اردیب (ارابه) نگین کویر

آداب عزاداری سالار شهیدان ویارانش در اردیب (قسمت سوم)

اردیب نگین کویراردیب نگین کویراردیب نگین کویر

شب پنجم محرم الحرام، شب علم نام دارد. در اردیب سه علم وجود دارد(١) که علمداران آن را پشت به پشت و به صورت موروثی حمل می کنند. علمداران در عصر روز چهارم محرم علمها رابه پامی کنند. علم ازمیله بلند چوبین می باشد که بدنه آن را پارچه سیاهرگی پوشانده و بر بالای آن پارچه های رنگین و ملون آویزان است که زنان روستا آن را به عنوان رخت علم نذر کرده اند و برسرآن پنجه فلزی مزین به آیات قران نصب می شود. علمها را در مقابل سرشیر (2) باشکوه فراوان اسپند دودکردن، فرستادن سلام و صلوات و چاووشی لباس پوشانده و باهمراهی عزاداران ،ازآنجاحرکت وباگذراز سابات(3) به سوی شبستان حسینیه توسط علمداران حرکت داده می شودوپس از گرداندن آن وخواندن: (این علم ازکیست که بی صاحب است      صاحب آن کشته ویاغائب است ...) علمهارا درگوشه ای از  سابات قدیمی حسینیه در برابر مسجد جامع قدیمی قرار می دهند و در آن شب اهالی روستا در زمان ورود به شبستان حسینیه به زیارت علمها رفته و با گره زدن گوشه ای از رخت علم نذر و طلب حاجت می کنند. درآن شب پس از ورود دسته زنجیرزنی به میدانگاه حسینیه، علمداران علمها را داخل شبستان برده و تا عصر روز تاسوعا در آنجا قرار می دهند. فقط زمانیکه برای عرض تسلیت یا بدرقه دسته جات عزاداری روستاهای مجاور می روند، به احترام عزاداران آنها را حمل می نمایند.

روز پرسه

روز تاسوعای حسینی(4)  مصادف با نهم محرم الحرام به روز پرسه زنی(5) معروف است. در صبح این روز طبق روال سالیانه هیئت عزاداران اردیب جهت عرض تسلیت ماتم سیدالشهداء به اهالی روستای ایراج، به آن روستا می رود که این عمل بصورت دید و بازدید می باشد که موجب وفاق و همدلی بیشتر نیز می گردد.(6) پس از بازگشت و ادای فریضه نماز جماعت ظهر وعصر، پرسه زنی علمداران و همراهان آنها شروع می شود. سه علمدار جلو و مادحین بصورت دسته جمعی  با خواندن دوازده بند محتشم کاشانی (بازاین چه شورش است که درخلق عالم است ...)آنها را مشایعت می کنند. از میدانگاه حسینیه حرکت را آغاز می نمایند و به درب خانه یک یک اهالی رفته و علم گردانی می کنند. پس از رسیدن به درب منزل، اهالی خانه با اسپند دود کردن و فرستادن سلام و صلوات به پیشواز علمداران و مادحین آمده و از آنها پذیرایی می کنند. اهل خانه جهت تبرک و شفا بنابر آداب و رسوم،با گذراندن آب از روی دسته علم بطوریکه با دست راست یک کاسه آب را که از قبل آماده کرده اند بر روی دسته پنجه فلزی علم ریخته و با کاسه دیگری که در دست چپ دارد، آن را جمع آوری و جهت تبرک به کودکان و اهالی خانه می دهد. و در آخر یکی از سالمندان که اشنایی کامل به اصل و نسب،نیاکان اهالی اردیب دارد به دعاگویی و طلب مغفرت و سلامت برای تک تک افراد ان خانه نموده و همراهان آمین گویان پاسخ می دهند. در آخر اهل خانه نذری خود را به علمداران می دهند که در قدیم به علمداران پنبه و به مادحین نان و ... می دادند ولی هم اکنون به صورت نقد پرداخت می شود که برای حسینیه هزینه می گردد. همانطور که بیان گردید به درب تک تک خانه های روستا می روند و علم را می گردانند .این عمل نشانه اقامه ماتم سالار شهیدان و نوعی خبر داری مردم است.

در مسیر راه علمداران و عزاداران ،درمقابل خانه هایی که در طول سال گذشته عزیزی را از دست داده اند و به زبان عامیانه "سال نگذشته" می باشند توقف و در آنجا باخواندن نوحه و چاووشی عرض تسلیت گفته و صاحب خانه نیز از آنها با چای و شیرینی پذیرایی می نماید.این کار تا دمادم غروب آفتاب ادامه می یابد تاعلمهارا به درب تمام خانه ها برده و بگردانند . پس از آن علمها را به میدانگاه حسینیه برده و با سلام  و صلوات بر محمد و آل محمد آنها را در جای خود قرار می دهند.

 ---------------------------------------

1-سه عددعلم بوده بنام مرحومان :1-محمدباقرمحتشم 2-موسی موبد 3-حاج یدا...جعفری که هم اکنون نیز این علمها نسل به نسل توسط فرزندانشان برداشته می شود.

2-سرشیرمکانی است که درمجاورت آب انبارقدیمی روستای اردیب واقع شده است ودارای حدودآ60 پلکان می باشد که درانتهای آن شیرآبی وجودداردکه منبع آن آب انباراست.

3-محل گذر عمومی مسقف می باشد. حسینیه روستای اردیب از چهارسمت به سابات منتهی می گردیده است که هم اکنون دو سابات آن پابرجامی باشدوقسمت پشت شبستان باغچه بوده است که هم اکنون ازبین رفته ومسکونی می باشد..

4- در قدیم برای صبح روز تاسوعا اهالی روستای اردیب به طبخ حلیم نذری می پرداختند و میزان آن بقدری بوده است که حتی از روستاهای مجاور نیز برای گرفتن حلیم نذری به اردیب می آمدند.بانی آن مرحوم کربلایی محمدآقابیک زفرقندی(نیای نگارنده) بوده که از عواید محصول مزرعه حجرگ تامین می شده است ونسل به نسل تاکنون طبخ می شود..  

5-پرسه زدن :اقامه عزاوماتم نمودن،دوره گردی کردن.

6-جهت دید و بازدید بین روستاهای مجاور هیئت عزاداران اردیب در عصر روز هشتم محرم الحرام نیز میزبان عزاداران روستای گرمه می باشد.


روز سوم وچهارم محرم الحرام

 روزسوم محرم الحرام
ورود عمر بن سعد ملعون به کربلا با 4000 نفر.
خریداری بخشی از زمین کربلا به دست امام حسین علیه السلام . این زمین ها همان مکانی است که قبر مطهر در آن قرار دارد.

 روز چهارم محرم الحرام

سال 61 هجری قمری، یعنی درست 1369 سال پیش در چنین روزی، عبیداللّه‏ بن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین علیه‏السلام تشویق و ترغیب نمود. مهمترین استراتژی عبید الله بن زیاد در این سخنرانی، استراتژی وعده و تطمیع بود. و کوفیان که خود، امام را به آن سرزمین دعوت کرده بودند، کم کم در صف دشمنان آن حضرت ایستادند!

به دنبال آن 13 هزار نفر در قالب 4 گروه که عبارت بودند از:

1. شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛

2. یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر؛

3. حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛

4. مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛

به سپاه عمر بن سعد پیوستند. به هم پیوستن نیروهای فوق از این روز تا روز عاشورا ادامه داشت.

گویند بعد از سخنرانی عبید الله بن زیاد در ترغیب مردم به رویارویی با حضرت حسین علیه السلام در مسجد کوفه، شمر بن ذی الجوشن (که نفرین خداوندگار تبارک بر او باد) اولین کسی بود که اعلام آمادگی و قیام را کرد.

همچنین

سخن پراکنی عبیداللّه‏ بن زیاد ملعون علیه امام حسین علیه‏السلام در مسجد کوفه و مسدود شدن راههای ورودی و خروجی کوفه به دستور او.

فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین علیه السلام


نوحه

در کنج ویران        غوغا به پا شد
طفل سه ساله         حاجت روا شد
گوید خوش آمد        با چشم گریان
ذکر لبانش           بابا حسین جان
            بابا حسین جان (3)
بابا نظر کن              بر روی نیلی
از پا فتادم              از ضربِ سیلی
بگشا دو چشمت        بر روی دختر
رویم شده چون           رخسارِ مادر
         بابا حسین جان (3)
بر جسم کوچک              دارم نشانه
هم جای سیلی                هم تازیانه
پای برهنه                در آن بیابان
زخمی شدم از             خارِ مغیلان
         بابا حسین جان (3)
امشب سر تو             بر دامن من
گردیده نزدیک            جان دادن من
پیوسته این را             با تو بگویم
آیم کنارت                پیش عمویم

ادامه مطلب
نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۸/٢۸
Comments نظرات () لینک دائم

آداب عزاداری سالار شهیدان ویارانش در اردیب (قسمت دوم)

آداب عزاداری سالار شهیدان ویارانش در اردیب (قسمت دوم)

اردیب نگین کویر

 همانطورکه گفته شدپس از آخرین نوحه درهرشب چاووشی انجام وسپس سرنوحه خوان با خواندن پاره لختهایی که درآنجا به ذکرحسن،حسین معروف است شورپایانی مراسم رامی خواند که در هر بندذکر یاحسین راحاضران تکرارمی کنند:

علی اصغر   حسین  -  چوماه انور   حسین   -   حسین ببردش     حسین 

   بسوی میدان    حسین   -      که تاخورد آب  حسین  - زکین لعینی   حسین 

 بزدیکی تیر     حسین   به حلق آن طفل     حسین که خون روان شد  حسین 

 زحلق آن طفل  حسین    به ماتم رسول ا....   حسن حسین

 که ذکر حسن   حسین  ده بار گفته می شود  و پس از آن به نیت پنج تن پنج مرتبه ذکر یاحسین   گفته می شودوسرنوحه خوان بالعن دشمنان امام حسین (ع)ویارانش برای حاضران در مجلس دعا می کند:

برکوفیان بی وفا لعنت باد -برشمرلعین بی حیالعنت باد -این جمع که حاضرند از پیروجوان

هریک شرف یافته در ملک مکان - یارب همه را بلای بد درگذران.

ازجهت عزاداران اباعبدا....بخوانیدفاتحه مع الصلوات.

پس از آن سخنرانی ودرخاتمه مراسم  باخواندن زیارت نامه پایان می یابد.


دوم محرم: ورود کاروان اباعبدالله الحسین علیه السلام به سرزمین کربلا

دوم محرم: ورود کاروان اباعبدالله الحسین علیه السلام به سرزمین کربلا

 

اردیب نگین کویر1. امام حسین علیه‏السلام در روز پنجشنبه دوم محرم الحرام سال 61 هجری به کربلا وارد شدش. عالم بزرگوار "سید بن طاووس" نقل کرده است که: امام علیه‏السلام چون به کربلا رسید، پرسید: نام این سرزمین چیست؟ همینکه نام کربلا را شنید فرمود: این مکان جای فرود آمدن ما و محل ریختن خون ما و جایگاه قبور ماست. این خبر را جدم رسول خدا صلی ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله به من داده است.

2. در این روز "حر بن یزید ریاحی" ضمن نامه‏ای "عبیداللّه‏ بن زیاد" را از ورود امام علیه‏السلام به کربلا آگاه نمود.
3. در این روز امام علیه‏السلام به اهل کوفه نامه‏ای نوشت و گروهی از بزرگان کوفه ـ که مورد اعتماد حضرت بودند ـ را از حضور خود در کربلا آگاه کرد. حضرت نامه را به "قیس بن مسهّر" دادند تا عازم کوفه شود.

۴. اما ستمگران پلید این سفیر جوانمرد امام علیه‏السلام را دستگیر کرده و به شهادت رساندند. زمانی که خبر شهادت قیس به امام علیه‏السلام رسید، حضرت گریست و اشک بر گونه مبارکش جاری شد و فرمود:
"اللّهُمَّ اجْعَلْ لَنا وَلِشِیعَتِنا عِنْدکَ مَنْزِلاً کَریما واجْمَعْ بَینَنا وَبَینَهُمْ فِی مُسْتَقَرٍّ مِنْ رَحْمَتِکَ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیی‏ءٍ قَدیرٌ؛
خداوندا! برای ما و شیعیان ما در نزد خود قرارگاهِ والایی قرار ده و ما را با آنان در جایگاهی از رحمت خود جمع کن، که تو بر انجام هر کاری توانایی."

 


چه زود دیر می شود

انالله واناالیه راجعون

مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک       دوسه روزی قفسی ساخته اندازبدنم

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود، صحنه پیوسته بجاست، خرم آن نغمه که مردم بسپارندبه یاد.

       بانهایت تاسف و تأثر درگذشت همسری مهربان و پدری فداکار شادروان 

حاج ابراهیم ثابتی

(فرزند حاج اسماعیل و اخوی شهید والامقام  احمد ثابتی)

را به اطلاع همشهریان ،دوستان و آشنایان می رساند و از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت ،علو درجات و بهشت جاوید و برای بازماندگان ایشان صبرو شکیبایی مسئلت می نماید.

اردیب نگین کویروکلیه همشهریان: مصیبت وارده را به  مادر،همسر ،فرزندان  و برادران داغدار آنمرحوم ،خاندان ثابتی ،کلیه بستگان وآشنایان تسلیت عرض می نماید.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۸/٢٦
Comments نظرات () لینک دائم

آداب عزاداری سالار شهیدان ویارانش درروستای اردیب(قسمت اول)

اول محرم: آغاز سال هجری قمری

آداب عزاداری سالار شهیدان ویارانش در اردیب

برآنم تادر این دهه محرم الحرام بطور مختصر هر روز گوشه ای از آداب سوگواری در ایام محرم در روستایمان اردیب را به معرض دید شما عزیزان قراردهم .

اردیب همانند سایرنواحی منطقه کویردارای  مردمی متدین ودین مدار بوده ونسبت به برپایی واقامه عزای اهل بیت بالاخص سالار شهیدان احترام وارادت خاصی قائلند بطوریکه تمام اهالی روستا یکپارچه به تکاپوجهت برگزاری مراسم سوگواری برپامی خیزند وازکوچک تا بزرگ به نوبه خود تلاش میکنند.ازچندروزبه آغاز محرم شوروحال عاشورایی وعجیبی در روستابرپاست وباسیاه پوش کردن شبستان حسینیه ومسجدصاحب الزمان ومعابرعمومی ونصب پرچم مشکی برسردرخانه هابه پیشوازماه پیروزی خون بر شمشیر می روند.

شب اول محرم اهالی به شبستان حسینیه(1) می روند وباخواندن زیارت عاشورا، اشعار محتشم ،مرثیه ونوحه به عزاداری اباعبدا...الحسین می پردازندهرشب نوحه های مختص همان شب را ذکر میکننددرزمان قدیم ازشب اول چراغی رابرروی برجک موجود در حسینیه بنام کلک قرارمیدادندبرای روشنایی آن زمین موقوفه ای وجودداردکه بمدت ده شب این چراغ راروشن می دارند.

پس از اجتماع عزاداران در شبستان حسینیه سرنوحه رایکی از پیرغلامان اباعبدا...

(2)می خواندومردم رابرای اقامه عزاداری بشرح ذیل فرامی خواند : 

بارالها نشودلال به هنگام ممات ،هرزبانی که فرستدبه محمدصلوات .

پس ازآن دست به دعابرمیدارد:

      از برای سبب تعجیل در خروج و ظهور امام ثانی عشر فرمان  فرمای قضاوقدر،شعشه افروز شمس وقمر،لمعه اوج هل اتی ،خورشید آسمان قل لا اسئلکم علیه اجرا ،الی المودة فی القربی، آن امیری که نه یارآمده،زورروزمصاف ،شیردربیشه پلنگ درکوه ، سیمرغ درقاف ، آنکه چون تیربرکشدزغلاف ،لرزه برافتدبه هفت قله قاف،  آنکه چون برگ  از شجرریزد ،زیرتیغش عدوبه روز مصاف ، نایب مرتضی علی باشد   نونهال ریاض عبدمناف ،بنام حضرت صاحب العصروزمان ، خلیفة الرحمن، شریک القران وامام الانس والجان، عجل ا...تعالی فرجه  ،خداوندظهورآن حضرت رامعجل ونزدیک بگرداند.

حاضران به احترام حضرت قیام نموده وسرنوحه رابه شرح ذیل می خواند:           

  مظلوم حسینم  محروم حسینم         لب تشنه حسینم  دل خسته حسینم 

  و جهت نوحه خواندن آماده می شوند هرشب نوحه مربوط به همان شب توسط مادحین اباعبدا... خوانده می شود واکثر نوحه ها بنام نوحه خوان آن ماندگار است حاضران  در شبستان پس از تشکیل دو دسته کوچه مانند به سینه زنی می پردازند.پس از خواندن هرنوحه یکی از چاوشان به چاوشی می پردازد که معمولا یک بیت است که دربرگیرنده شرح وقایع عاشورا و کربلا است پس از خواندن هر مصرع  سینه زنان به رسم ادب سر خم نموده وذکریاحسین را می گویند.

هرکه دارد هوس کرببلا بسم ا.....       هرکه دارد بسرش شورونوابسم ا.....

نوحه (3)

فراش قضا زد به فلک خیمه ماتم                 درماه محرم

معمار قدر ریخت بنای الم و غم                     در ماه محرم

نیلی به سرافکنده در این ماتم عظما          این گنبد مینا

خم گشته به فردوس قد حضرت آدم           در ماه محرم

می گفت سلیمان جهان وارث ادریس           که ای حضرت بلقیس

برچشم مکش سرمه و بر زلف مده خم        در ماه محرم

گفتا به دل غمزده یوسف به زلیخا                  که ای شوخ شکرخا

بر تخت مزن تکیه چنین با دل بی غم            در ماه محرم

حوران بهشتی که به عیشند و دل شاد        خرسند به داماد

باید که سیه  جامه نمایند  فراهم                  در ماه محرم

------------------------------------------------------------------------------------------

(1)شبستان حسینیه و مسجدجامع زمستانی وتابستانی اردیب ازبناهای قدیمی بشمار می رود که کل مجموعه را در لفظ عامیانه میدان می گفتند که دارای سکوهای جداجدابوده و بانی آن مرحوم محمد رضا بیک زفرقندی(نیای نگارنده)می باشد. که تاکنون چندین مرحله توسط اهالی روستاتعمیرگردیده ودرحال حاضر مسقف است.

(2)از قدیم سرنوحه رایکی از پیرغلامان اباعبدا... می خوانده که جادارد در اینجا از مرحوم حاج حسین موبد یادنمود.

(3)این نوحه سنتی درشب اول دهه محرم توسط مرحوم حاج حسین ثابتی(نیای نگارنده) خوانده می شد. 


سلام به محرم

دل را اگر از حسین بگیرم چه کنم

بی عشق حسین اگر بمیرم چه کنم

فردا که کسی را به کسی کاری نیست

دامان حسین اگر نگیرم چه کنم


بازسازی وتعمیرحسینیه

بااستعانت از خداوند وبا همت  اهالی ،جوانان ،دهیارو شورای روستا  بازسازی و تعمیرشبستان حسینیه آغاز شده است.ضمن تقدیر وتشکر از تمامی خیرین که به هر نحوی در این راه سهیم بوده وهستند امیداست در این راه شما خیرین و همشهریان عزیز هم سهیم باشید.

شماره حساب مسجدجامع وحسینیه روستای اردیب 02155976011007

بانک ملی شعبه 3499شهرستان خوروبیابانک


بدون شرح

 


آرامش برگ یا سنگ ؟

مردجوانی کنار نهر آب نشسته  و غمگین و افسرده به سطح آب زل زده بود.

... استادی از آنجا می گذشت. او را دید و متوجه حالت پریشانش شد و کنارش نشست.

مرد جوان وقتی استاد را دید، بی اختیار گفت: "عجیب آشفته ام و همه چیز زندگی ام به هم ریخته است. به شدت نیازمند آرامش هستم و نمی دانم این آرامش را کجا پیدا کنم؟"

 استاد برگی از شاخه افتاده روی زمین را داخل نهر آب انداخت و گفت: به این برگ نگاه کن وقتی داخل آب می افتد، خود را به جریان آن می سپارد و با آن می رود.

سپس استاد سنگی بزرگ را از کنار جوی آب برداشت و داخل نهر انداخت. سنگ به خاطر سنگینی اش داخل نهر فرو رفت و در عمق آن کنار بقیه سنگ ها قرار گرفت.


استاد گفت: "این سنگ را هم که دیدی. به خاطر سنگینی اش توانست بر نیروی جریان آب غلبه کند و در عمق نهر قرار گیرد. حال تو به من بگو ، آیا آرامش سنگ را می خواهی، یا آرامش برگ را؟!"


مرد جوان مات و متحیر به استاد نگاه کرد و گفت: "اما برگ که آرام نیست. او با هر افت و خیز آب نهر بالا و پایین می رود و الان معلوم نیست کجاست! لااقل سنگ می داند کجا ایستاده و با وجودی که در بالا و اطرافش آب جریان دارد، اما محکم ایستاده و تکان نمی خورد. من آرامش سنگ را ترجیح می دهم!"

استاد لبخندی زد و گفت:  "پس چرا از جریان های مخالف و ناملایمات جاری زندگی ات می نالی؟

 اگر آرامش سنگ را برگزیده ای پس تاب ناملایمات را هم داشته باش و محکم هر جایی که هستی آرام و قرار خود را از دست مده."

استاد این را گفت و بلند شد تا برود. مرد جوان که آرام شده بود، نفس عمیقی کشید و از جا برخاست و مسافتی با استاد همراه شد.

چند دقیقه که گذشت موقع خداحافظی مرد جوان از استاد پرسید: "شما اگر جای من بودید، آرامش سنگ را انتخاب می کردید، یا آرامش برگ را؟"


استاد لبخندی زد و گفت: "من تمام زندگی ام خودم را با اطمینان به رودخانه و به جریان زندگی سپرده ام و چون می دانم در آغوش رودخانه ای هستم که همه ذرات آن نشان از حضور یار دارد، از افت و خیزهایش هرگز دل آشوب نمی شوم و من آرامش برگ را می پسندم ...


پس از اعلام ممنوعیت چندین قلم کالا برای صادرات،واردات ۷۷ قلم کالا هم ممنوع شد.


خور وبیابانک شهرت قدیمی خود رابدست می آورد.

بنابر نوشته برخی از نویسندگان و سیاحان که‌‏‎ حتی خوروبیابانک‌‏‎را‎ ندیده‌‏‎ اند، آنجا‏‎را‏‎ در  وسط‏‎ کویر‏‎به عنوان فقر‏‎ بیابان‌‏‎ به قلم  آورده و‏‎ گفته اند که برخلاف تصورات این منطقه در مجاورت  کویر‏‎ ‏‎نمک‌‏‎ لوت واقع و دراطراف آن بیابانهای پربوته وسبز وجود داشته و دارد و دارای منابع طبیعی و ذخایر زیرزمینی فراوانی است . منطقه ای است وسیع با روستاهایی به قدمت چند هزارساله . درسنوات پیشین به واسطه وجود جنگل در نواحی شرقی آن و مستور بودن کوهها و دشتها ازدرختان بادام و کوهی بنه و تاق و وجود نخل در مزارع آن و داشتن و باغات املاک حاصلخیز مردم از منابع مذکور استفاده شایانی می برند و با تولید وسایل دست ساز وتهیه ذغال از چوب درختان کوهی و جنگلی و نیز فرآورده های بیابانی از قبیل انقوزه ، زیره ، بالنگ ، تخمه وغیره به نحو انبوه وقابل حمل به نقاط دیگر اهالی از وضع خوبی برخوردار بودند و زندگی خودکفایی را داشته اند و علاوه بر استفاده از منابع طبیعی و کشاورزی به واسطه وجود بیابانهای سرسبز وپوشیده از بوته های بیابانی چون قیچ - ترخ ،خار و غیره محل مناسبی برای پرورش دام بخصوص شتربوده است ودر قرون متمادی به علت وجود همین منابع خدادادی اقوام وافراد مختلفی ازسایر نواحی به آنجا مهاجرت و سکنی گزیده اند ولی در اثر مرور زمان و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی از محل منابع طبیعی و کم شدن نزولات آسمانی ، پوششهای گیاهی مراتع به حداقل ممکن تقلیل یافت به نحوی که موجب کمی درآمد مردم ومهاجرت مجدد عده ای از اهالی به سوی شهرها گردید که تا چندسال قبل ادامه داشت.

بنابراین هرچه به عقب برگردیم آبادبودن این منطقه و ونیز آثار زیستی اقوام دور و قلعه های نابودشده ودر حال موجود ونیمه ویران و دیگرآثار متعدد این سرزمین در جای جای آن مشهود می گردد ، خاصه آنکه  وجودلهجه های باستانی درروستاهای آن واسامی نقاط با ریشه های آریایی و اوستایی چون ایرا (ایراج فعلی )،ارابه (اردیب فعلی)،مهرگان (مهرجان)،بهین،بازیاب و غیره سابقه دیرین آنجا مسجل می گردد .

درمتون تاریخی خوروبیابانک درسده های اولیه هجری به نام بیابان بزرگ و صحرای خراسان و فارس نامیده اند و اسامی بیاذه و جندق به عربی همان معنی بیابان بزرگ می باشد که بعدها به نام بیابانک و جندق و بعداز قاجاریه به نام خوروبیابانک شهرت یافت که بنا به وضعیت اقلیمی هر زمان تابع یکی از شهرهای مجاور کویر و گاهی نیز مستقل بوده است.

برای یافتن وجه تسمیه آن لازم به یادآوری است که امتزاج در زبان فارسی و عربی در قرون اولیه هجری از برخی کلمات که در آن گ به کار می رفت به ک تبدیل شد و بسیاری از کلمات عربی گردید و بیابان بزرگ هم به ک تصغیر و به نام بیابانک مصطلح شد و تا به حال همان وضع باقی مانده است و وجه تسمیه خور بدان معنی است که در آنجا هزارها سال قبل دریای مرکزی وجودداشته وکلا رشته های از دریا که درخشکی پیش رود به آن خور می گفته اند ودر ایران اسامی مشابه آن فراوان است و این نام از اسامی باستانی شهرخور می باشد .مطلبی که حائز اهمیت می باشد آنست که به علت پیشرفتهای فعلی و آتی در این منطقه و بخصوص آنکه بیابان زدایی مورد توجه مسئولین محترم جمهوری اسلامی قراردارد زمان  آن رسیده که نام خوروبیابانک تغییر یابد نام دیگری که جنبه تاریخی آن حفظ و منطبق با پیشرفتهای موجود باشد برای آن انتخاب گردد . 

اسامی که برای خوروبیابانک مناسب به نظر می رسد جنبه و تاریخی دارد مانند ایران مکان - کیانیه - بهین شهر - ایران دشت توضیح اینکه خوروبیابانک طبق مدارک تاریخی جایگاه اولیه آریاها بوده و کلمه ایران ازآن مکان نشئت گرفته - کیانیه به جهت آنکه سلسله کیانیان و پارتها و سایر اقوام قبل وبعداز آنها دراین منطقه می زیسته اند .


کوزه شکسته

در افسانه ای هندی آمده است که مردی هر روز دو کوزه بزرگ آب به دوانتهای چوبی می بست ، چوب را روی شانه اش می گذاشت و برای خانه اش آب می برد.

یکی از کوزه ها کهنه تر بود و ترک های کوچکی داشت. هربار که مرد مسیر خانه اش را می پیمود نصف آب کوزه می ریخت.

مرد دو سال تمام همین کار را می کرد. کوزه سالم و نو مغرور بود که وظیفه ای را که به خاطر انجام آن خلق شده به طورکامل انجام می دهد. اما کوزه کهنه و ترک خورده شرمنده بود که فقط می تواندنصف وظیفه اش را انجام دهد. هر چند می دانست آن ترک ها حاصل سال ها کار است.

کوزه پیر آنقدر شرمنده بود که یک روز وقتی مرد آماده می شدتا از چاه آب بکشد تصمیم گرفت با او حرف بزند : ” از تو معذرت می خواهم. تمام مدتی که از من استفاده کرده ای فقط از نصف حجم من سود برده ای ، فقط نصف تشنگی کسانی را که در خانه ات منتظرند فرو نشانده ای. “

 مرد خندید و گفت: ” وقتی برمی گردیم با دقت به مسیر نگاه کن. “

موقع برگشت کوزه متوجه شد که در یک سمت جاده…سمت خودش… گل ها و گیاهان زیبایی روییده اند.

مرد گفت: ” می بینی که طبیعت در سمت تو چقدر زیباتر است؟
من همیشه می دانستم که تو ترک داری و تصمیم گرفتم از این موضوع استفاده کنم. این طرف جاده
بذر سبزیجات و گل پخش کردم و تو هم همیشه و هر روز به آنها آب
می دادی. به خانه ام گل برده ام و به بچه هایم کلم و کاهو داده ام. اگر تو ترک
نداشتی چطور می توانستی این کار را بکنی؟ “


تبریک به حجاج

جناب حاج عباس محتشم وحاجیه خانم شیخ

کعبه، بوسه گاه هزاران مجنون است که در پی لیلای دیدار، رنجِ بادیه بر دوش

 کشیده و بار هجران را تحمّل کرده اند تا به این مَطاف و مسعی

برسند انشاءالله توفیق دوباره شامل حال شما شود .

 گرامی باد مقدمتان که آمیخته با غبار کعبه ،صفای مدینه ومعطر به عطر قبور

ائمه بقیع است.زیارت شما قبول

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:٠۳ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۸/۱٧
Comments نظرات () لینک دائم

 

عباس ثابتی -گمرک واقتصادرقابتی- اردیب

ادامه مطلب

بدون شرح


دوباره مرغ روحم هوای کربلا کرد دل رمیده ام را اسیر ومبتلا کرد.

اردیب نگین کویر


روزنامه‌اجاره‌ای متمایل به‌هاشمی تخریب عارف را کلیدزد

هنوز چند روز از اظهار نظر محمد رضا عارف مبنی بر اینکه هاشمی رفسنجانی و خاتمی رئیس‌جمهور ساز هستند، نمی‌گذرد که روزنامه نزدیک به هاشمی در گزارشی که امروز منتشر کرد، عملاً تخریب معاون اول رئیس‌جمهور در دولت هشتم را کلید زد.
به گزارش بولتن، روزنامه آرمان که در محافل رسانه‌ای به روزنامه اجاره‌ای آقای هاشمی معروف شده، در گزارشی با عنوان "شباهت عارف به احمدی‌نژاد" او را مرد روزهای سخت ندانست و محدوده تعریفش از اصلاح‌طلبان را نیز محدودتر از بقیه عنوان کرد.

این روزنامه، از عارف بعنوان فردی محتاط یاد کرد که تا حد زیادی مراقب اعتبار خود است و این سکوت و محافظه‌کاری را به روحیه ناشی از تولد او در منطقه کویری نسبت داد! ستون‌نویس آرمان در ادامه عارف را تلویحاً تهدید کرد که اگر قصد ورود به فعالیت‌های انتخاباتی داشته باشد، سکوت طولانی‌مدت او موجب تاثیرگذاری محدود سخنرانی‌هایش می‌شود چراکه نخستین سوالی که در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد درمورد مواضع و اظهارات او نیست بلکه می‌پرسند: «سال‌های پیش کجا بود؟»

 

 

 

روزنامه اجاره‌ای، در ادامه با آب و تاب بیشتری، عارف را به محافظه‌کاری متهم کرد تا مشخص شود این روزنامه و نویسنده یادداشت آن که در دوره فتنه سوابق غیرقابل انکاری در حمایت از فتنه‌گران داشتند، حتی حاضر نیستند چهره‌های معتدل و ریشه‌داری همچون دکتر عارف را بربتابند، آن‌هم به صرف اینکه با حرکت‌های ساختارشکنانه مطلوب آن‌ها همراهی نکرده است.


نتیجه تحریم


اعمال روز عرفه

روز نهم ذی‌الحجه روز عرفه و از اعیاد عظیمه است، هرچند به اسم عید نامیده نشده و روزی است که حق تعالی بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود خوانده و مؤید جود و احسان خود را برای ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار و حقیرتر و رانده‌تر و درخشمناکترین اوقات خواهد بود.

از برای این روز اعمال چند است:

اول: غسل  دوّم: زیارت امام حسین (ع)

که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احادیث در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است  و اگر کسی توفیق یابد که در این روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نیست، بلکه زیاده و مقدّم است.

سوم: خواندن دو رکعت نماز

پس از نماز عصر، پیش از آن‌که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زیر آسمان و اعتراف و اقرار کندنزد حق تعالی به گناهان خود تا فایز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزیده شود پس مشغول شود به اعمال و ادعیه عرفه که از حُجَج طاهره ـ صلوات اللّه علیهم ـ روایت شده و آنها زیاده از آن است که در این مختصر ذکر شود.

شیخ کفعمی در مصباح فرموده: «مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین ـ علیه‌السلام ـ در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد، زیر آسمان رود و نماز ظهر وعصر را با رکوع و سجود نیکو به جای آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اوّل بعداز حمد توحید و در دوم پس از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند. پس از آن چهار رکعت نماز گزارد در هر رکعت پس از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند.»

این نماز همان نماز حضرت امیرالمؤمنین ـ علیه‌السلام ـ است.

۴- روزه این روز برای کسی که ضعف پیدا نکند و روزه اش مانع از انجام اعمال نشود مستحب است.

ادامه مطلب

ایام شهادت سفیر کربلا مسلم ابن عقیل برشما تسلیت باد.

بسم الله الرحمن الرحیم

غربت مظلومانه سفیر کربلا مسلم بن عقیل گویی ورق برگشت و زمانه به تلخی گرائیدکوفه‌ای که برای مسلم وطن شده بود اینک غربت‌سرا گشته است هیچ کسی او را نمی‌شناسد.اینکه نمی‌شناسد که همه خود را به نشناختن زده‌اند.آه از غریبی در وطن!

مرید عشقم و اسیر دلبرم – به شهری بی وفا سفیررهبرم

گره افتاده به کارم  - برد دشمن سوی دارم- بود این ذکروشعارم

میا کوفه حسین(ع)-میا کوفه حسین (ع)

دو دستم بسته وچکد خون ازلبم  -  پریشانم ولی به فکر زینبم (س)

میان کوچه وبازار – تماشائی شدم ای یار- به جرم عشق تودلدار

میا کوفه حسین (ع)-  میا کوفه حسین (ع)


شهادت امام محمد باقر(ع)برشماتسلیت باد.

امام محمد باقر (ع) در روز جمعه یا دوشنبه یا سه شنبه غره ماه رجب یا سوم ماه صفر سال 57 هجری یا به روایتی دیگر سال 56 هجری، در مدینه به دنیا آمد و در روز دوشنبه هفتم ذی حجه یا ربیع الاول و یا ربیع الاخر سال 114 هجری، در همان شهر بدرود حیات گفت. بنابراین، آن حضرت 57 سال در این جهان زیست. از این مدت چهار سال با جدش امام حسین (ع) و پس از وی 35 سال با پدرش زندگی کرد و هیجده سال بقیه عمرش را به تنهایی به سر برد.

امام باقر (ع) در قبرستان بقیع و در کنار آرامگاه علی بن حسین، پدرش، و حسن بن علی عموی بزرگوارش، به خاک سپرده شده است.

مادر آن حضرت، فاطمه دختر حسن بن علی بود که با کنیه ام عبد الله و بنابر قول دیگر، ام الحسن خوانده شده است. بنابراین امام باقر (ع) از سلاله پدر و مادری هاشمی علوی و فاطمی به شمار می آید. بدین جهت او نخستین کسی است که از نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به دنیا آمده است.

غریب امام باقر

تو یادگار آخرینِ کربلایى                        تو داغدار و دل غمینِ کربلایى

تفسیر دشت کربلا در سینه توست            دلها گرفتار غم دیرینه توست

با رفتنت دیگر تو آسوده ز دردى        داغ یتیمى را به صادق هدیه کردى

تاریکى صحن تو بر غربت گواه است    شمعى ندارد قبر تو بى بارگاه است

اى کاش بر قبرت حرم سازیم امامم          بر گنبدش پرچم بیافرازیم امامم

آییم پابوس و تو را زوّار گردیم                 ما بى کسان  لایق دیدار گردیم