مفید در”ارشاد” متهم بود که در اعتقادات با پدرش مخالف است و چون بزرگترین برادرانش از جهت سن و سال بود ادعای امامت کرد و برخی نیز از او پیروی کردند اما چون ضعف دعوی و دانش او را دیدند روی از او برتافتند و فقط عده قلیلی از او پیروی کردند که فطحیه موسوم هستند.


شرح فراق


نکات برگزیده از مدیران موفق

1-بجوئید تا بیابید و بدانید با زحمت و تلاش چیزی را از دست نمی‌دهید (اسوپ، افسانه‌نویس یونانی)

 2- برنامه‌های توسعه مدیریتی ما در محل کار صورت می‌گیرد نه در کلاس‌های مختلف آموزشی. (ژوزف شرسن)

3- ترجیح می‌دهم که ملتم به سیاست‌های اقتصادی من بخندند تا اینکه از ولخرجیهایم گریان شوند. (پادشاه سوئد)

4- برای آنکه مدیر شوید باید از پایین شروع کنید استثناء هم وجود ندارد. (هنری بلاک)

 5- با هشت ساعت کار صادقانه در روز می‌توانید به ریاست برسید و روزی 12 ساعت کار کنید. (رابرت فراست)

 6- برای بهبود ارتباطات کامپیوتری باید کمر بوروکراسی ایجاد شده را شکست. (مایکل آلبرشت)

 7- مدیران نالایق اغلب به نصیحت و مشاوره آخرین کسی که با او صحبت می‌نماید گوش می‌کند. (وارن بنیس)

 8- مدیر باید جرأت آن را داشته باشد که گاهی برخلاف رأی متخصصان عمل کند. (جیمز کالاگان)

 9- هیچ چیز برای کارمندان ارزشمندتر از سهیم کردن آنها در چرخه تصمیم‌گیری نیست. (جودیت باردویک)

 10-  مدیریت مشارکتی این است که افراد مناسب را در زمان مناسب در چرخه تصمیم‌گیری وارد کنیم. (واین بارلو)

ادامه مطلب
نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۳/٢۳
Comments نظرات () لینک دائم

مرحوم حضرت آیت الله حاج سید میرزای موسوی قاضوی

مرحوم حضرت آیت الله حاج سید میرزای موسوی قاضوی(نیای نگارنده) فرزند حاج سید حبیب مجتهد آگاه وجامع الشرایط وبرجسته ترین روحانی قرن 13درمنطقه در سال 1210قمری در فرخی متولد وسکونت داشته است و طبق اسنادموجود وفات ایشان درسال 1294قمری می باشد. وی دارای آثارعلمیه در فقه واصول وآثارخیریه مثل مسجد جامع وحسینیه فرخی بوده اند. ازفرزندان ایشان میتوان به سیدحبیب ا...(پدرمنتخب السادات پدرحبیب و ادیب یغمایی وادیب آلداود) وسیدمیرزامهدی (جدآقایان سیف و صدرآلداود)  سیدنصرا...، سیدعبدالغنی و...نام برد. مهر سجلی ایشان ممهوربه:عبدالراجی میرزاالموسوی بوده است.

  

مدفن ایشان در بیاضه در جوارحرم امام زاده ابو محمد  می باشد.جد اعلای ایشان وخاندان قاضوی امامزاده  سید داود است که در شهرستان خور دارای بقعه وبارگاه است که با تقریبا پانزده واسطه از طریق سید ابراهیم به امام موسی بن جعفر(ع) می رسد.به همین دلیل فرزندان ایشان دارای فامیل آل داود وقاضوی می باشند.ایشان از یکی از فرزندانش به نام حبیب که با دختر یغمای جندقی ازدواج می کند بسیار ناراضی بوده که  فرزندش حسب این عدم رضایت پدر بنابر نقل در اعوان جوانی مواجه با مرگ نا معلومی در بیابان می گردد. (حبیب جد استاد حبیب یغمایی است که نام حبیب از وی گرفته شده که بنا بر دلایلی که ایشان درکتاب سرنوشت بیان نموده اند فامیل یغمایی را عوض آلداود برخود گذاشته است.)نوادگان وی از فامیلهای قاضوی، آل داود، رحمانی، یغمایی، ثابتی، موسوی و...می باشند.

 فرزندان سید داود همه نسل اندر نسل از علماء بودند و در فرخی می زیسته اند که از مبرّز ترین وعالم ترین آنها مرحوم سید میرزا است .مرحوم سید میرزا در هر روستا ئی مسجدی از ملک شخصی خود ساخته اند که بهترین وبزرگترین آنها مسجد فرخی است که از روی نقشه مسجد سمنان ساخته شده که شاعری گفته :

  حیف از این مسجد که در سمنان بود               یوسفی باشد که در زندان بود

ادامه مطلب

روش زندگی

  دو قطره آب که به هم نزدیک شوند، تشکیل یک قطره بزرگتر میدهند... اما دوتکه سنگ هیچگاه با هم یکی نمی شوند ! پس هر چه سخت تر و قالبی تر باشیم، فهم دیگران برایمان مشکل تر، و در نتیجه امکان بزرگتر شدنمان نیز کاهش می یابد... آب در عین نرمی و لطافت در مقایسه با سنگ، به مراتب سر سخت تر، و در رسیدن به هدف خود لجوجتر و مصمم تر است. سنگ، پشت اولین مانع جدی می ایستد. اما آب... راه خود را به سمت دریا می یابد. در زندگی، معنای واقعی سرسختی، استواری و مصمم بودن را، در دل نرمی و گذشت باید جستجو کرد. گاهی لازم است کوتاه بیایی... گاهی نمیتوان بخشید و گذشت اما می توان چشمان را بست و عبور کرد -گاهی مجبور می شوی نادیده بگیری... گاهی نگاهت را به سمت دیگر بدوز که نبینی.... ولی با آگاهی و شناخت بخشیدن را

خواهی آموخت.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:٥٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/٢٠
Comments نظرات () لینک دائم

اللهم عجل لولیک الفرج

دلم گرفته خدایا در انتظار فرج

دو دیده ام شده دریا در انتظار فرج

هنوز می رسد از کوچه های شهر حجاز

صدای گریه زهرا در انتظار فرج

هنوز در همه عالم میان دشمن و دوست

علی است بی کس و تنها در انتظار فرج

هنوز می رسد از چاه های کوفه به گوش

صدای ناله مولا در انتظار فرج

هنوز ناله کشد از جگر امام حسن

گشوده دست دعا را در انتظار فرج

هنوز پرچم سرخ حسین منتظر است

گشوده چشم به صحرا در انتظار فرج


بدون شرح

 

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:٠٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/۱٧
Comments نظرات () لینک دائم

وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س)برشماتسلیت باد.

السلام علیکِ یا زینب کبری السلام علیکِ یا بنت رسول الله
السلام علیکِ یا بنت امیرالمومنین (س)

صبر را مفهوم معنا زینب است/   کعبه غمهای دنیا زینب است

چون حسین است آفتاب شهر عشق/ماهتاب عالم آرا زینب است

نام : زینب (س)    نام پدر : حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع)نام مادر : حضرت فاطمه زهرا (س) ناریخ ولادت :  روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری قمری محل تولد : مدینهکنیه : ام الحسن و ام الکلثوم القاب : صدیقه الصغری، عصمة الصغری، ولیه الله العظمی ، ناموس الکبری ، شریکةالحسین (ع) ، کامله ، فاضله و...همسر : عبدالله فرزند جعفر بن ابیطالب تعداد فرزندان : 3 پسر ( علی ، عون ، جعفر ) و1 دختر ( ام الکلثوم ) وفات : شب یکشنبه 15 رجب سال 63 هجری قمری محل دفن : شام

 آه از دل زینب (١)

درسینه زسودای تو خون شد دل زینب        آه از دل زینب

جزاشک جگرگون چه بود حاصل زینب         آه ازدل زینب

ای بهر  بلا برسر  این قوم  دل  افکار          طوفان فنابار

آسان شوداز مرگ مگر مشکل زینب          آه از دل زینب

تن بی سروازخون گلو، قطعه یاقوت           نه تخت ونه تابوت

تابوت کفن، گور سزد، محفل  زینب            آه از دل زینب

باداغ تو روزی که روداین تن غمناک            دلخون شده درخاک

آتش عوض  سبزه دمد از گل زینب            آه از دل زینب

زین شعله جانسوز که از آتش بیداد           در خشک وتر افتاد

چون خانه پر دود بود  محفل زینب              آه از دل زینب

 بادست تهی باز شود سائل زینب             آه ازدل زینب 

 ١-از نو حه های سنتی و قدیمی می باشد که هر سال در مراسمهای عزاداری محرم در روستایمان اردیب خوانده می شود.


ولادت امام علی(ع)وروز پدر برشما مبارکباد.

راحت نوشتیم بابا نان داد  ... بی آنکه بدانیم...بابا برای نان تمام جوانیش را داد.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٤۳ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/۱٦
Comments نظرات () لینک دائم

باور

روزی دانشمندى آزمایش جالبى انجام داد . او یک آکواریوم ساخت و با قرار دادن یک دیوار شیشه ‌اى در وسط آکواریوم آن ‌را به دو بخش تقسیم ‌کرد .
در یک بخش ، ماهى بزرگى قرار داد و در بخش دیگر ماهى کوچکى که غذاى مورد علاقه ماهى بزرگ تر بود .
ماهى کوچک ، تنها غذاى ماهى بزرگ بود و دانشمند به او غذاى دیگرى نمى‌ داد .
او براى شکار ماهى کوچک ، بار ها و بار ها به سویش حمله برد ولى هر بار با دیوار نامریی که وجود داشت برخورد مى‌ کرد ، همان دیوار شیشه‌ اى که او را از غذاى مورد علاقه ‌اش جدا مى‌ کرد .
پس از مدتى ، ماهى بزرگ از حمله و یورش به ماهى کوچک دست برداشت . او باور کرده بود که رفتن به آن سوى آکواریوم و شکار ماهى کوچک ، امرى محال و غیر ممکن است !
در پایان ، دانشمند شیشه ی وسط آکواریوم را برداشت و راه ماهی بزرگ را باز گذاشت . ولى دیگر هیچگاه ماهى بزرگ به ماهى کوچک حمله نکرد و به آن‌ سوى آکواریوم نیز نرفت !!!
می دانید چرا ؟
دیوار شیشه‌ اى دیگر وجود نداشت ، اما ماهى بزرگ در ذهنش دیوارى ساخته بود که از دیوار واقعى سخت ‌تر و بلند ‌تر مى ‌نمود و آن دیوار ، دیوار بلند باور خود بود ! باوری از جنس محدودیت ! باوری به وجود دیواری بلند و غیر قابل عبور ! باوری از ناتوانی خویش.


یک دقیقه تفکر

یک دقیقه وقت بگذارید و کار کوچکی برای ارج نهادن به خود انجام دهید.

 یک دقیقه وقت بگذارید و بر آن شوید که امروز را از افسوس های گذشته و دلواپسی های آینده پاک کنید.

 یک دقیقه وقت بگذارید و فکر کنید یک مورد نگران کننده تا چه اندازه ارزش غصه خوردن و تنش عصبی دارد.

 یک دقیقه وقت بگذارید و نگذارید که چیزهای کوچک شادمانی شما ر ا بر هم بزند.

  یک دقیقه وقت بگذارید و اثرات حرف های غیر منصفانه را از بین ببرید. 

 یک دقیقه وقت بگذارید تا از افکار منفی خلاص شوید.

 یک دقیقه وقت بگذارید و تجربه ای لذت بخش را به خاطر بیاورید.

 یک دقیقه وقت بگذارید تا به تمدد اعصاب بپردازید.

 یک دقیقه وقت بگذارید و تصمیم بگیرید که از هیچ کس انتظار تشکر نداشته باشید .

 یک دقیقه وقت بگذارید و بر آن شوید که اجازه ندهید کسی در شما احساس حقارت به وجود بیاورد.

و بالاخره آخرین دقیقه روز خود را به این اختصاص دهیدکه تصمیم بگیرید به هیچ وجه در مورد آنچه دیگران ممکن است درباره شما بگویند یا فکر کنند نگران نباشید.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:٢٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/۱٤
Comments نظرات () لینک دائم

خودباوری حلقه مفقوده برای پیشرفت

خودباوری اصطلاحی است که امروزه در جامعه شناسی، روان شناسی و علوم تربیتی به کار می رود و منظور از آن یک حالت مثبت روحی و روانی است که در نتیجه احساس ارزشمندی در نفس انسان پدید می آید و او را آماده می سازد تا از طریق بهره گیری از لیاقت ها و توانمندی هایی که دارد به انجام وظایفی که برعهده اوست قیام نماید و در این راه، از مشکلات و موانعی که پیش می آید هراسی به دل راه ندهد. از این حالت روحی در فرهنگ اسلامی با تعابیری چون علو همت، مناعت طبع، اعتماد به نفس، عزت نفس و... یاد می شود. در واقع، خودباوری، باور به استعدادها، توانایی ها و نیروهای نهفته فطری درونی است که با اتکاء به آن، می توان به اهداف موردنظر در زندگی رسید و به آنان جامه عمل پوشاند. و مرحله عالی خودباوری، شکوفایی همه استعدادهای بالقوه است.

وقتی خودباوری پایین داشته باشیم ، احساس افسردگی و ناامیدی خواهیم کرد . زندگی را منفی می بینیم . هرچیزی به نظرمان مشکل و سخت خواهد آمد . چنین احساس می شود که دنیا محیطی بد و پرشده از مردمی است که آنها یا از ما سوءاستفاده و نادیده می گیرند .از طرفی دیگر وقتی ازخودباوری بالایی برخوردار باشیم ، دنیا مکانی بسیار زیبا سرشار از دوستانی خوب و لذت ها و فرصت ها می بینیم . می توانیم خود را ارزیابی کنیم واز خودمان در مورد نیازهایمان بپرسیم واحساسات خود را بیان کنیم ؛ بنابراین ، حتی اگر چیزی هم بدست نیاوریم ، احساسی خوب در مورد خود و دیگران خواهیم داشت . این احساس سبب تقویت خودباوری و تحریک کننده رشد درونی در ما خواهد بود.

خودباوری ملی: هر ملتی دارای فرهنگ و تمدن خاصی است که در طول قرون متمادی در سایه تلاش های نخبگان آن شکل می گیرد. خودباوری ملی، در مقابل از خودبیگانگی و خودباختگی ملی مطرح می شود. گاهی افراد یک جامعه در اثر ناآگاهی و یا تحت تاثیر تبلیغات سوء و جذاب دشمنان، به سنت و باورهای ملی و فرهنگی خود پشت می کنند و از نمادها و ارزش های رایج در جوامع دیگر پیروی و تقلید می کنند. این کار به تدریج، راه نفوذ و تسلط همه جانبه بیگانگان را در عرصه های مختلف آن جامعه هموار می سازد. در نهایت، کیان و استقلال آن جامعه را با خطر جدی مواجه می سازد. در تاریخ جوامع اسلامی به نمونه های زیادی از این گونه جامعه ها برمی خوریم. ترکیه دوران آتاترک و حتی ترکیه امروز در مقابل غرب، و ایران دوره رضاخان و بسیاری از جوامع دیگر، مصداق روشنی از مردمی هستند که به خودباختگی ملی گرفتار آمده اند.

رابطة "خود شناسی" و "خودباوری"

دین مبین اسلام تمام افراد بشر را به تدبر در خویشتن فرا می خواند چرا که انسان های خودشناخته علاوه بر آنکه پروردگارشان را بهتر می شناسند، زودتر به خودباوری دست می یابند.همچنین خودشناسی اساس موقعیت شناسی است و کسی که خود را بهتر بشناسد زمان، میان و شرایط زمانه را بهتر میشناسد. زیرا انسان با پیرامونش تعریف میشود. خودشناسی، پیش نیاز روابط مؤثر اجتماعی و بین فردی است و در ایجاد همدلی و هم حسّی با دیگران نقش مهمی ایفا می‌یند.

استاد شهید مطهری خود باختگی و خود باوری فرهنگی را اینگونه تعریف می نما‌یند:"خود باختگی یعنی تزلزل شخصیت، بی‌ایمانی به خود، گم کردن خود، از دست دادن حس احترام به ذات، بی‌اعتمادی و بی‌اعتقادی به فرهنگ خود. و در مقابل، به خود آمدگی یعنی بازگشت به ایمان خود، بیدار کردن حس احترام به خود و تاریخ و شناسنامه و نَسَب تاریخی خود.

چه خوب گفته حافظ شیرازی که:

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد

آنچه خود داشت، ز بیگانه تمنا می کرد

گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود

طلب از گمشدگان لب دریا می کرد

درنتیجه :دریاییم  با بازگشت به ایمان خود، بیدار کردن حس احترام به خود و تاریخ منطقه آبا واجدادیمان و باور استعدادها، توانایی ها و نیروهای نهفته فطری درونی درمنطقه بیابانک وبهره مندی وبکارگیری از افراد برجسته آن  ، میراث بجا مانده از نیاکانمان را پاس داشته ودر راه اعتلای نام وپیشرفت اقتصادی،فرهنگی ومعیشتی  آب و خاکمان تلاش نماییم.

"عباس ثابتی"

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:۱۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/۱٤
Comments نظرات () لینک دائم

لسان‌الحق طباطبایی برگ زرین دیگری به افتخارات منطقه خوروبیابانک افزود.

لسان‌الحق طباطبایی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ مردم، نگارش کتابی با عنوان «افسانه شاه عباس و ملانتربوق» را به پایان رسانده است. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های عامیانه و قدیمی درباره شخصیتی به نام «ملا نتربوق» است.

لسان‌الحق طباطبایی، پژوهشگر فرهنگ مردم و مدیر انتشارات بهین، در این باره به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: افسانه‌ها و داستان‌های گردآوری شده در کتاب «افسانه شاه عباس و ملّا نَتَربوق» به گویش خوری بروایت آقای حسن سامعی گویشور اصیل خوری است که در سال 1376 در شهرستان خوروبیابانک گردآوری و به فارسی برگردانده شده‌ است. گردآوری داستان‌ها و نگارش این کتاب به پایان رسیده و مراحل نهایی تدوین را می‌گذراند.
طباطبایی افسانه «ملّا نتربوق» را یکی از داستان‌های قدیمی رایج در کشورمان دانست و درباره آن گفت: وی شخص دانایی بوده که در زمان شاه عباس و در اصفهان می‌زیسته و آن‌گونه که نقل شده است نظر شاه عباس را جلب کرده بوده و افسانه‌های ملانتربوق نیز پیرامون روابط وی با شاه است.
این پژوهشگر همچنین کتابی با عنوان «سلسله‌ الطباطباء نامه نسب، زندگی و آثار شاخه‌ای از طباطبایی‌های جندق» را آماده انتشار دارد. این کتاب چنان‌که از نامش برمی‌آید، درباره زندگی و تاریخ گروهی از خاندان طباطبایی‌ در اصفهان است.
طباطبایی در ادامه به کتاب «افسانه خشت طلا» که در دست نگارش دارد اشاره کرد و افزود: این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های فرهنگ مردم به روایت «علی گرامی جندقی» است که آن‌ها را گردآوری کرده‌ام و در مراحل پایانی تدوین است. این کتاب جلد دوم کتاب «حوض توتیا» محسوب می‌شود که سال گذشته منتشر شده است.
مدیر انتشارات «بهین» همچنین به کتاب‌های دیگری که در این موسسه آماده انتشار است، اشاره کرد و گفت: «کیلان» نام روستایی در حوالی دماوند است، داوود لاسمی کتابی درباره تاریخ، آداب و رسوم این روستا به رشته تحریر درآورده است.
این ناشر و پژوهشگر فرهنگ مردم، همچنین به کتابی با عنوان «بوستان پر گل و سیب: فرهنگ مردم اُردیب» اشاره کرد و افزود: این کتاب درباره تاریخ و فرهنگ روستای «اردیب» در استان اصفهان است. 
لسان‌الحق طباطبایی، پژوهشگر فرهنگ مردم است که تاکنون کتاب‌های متعددی از جمله «حوض توتیا»،فرهنگ عزاداری محرم در روستای اردیب ، «باغ کاکا؛ افسانه‌ها، قصه‌ها و لطیفه‌های مردم خور و بیابانک»، «سرو ایراج؛ ترانه‌هایی از جندق، خور و بیابانک» و «نخل امید؛ گزیده بومی سروده‌های شعرای خوری» از وی به چاپ رسیده است.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:۱۱ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۳/۱٠
Comments نظرات () لینک دائم

حکایت مرد بومـــی

مردی در کنار ساحل دورافتاده ای قدم می‌زد. فردی را در فاصله دور می بیند که مدام خم می‌شود و چیزی را از روی زمین بر می‌دارد و توی اقیانوس پرت می‌کند. نزدیک تر می شود، می‌بیند مردی بومی صدفهایی را که به ساحل میافتد در آب می‌اندازد.

- صبح بخیر ، خیلی دلم میخواهد بدانم چه میکنی؟

- این صدفها را در داخل اقیانوس می اندازم. الآن موقع مد دریاست و این صدف ها را به ساحل دریا آورده و اگر آنها را توی آب نیندازم از کمبود اکسیژن خواهند مرد.

- دوست من! حرف تو را می فهمم ولی در این ساحل هزاران صدف این شکلی وجود دارد. تو که نمی‌توانی آنها را به آب برگردانی خیلی زیاد هستند و تازه همین یک ساحل نیست. نمی بینی کار تو هیچ فرقی در اوضاع ایجاد نمیکند؟

مرد بومی لبخندی زد و خم شد و دوباره صدفی برداشت و به داخل دریا انداخت و گفت:

"برای این یکی اوضاع فرق کرد."

اردیب نگین کویر :آری قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

همشهریان عزیز بیاییم منطقه خود را دریابیم و در قبال آن احساس مسئولیت کنیم.


سفر استانی بعدی و یا صد‌ودومین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت همراه به اصفهان است.

استاندار اصفهان ‌از قریب‌الوقوع بودن سفر رئیس جمهور در آینده نزدیک به اصفهان خبر داد و گفت: سفر استانی بعدی و یا صد‌ودومین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت همراه به اصفهان است.

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، علیرضا ذاکر اصفهانی عصر امروز در جلسه کمیته برگزاری چهارمین سفر استانی رئیس جمهور هیئت دولت به اصفهان از قریب‌الوقوع بودن سفر رئیس جمهور در آینده نزدیک به اصفهان خبر داد و گفت: سفر استانی بعدی و یا صد و دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت همراه به اصفهان است.
وی بر لزوم آمادگی همه دستگاه‌ها و نهادهای استانی به منظور برگزاری مطلوب چهارمین سفر هیئت دولت به اصفهان تاکید کرد و اظهار داشت: رئیس جمهور در سفر چهارم خود به تعداد بیشتری از شهرستان‌های استان سفر می‌کند.


جشن سالگرد قتل عام 77000 ایرانی

جشن پوریم یا تعطیلات سالانه بهاره یهودیان که یادآور پیروزی "استر" ملکه یهودی و توطئه گر خشایارشاه و عموی وی "مردخای" بر "هامان" وزیر دلسوز خشایار شاه می باشد.
 در روز پوریم با تایید خشایارشاه(از نوادگان کوروش)، 77000 ایرانی به درخواست استر(معشوقه خشایارشاه) و توسط یهودیان قتل عام شده اند. در کتاب تورات به این واقعه اشاره شده است.
این مراسم با افراط در نوشیدن شراب همراه است.
 
 

داستان لیوان را زمین بگذار

 

استادى در شروع کلاس درس، لیوانى پر از آب به دست گرفت. آن را بالا گرفت که همه ببینند. بعد از شاگردان پرسید: به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند ۵٠ گرم، ١٠٠ گرم، ١۵٠ گرم.
استاد گفت: من هم بدون وزن کردن، نمی دانم دقیقاً وزنش چقدر است. اما سوال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین طور نگه دارم، چه اتفاقى خواهد افتاد.
شاگردان گفتند: هیچ اتفاقى نمی افتد. استاد پرسید: خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقى می افتد؟ یکى از شاگردان گفت: دست تان کم کم درد می گیرد. حق با توست. حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟
شاگرد دیگرى جسارتاً گفت: دست تان بی حس می شود. عضلات به شدت تحت فشار قرار می گیرند و فلج می شوند. و مطمئناً کارتان به بیمارستان خواهد کشید و همه شاگردان خندیدند. استاد گفت: خیلى خوب است. ولى آیا در این مدت وزن لیوان تغییر کرده است؟ شاگردان جواب دادند: نه پس چه چیز باعث درد و فشار روى عضلات می شود؟ من چه باید بکنم؟
شاگردان گیج شدند: یکى از آنها گفت: لیوان را زمین بگذارید. استاد گفت: دقیقاً . مشکلات زندگى هم مثل همین است. اگر آنها را چند دقیقه در ذهن تان نگه دارید، اشکالى ندارد. اگر مدت طولانی ترى به آنها فکر کنید، به درد خواهند آمد. اگر بیشتر از آن نگه شان دارید، فلج تان می کنند و دیگر قادر به انجام کارى نخواهید بود.
فکر کردن به مشکلات زندگى مهم است. اما مهم تر آن است که در پایان هر روز و پیش از خواب، آنها را زمین بگذارید. به این ترتیب تحت فشار قرار نمی گیرید، هر روز صبح سرحال و قوى بیدار می شوید و قادر خواهید بود از عهده هر مسئله و چالشى که برایتان پیش می آید، برآیید! دوست من، یادت باشد که لیوان آب را همین امروز زمین بگذار. زندگى همین است! 


آیامیدانید؟

  میدانستید افرادی که بنظر خیلی قــــــوی می رسند، معمولاً خیلی حســـاس هستند

       و کسانی که بیشترین مقدار مهربــــانی را به معرض نمایش می گذارند، بیشترین صدمــــه را دیده اند؟
       آیا می دانستید آنهایی که تظـــــاهر می کنند نیازی به عشــــق ندارند، بیشتر از همه به آن محتـــاجند؟
       اشخاصی که از همه نگهــــداری می کنند خودشان از همه بیشتر نیازمند مراقبــتنــد .
       و کسانی که زیاد لبخـــــند می زنند ممکن است در زمان تنهایی بیشترین گریـــــه را بکنند.

انسانها به ناگهان شکسته نمی شوند

انسانها به ناگهان شکسته نمی شوند

                                                 این ماییم که دیر به دیر نگاهشان می کنیم.


حکایت ارزش مهستان و آزادی

چند روز مانده به برگزاری مجلس تابستانه مهستان بود. یکی از رایزنان اردوان یکم پادشاهایران به او گفت: آن گونه که پیداستاگرمجلس در زمان خود برگزار گردد، ایناحتمال زیاد است که ریش سفیدان به خاطر کندی مبارزه در خاور ایران و اینکهشما نیز همانند فرهاد دوم نتوانستید نگرانی را دور نماید و سکاییانتوانستند در درنگیانه (نام پیشین سیستان) استقرار یابند، پادشاه ایرانرا برکنار نموده وکس دیگری را جایگزین شما کنند.

پادشاه به کوهستان دور می نگریست. رایزن ادامه داد: در صورت دستور فرمانروا، تاریخ برگزاری مهستان زمانی دیگر باشد.اردوان فرمانروای ایران گفت: نیرویی که در رای مهستان است در وجود من نیست، وادامه داد: نمایندگان مهستان، مردم ایران هستند و آنها نیروی پادشاهیاند،پس من چگونه و با کدام نیرو راه خودم را از آنها جدا کنم؟

باید برای آنها ریشه دردها را بشکافم و آنها را از دردسرهای کشورآگاه سازم.

مجلسمهستان برپا شد و نمایندگان پس از شنیدن سخنان فرمانروا رای به ادامه کاراو دادند و همه دلگرمش نمودند اما بدبختانه دو ماه بعد از آن در شهریورسال ۱۲۴ پیش از میلاد پادشاه آزاده ایران زمین اردوان اشکانی در میداننبرد با دشمنان میهن در حالی که در صف نخست سپاه ایران دلیرانه می جنگیدکشته شد.

اردواناداره کشور را در اوج درگیری ها بر دوش گرفت اما با این حال هیچ گاه بهبهانه شرایط نامناسب کشور، آزادی های مردم را کم نکرد و بدین خاطر در روزسوگ او از سراسر ایران آزادگان با چشمان پر اشک پیکرش را همراهی نمودند.

زمان شوم از تارک مرزهای میهن خیلی زود دور شد و جوانان ایرانی دوباره مجد و شکوه کشورمان را باز گردانیدند.


انالله واناالیه راجعون

انالله واناالیه راجعون

مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک       دوسه روزی قفسی ساخته اندازبدنم

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود، صحنه پیوسته بجاست، خرم آن نغمه که مردم بسپارندبه یاد.

       بانهایت تاسف و تأثر درگذشت مرحومه مغفوره شادروان

 وسیله خانم ثابتی

همسر مرحوم کربلایی حاج حسین ثابتی

را به اطلاع همشهریان ،دوستان و آشنایان می رساند و از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت ،علو درجات و بهشت جاوید و برای بازماندگان ایشان صبرو شکیبایی مسئلت می نماید.

اردیب نگین کویروکلیه همشهریان:مصیبت وارده را به فرزندان  داغدار آنمرحوم ،خاندان ثابتی ،کلیه بستگان وآشنایان تسلیت عرض می نماید.


شهادت امام هادی (ع) برشماتسلیت باد.

در سوم رجب سال 254 هجری قمری,حضرت امام علی النقی (ع) دهمین ستاره درخشان آسمان ولایت و امامت به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.
مشهورترین القاب ایشان نقی و هادی است.
امام علی النقی (ع) در هشت سالگی پدر بزرگوار خود را از دست دادند و از آن هنگام هدایت و ارشاد امت مسلمان را به عهده گرفتند.
متوکل خلیفه ستمگر عباسی که از قدرت و نفوذ علویان در مدینه بیم داشت,امام علی النقی را به سامرا منتقل کرد و مدت 11 سال امام و ولی مسلمانان را در این شهر تحت نظر قرار داد.در این مدت,عوامل خلیفه ستمگر عباسی,چندین بار از امام علی النقی (ع) باز جویی کردند و سر انجام معتز دیگر خلیفه ستمگر عباسی,امام علی النقی را با زهری مهلک به شهادت رساند.
حضرت امام علی النقی (ع) به هنگام شهادت نزدیک به 41 سال از عمر مبارکشان می گذشت و از این مدت 32 سال را به امامت گذرانده بودند

 


لیله الرغایب چگونه شبی است؟

 

شب جمعه اول ماه رجب را لیله الرغایب می گویند و از برای آن عملی از حضرت 

رسول(ص) وارد شده با فضیلت بسیار که سید در قبال و علامه در اجازه بنی زهره  

نقل کرده اند از جمله فضیلت او آنکه گناهان بسیار سبب او آمرزیده شود و آنکه 

هر که این نماز را بگذارد چون شب اول قبر او شود حقتعالی بفرستد ثواب این 

نماز را به سوی او به نیکوتر صورتی و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح 

پس با وی گوید :ای حبیب من بشارت باد تو را که نجات یافتی از هر شدت و 

سختی .گوید تو کیستی به خدا سوگند که من رویی بهتر از تو ندیدم و کلامی 

شیرین تر از کلام تو نشنیدم و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم. 

گوید من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی . 

آمدم امشب به نزد تو تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از 

تو بردارم و چون در صور دمیده شود من سایه بر سر تو خواهم افکند.در عرصه 

قیامت پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد هرگز. 

روز پنجشنبه اول آن ماه را روزی میداری چون شب جمعه داخل شود مابین نماز 

مغرب و عشا دوازده رکعت نماز می گذاری (شش نماز دو رکعتی) 

در هر رکعت یک مرتبه حمد ، سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه اخلاص 

بعد از این شش نماز دو رکعتی ، هفتاد مرتبه می گویی :

" اللهمِّ صَلّ ِ عَلی مُحَمّدٍ النَّبِیّ ِ الاُمِّیِّ وَ عَلی الِهِ

سپس به سجده رفته و هفتاد مرتبه می گویی:

" سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبِّ المَلائِکَهِ وَالرّوحِ

سپس سر از سجده برداشته و هفتاد مرتبه می گویی :

" رَبِّ اغفِر وَارحَم وَ تَجاوَز عَمّا تَعلَمُ اِنَّکَ اَنتَ العَلِیّّ الاَعظَمُ " 

دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه می گویی:

"" سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبِّ المَلائِکَهِ وَالرّوحِ  "


بزرگترین آب انبار شهرستان خور و بیابانک در روستای اردیب مرمت و بازسازی می‌شود.

 آب انبارقدیمی اردیب- اردیب نگین کویر

میراث خور:سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوروبیابانک گفت: بزرگترین آب انبار شهرستان خور و بیابانک در روستای اردیب مرمت و بازسازی می‌شود.

آب انبار قدیمی روستای اردیب یکی از بزرگترین آب انبارهای خشتی شهرستان خور و بیابانک  مربوط به دوره زندیه می باشد، که دچار فرسایش و تخریب شده است.بررسی هاو تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد این بنا توسط امیر اسماعیل خان عرب عامری و همراه با عمارت دیوان خانه بنیان نهاده شده است و متعلق به اواخر دوره زندیه و اوایل قاجاریه است .

 وی ادامه داد: این آب انبار در روستای اردیب که در 47 کیلومتری جنوب خور و بیابانک واقع شده است، قرار دارد و از دو قسمت کلی پاشیر و مخزن تشکیل شده که آب انبار دارای شعاعی معادل ۱۴متر و ارتفاع ۹ متر می باشد .مخزن آب انبار گنجایش حدود 1000 متر مکعب لیتر آب را داراست و منبع آب جمعیت 250 نفری روستا را برای مدت یک سال کفایت میکرده است . مخزن از طریق قنات روستا تغذیه می شده و در حال حاضر دسترسی به آب از طریق پاشیری در شرق مخزن میسر می شود آب انبار اردیب فاقد بادگیر است و جهت تهویه از روزنه های تعبیه شده در چهار جهت و بخش فوقانی استفاده شده است.

ریزش گنبد این آب انبار بر اثر تبخیر شدید و عدم خروج بخار حاصله از مخزن این آب انبار بوده که علت آن عدم رعایت نکات فنی توسط اهالی روستا از جمله مسدود کردن کامل چهاردریچه، در چهار وجه این آب انبار بوده است که باعث تبخیر شدید آب و سرایت رطوبت به بالاترین نقطه گنبد شده است.با عنایت به پیگیری انجام شده مبلغ 70 میلیون ریال از اعتبارات سال 90 برای مرمت این آب انبار در نظر گرفته شده که به اجرا در خواهد آمد.

با اشاره به خشتی بودن گنبد این آب انبار در مرحله اول مرمت، قسمت‌های فرسایش یافته گنبد تخریب و با مصالح خشت و گل، بازسازی و تعمیر می‌شود.

آب انبار اردیب -اردیب نگین کویر

اردیب نگین کویر:ضمن تشکر از سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوروبیابانک ازایشان خواهشمنداست نسبت به ترمیم برجهای 14گانه که فعلا 5برج آن پابرجاست،دو درخت سرو وهمچنین مسجدتابستانی نیز بررسی واقدام عاجل انجام دهند.


میلاد با سعادت امام محمد باقر(ع) برشمامبارکباد.

نام :محمد  کنیه:ابوجعفر  لقب:باقرالعلوم  نام پدر:  علی(امام سجاد)   نام مادر:فاطمه(دختر امام حسن)  تاریخ تولد:  2صفر با 1رجب 57هجری  محل تولد:مدینه  دوران رهبری:19سال  مدت عمر: 57سال تاریخ شهادت:  7ذی الحجه   114هجری  نام قاتل:ابراهیم بن ولیدبازهر      محل دفن:بقیع            

امام ابو جعفر،باقر العلوم،پنجمین پیشواى ما،جمعه  نخستین روز ماه رجب سال پنجاه و هفت هجرى در شهر مدینه چشم به جهان گشود. او را«محمد»نامیدند و«ابو جعفر»کنیه و«باقر العلوم»یعنى«شکافنده دانشها»لقب آن گرامى است.

به هنگام تولد هاله اى از شکوه و عظمت نوزاد اهل بیت را فرا گرفته بود،و همچون دیگر امامان پاک و پاکیزه به دنیا آمد.امام باقر (ع) از دو سو-پدر و مادر-نسبتبه پیامبر و حضرت على و زهرا علیهم السلام مىرساند،زیرا پدر او امام زین العابدین فرزند امام حسین،و مادر او بانوى گرامى«ام عبد الله» دختر امام مجتبى علیهم السلام است.

عظمت امام باقر (ع) زبانزد خاص و عام بود،هر جا سخناز والایى هاشمیان و علویان و فاطمیان به میان مىآمد او را یگانه وارث آنهمه قداست و شجاعت و بزرگوارى مىشناختند و هاشمى و علوى و فاطمیش می خواندند.


سالروز حماسه سوم خرداد گرامیباد.

 مابرای پرسیدن نام گلی ناشناس   چه سفرها کرده ایم ، چه سفر ها کرده ایم

ما برای بوسیدن خاک سر قله ها   چه خطرها کرده ایم ، چه خطر ها کرده ایم

ما برای آنکه ایران گوهری تابناک شود   خون دلها خورده ایم ، خون دلها خورده ایم

ما برای آنکه ایران خانه ی خوبان شود      رنج دوران برده ایم ،رنج دوران برده ایم

ما برای بوییدن گل نسترن                 چه سفر ها کرده ایم ، چه سفر ها کرده ایم

ما برای نوشیدن شورابه های کویر     چه خطر ها کرده ایم ، چه خطر ها کرده ایم

ما برای خواندن این قصه ی عشق به خاک   خون دلها خورده ایم ، خون دلها خورده ایم

ما برای جاودانه ماندن این عشق پاک        رنج دوران برده ایم ، رنج دوران برده ایم…….


هویت چیست وچراانسان نیاز به آن دارد؟

هویت: عبارت از مجموعه خصوصیات و مشخصات اساسی اجتماعی ،فرهنگی ، روانی ، فلسفی ، زیستی و تاریخی همسان است که به رسایی و روانی بر ماهیت یا ذات گروه، به معنی یگانگی یا همانندی اعضای آن با یکدیگر، دلالت کند و آنها را در یک طرف زمانی و مکانی معین به طور مشخص و قابل قبول و آگاهانه از سایر گروه‌ها و افراد متعلق به آنها متمایز سازد.

انسان، دارای سه هویت است: هویت شخصی ، هویت صنفی ، هویت باطنی . شناخت هویت اول، شناخت منشأ بدنی انسان است؛ پدر، مادر، اصل، تبار، اقلیم، آب، خاک، نور، شهر و محله، همگی در ساختن هویت اول مؤثرند. هویت دوم، هویت فکری و فرهنگی است، که بدانیم در چه بستر فکری و ایدئولوژی و نظام آموزشی و مبانی اعتقادی نشأت گرفته‌ایم. هویت سوم، هویت باطنی است. در شناخت این هویت نیز باید مرکز نشأت یافتن آن را بشناسیم. هویت باطنی ما، روح ما، از چه چیز و از کجا پیدا شده و نشأت یافته است؟ معمولاً افراد و گروه‌های مختلف اجتماعی الزاماً به یک هویت، وابسته نیستند و می توانند هویت‌های مختلفی را پذیرفته باشند. مثل هویت قومی ، هویت دینی هویت زبانی، هویت ملی ، هویت جنسیتی و هویت مربوط به گروه‌های شغلی .بنابراین، یکی از معضلات هویت، وجود هویت‌های مضاعف است. لیکن، باید تلاش کنیم، وجه اشتراک بین هویت گروه‌های مختلف را پیدا کنیم و هنر بحث هویت هم این است که از لابه‌لای همه هویت‌های ظاهراً مضاعف، بتوان وجوه اشتراک آنها را پیدا کرد.

نیاز به هویت:هر فرد آدمی مایل است به اینکه هویت خاصی داشته باشد، از این روی می‌کوشد که خویشتن را دریابد و بشناسد. در عین حال می‌خواهد فردی باشد ممتاز و برای رسیدن به این مقام خود را به شخص یا گروهی از اشخاص نسبتاً مبرز و ممتاز، مرتبط می‌کند یا به اصطلاح، خویشتن را با آنها همانند می‌سازد تا به واسطه امتیاز و تشخصی که آن فرد با گروه‌ها دارد تا حدی صاحب تشخص و امتیاز گردد. هویت، به شخص احساس عمیق، ارزشمند و قابل قبول می‌بخشد که در صورت تنها بودن نیز، احساس تنهایی و بی‌کسی نمی‌کند.


کلید قطع اینترنت جهان در دست کیست؟

مشرق:آیا می توان شبکه جهانی اینترنت را با فشردن یک کلید قطع کرد؟ کلید قطع اینترنت در دست کیست؟ چرا آمریکا می خواهد کلید قطع شبکه جهانی را در دست داشته باشد؟ چه زمانی باید اینترنت جهان را قطع کرد؟ راه های مقابله با چنین تهدیداتی چیست؟ 

 پس از حوادث یازده سپتامبر، دولت آمریکا به بهانه مبارزه با تهدیدات تروریستی فرارو، قانونی تحت عنون قانون میهن دوستی آمریکا را به تصویب رساند تا کنترل های امنیتی خود را افزایش دهد. این لایحه بدعتی امنیتی در تاریخ آمریکا و در تاریخ روابط بین الملل بود که طی مدت زمانی اندک لایحه ای با حجم بیش از دویست صفحه را به تصویب رساندند. این لایحه مقررات سخت تری را برای مهاجرت، اقامت و تابعیت مهاجران غیر آمریکایی وضع می کند و امکان هرگونه اقدام پیشگیرانه در داخل آمریکا را به بهانه تأمین امنیت، به قوه مجریه می دهد.

ده سال پس از این حادثه، دولت آمریکا بار دیگر اقدامی مشابه را این بار در فضای سایبر در دست انجام دارد. پس از تحولات مصر و اقدام دولت سرنگون شده این کشور در قطع اینترنت برای جلوگیری از سازمان دهی معترضان، دولت آمریکا نیز به این فکر افتاد تا امکان اقدامی مشابه را در سطح جهانی برای خود فراهم کند. بر این اساس سناتور جو لیبرمن، سوزان کالینز و تام کارپر لایحه ای 200 صفحه ای را با عنوان لایحه امنیت سایبری تقدیم کنگره کردند. عنوان دقیق این لایحه، "قانون حمایت از فضای سایبری به عنوان دارایی ملی" است که تشکیل دفتر سیاست گذاری فضای سایبر در دفتر ریاست جمهوری و "مرکز ملی امنیت سایبری و ارتباطات" در سازمان امنیت ملی آمریکا یکی از بندهای این لایحه است. وظیفه این بخش، کنترل تمام ورودی ها و خروجی های درگاه اینترنت از طریق شرکت های سرویس دهنده اینترنت است.

کلید هفت مرحله ای قطع اینترنت

به جز Kill Switch، کلید قطع دیگری برای قطع شبکه جهانی وجود دارد که از هفت کلید یا کارت هوشمند تشکیل شده و در دست گروهی هفت نفره از بریتانیا، ایالات متحده، بورکینا فاسو، ترینیداد و توباگو، کانادا، چین و جمهوری چک است. برای فعال کردن این کلید باید پنج عضو از هفت عضو در پایگاهی در آمریکا گرد هم آیند تا کل سیستم را restart کنند. این کلیدها در واقع کارت های هوشمندی هستند که هر یک دربرگیرنده بخشی از کلید اصلی DNSSEC (ضمیمه های امنیتی سامانه نام دامنه) است. این برنامه امنیتی زیر نظر"شرکت اینترنتی نام ها و شماره های واگذارشده" یا به اختصار "آیکان" (ICANN) اداره می شود. این شرکت یک گروه نظارتی است که به یک سیستم امنیتی دسترسی دارند٬ سیستمی که جهت محافظت از کاربران در برابر کلاهبرداری ها و حملات سایبری طراحی شده است.

ادامه مطلب

درسهایی از تاریخ ایران زمین

در لغت نامه ی دهخدا زیر عنوان «پانته آ» بر اساس روایت «گزنفون» آمده است که هنگامی که مادها پیروزمندانه از جنگ شوش برگشتند، غنائمی با خود آورده بودند که بعضی از آنها را برای پیشکش به کورش بزرگ عرضه می کردند.

در میان غنائم زنی بود بسیار زیبا و به قولی زیباترین زن شوش به نام پانته آ که همسرش به نام « آبراداتاس» برای مأموریتی از جانب شاه خویش رفته بود . چون وصف زیبایی پانته آ را به کورش گفتند ، کورش درست ندانست که زنی شوهردار را از همسرش بازستاند.و حتی هنگامی که توصیف زیبایی زن از حد گذشت و به کورش پیشنهاد کردند که حداقل فقط یک بار زن را ببیند، از ترس اینکه به او دل ببازد، نپذیرفت. پس او را تا باز آمدن همسرش به یکی از نگاهبان به نام «آراسپ» سپرد . اما اراسپ خود عاشق پانته آ گشت و خواست از او کام بگیرد، بناچار پانته آ از کورش کمک خواست..

کوروش آراسپ را سرزنش کرد و چون آراسپ مرد نجیبی بود و به شدت شرمنده شد و در ازای از طرف کوروش به دنبال آبراداتاس رفت تا او را به سوی ایران فرا بخواند. هنگامی که آبرداتاس به ایران آمد و از موضوع با خبر شد، به پاس جوانمردی کوروش برخود لازم دید که در لشکر او خدمت کند.
می گویند هنگامی که آبراداتاس به سمت میدان جنگ روان بود پانته آ دستان او را گرفت و در حالی که اشک از چشمانش سرازیر بود گفت: «سوگند به عشقی که میان من و توست، کوروش به واسطه جوانمردی که حق ما کرد اکنون حق دارد که ما را حق شناس ببیند. زمانی که اسیر او و از آن او شدم او نخواست که مرا برده خود بداند ونیز نخواست که مرا با شرایط شرم آوری آزاد کند بلکه مرا برای تو که ندیده بود حفظ کرد. مثل اینکه من زن برادر او باشم.»
آبراداتاس در جنگ مورد اشاره کشته شد و پانته آ بر سر جنازه ی او رفت و شیون آغاز کرد. کوروش به ندیمان پانته آ سفارش کرد تا مراقب باشند که خود را نکشد، اما پانته آ در یک لحظه از غفلت ندیمان استفاده کرد و با خنجری که به همراه داشت، سینه ی خود را درید و در کنار جسد همسر به خاک افتاد و ندیمه نیز از ترس کورش و غفلتی که کرده بود ، خود را کشت.

هنگامی که خبر به گوش کوروش رسید، بر سر جنازه ها آمد. از این روی اگر در تصویر دقت کنید دو جنازه ی زن می بینید و یک مرد و باقی داستان که در تابلو مشخص است. کاش از این داستان های غنی و اصیل ایرانی فیلم هایی ساخته میشد تا فرزندان کوروش، منش و خوی اصیل ایرانی را بیاموزند.


عکس قدیمی باقدمت یک قرن واندی سال از رجال وعلمای منطقه خوروبیابانک

اردیب نگین کویر

لطفاجهت مشاهده بهتر تصویرzoomصفحه تصویر رابه 200درصد افزایش دهید.

ردیف اول نشسته از چپ به راست :1-حاج غلامرضا شمسایی (مهرجان) 2-سید عبدالله علوی (فرخی) 3- شیخ علی فقیهی 4- میرزا عبدالرحیم رحمانی(خور

) 5-میرزا باقر پسر میرزاسید مصطفی طباطبایی 6-میرزا یوسف 7-خجسته غلامرضایی(خور)

ردیف 2 از چپ به راست: 1-شیخ محمدتقی مهرجانی(مهرجان) 2-کربلایی محمدآقا بیک زفرقندی (اردیب) (نیای نگارنده) 3-حاج منتخب آل داوود 4-میرزا محمود کیوان 5-میرزا هدایت

ردیف3 از چپ به راست: 1- محمد حسن کلانتر (فرخی) 2-رمضان میرزاعلی ایراجی (ایراج) 3-میرزا جلال گرمه ای (گرمه) 4- محمد ابراهیم بیک (اردیب) وبه روایتی عباس بیک مهرجانی  5-کربلایی حسن اردکانی 6-حاج فتح الله خدایی (ایراج) 7-علی حسن حاجی آبادی 8-رضایی برادر حاج فتح الله 9-سید ابرهیم بیاضه ای (بیاضه)