اردیب (ارابه) نگین کویر

استادفرزین ثابتی برگ زرین دیگری به افتخارات شهرستان خوروبیابانک افزود.

ارابه اردیب بیابانک

ارابه اردیب بیابانک

اردیب نگین کویر:

باعث بسی افتخار وخرسندی است که عزیزی از روستای اردیب  استادفرزین ثابتی    برگ زرین دیگری به افتخارات شهرستان خوروبیابانک افزود. این کتاب در رابطه با جغرافیای  تاریخی  خوروبیابانک باذکر مناطق تابعه آن می باشد. درضمن  بخشی از دست نوشته ها وتصاویر قدیمی در این کتاب به چاپ رسیده است.


اولین مدرسه فوتبال شهرستان خوروبیابانک در شهر فرخی و خور شروع به کار نمود.

<ستارگان کویرِ>

اولین مدرسه فوتبال ثبت نام خود را آغاز نمود.

علاقمندان ۶ - ۱۷ سال می توانند با مراجعه به یکی از مراکز زیر نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

۱- دفتر فرهنگی تفریحی شمس الضحی فرخی

۲- اداره ورزش و جوانان خور


خوراک بادها

ارابه اردیب


نیروی درونی

ارابه اردیب


بدون شرح

ارابه اردیب


انتخاب خادم جدید مسجد صاحب الزمان(عج)

با توجه به فرا رسیدن بازنشستگی حاج اکبر موبد خادم پرتلاش و فعال مسجد صاحب الزمان، چندی پیش هیئت امنای مسجد جلسه ای در این خصوص تدارک دید و پس از چند مورد رایزنی بالاخره آقای حسن جعفری فرزند علی بعنوان خادم موقت  مسجد انتخاب شد و پس از جلسه ای با ایشان مقرر شد آقای جعفری بعد از پایان کار حاج اکبر موبد، زیر نظر هیت امنای مسجد رسماً کار خود را آغاز نماید. این تصمیم در راستای جوان گرایی در اداره مسجد و هماهنگی بیشتر هیئت امنا با خادم مسجد گرفته شده است. قرار است در جلسه ای عمومی به پاس زحمات آقای حاج اکبر موبد با اهدای هدیه ای ناقابل از این برادر بزرگوار قدردانی گردد.  لازم به ذکر است حسن جعفری دارای مدرک کارشناسی ارشد و مسئول کانون فرهنگی مسجد و همچنین بعنوان سرگروه حلقه صالحین پایگاه بسیج می باشد؛ جا دارد از این برادر بزرگوار که خالصانه این مسئولیت را پذیرفتند کمال تقدیر و تشکر را بنماییم.

جهت اطلاع خوانندگان عزیز به عرض می رساند که هیئت امنای انتخابی در سال گذشته توسط مردم به این صورت بود:

مصیب جعفری - سید مهدی موسوی - حاج جواد جعفری - حمیدرضا ثابتی - محمود رفیع

با توجه به کناره گیری آقای مصیب جعفری از هیئت امنا، و جایگزینی عضو علی البدل، در حال حاضر اعضای اصلی هیئت امنای مسجد صاحب الزمان شامل این افراد می باشد : سید مهدی موسوی - حاج جواد جعفری - حمیدرضا ثابتی - محمودرفیع - علی اصغر جعفری

با این امید که هیئت امنای جدید مسجد بتواند قدم مثبت و موثری هر چند کوچک در راستای اعتلای فرهنگ ناب اسلام در بین جوانان اردیب بردارد؛ از تمام کسانی که صاحب نظر هستند و دلشان برای اردیب می تپد خواهانیم هرگونه انتقاد سازنده و یا پیشنهادی را در این خصوص از طریق ارسال نظر در همین سایت به ما منتقل نمایند.

اردیب نگین کویر:

باتشکر از زحمات حاج اکبر موبد خادم پرتلاش و فعال مسجد صاحب الزمان(عج)وآرزوی صحت وسلامتی ایشان  امیداست  آقای حسن جعفری ( علی ) نیز با حسن تدبیردراین کوشا باشند.


بررسی عوامل تعیین‌کننده و رابطه بین سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی

همواره در افکار عمومی مردم این تفکر وجود دارد که در صورتی که خارجی‌ها در یک کشور حضور فعالی داشته باشند، چه به صورت گردشگر و چه به صورت فعال اقتصادی، اوضاع اقتصادی خوب است و معضلاتی همچون تورم، رکود، بیکاری و مشکلاتی از این دست از اقتصاد کشور رخت برخواهد بست. حال باید دید این دیدگاه عامیانه تا چه حد از نظر تئوری اقتصادی صحیح است و آیا اصولاً علم اقتصاد این موضوع را رد می‌کند یا می‌پذیرد؟

سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند به صورت مستقیم یا غیر‌مستقیم باشد؛ هر گونه سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های خصوصی و افراد حقیقی کشورهای دیگر، صرف‌نظر از کمک‌های دولتی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نامیده می‌شود. سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خارجی به شکل ترتیبات قراردادی است که شامل مواردی همچون مشارکت مدنی، بیع متقابل و انواع روش‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری می‌شوند. به دلیل اهمیت بیشتر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در رشد اقتصادی، در این یادداشت سعی بر این است که تاثیرات این نوع سرمایه‌گذاری بر رشد اقتصادی پذیرفته شود.

رابطه بین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و رشد اقتصادی
در ادبیات اقتصادی در مورد رابطه بین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و رشد اقتصادی اجماع وجود ندارد، اما اخیراً این دیدگاه که بین این دو متغیر همبستگی مثبت وجود دارد، در حال تقویت شدن است. از لحاظ تئوریک، چنین دیدگاهی به دلیل پیشرفت‌های اخیر در نظریه رشد اقتصادی صورت گرفته است؛ که بر اساس آن پیشرفت فناوری، کارایی اقتصادی، و بهره‌وری از عواملی هستند که به صورت مستقیم بر رشد اقتصادی تاثیر می‌گذارند.
بر این اساس، اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در پروسه رشد اقتصادی به دلیل نقشی است که این نوع سرمایه‌گذاری در انتقال فناوری‌های پیشرفته از کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نرخ پیشرفت فناوری را در کشور میزبان افزایش می‌دهد و این افزایش به دلیل تاثیر فناوری پیشرفته و مدیریت به‌روز و علمی است که توسط بنگاه اقتصادی خارجی به کار گرفته می‌شود.
این انتقال فناوری یا دانش روز (که اغلب از آن به عنوان عوامل خارجی یا مازاد کارایی نام برده می‌شود) می‌تواند از طرق مختلف باعث بهبود کارایی و بهره‌وری در بنگاه‌های محلی در کشور میزبان ‌شود. به عنوان مثال، بنگاه محلی با کپی‌برداری از فناوری‌های مورد استفاده توسط بنگاه خارجی کارایی اقتصادی و بهره‌وری خود را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است با حضور بنگاه‌های رقیب خارجی در بازار، بنگاه‌های داخلی مجبور شوند برای حفظ قدرت رقابت خود، از فناوری‌ها و منابع خود بهینه‌تر استفاده کنند یا اینکه مجبور به جست‌وجو برای فناوری‌های پیشرفته شوند. از سوی دیگر، استخدام نیروهای محلی در بنگاه‌های خارجی باعث می‌شود این افراد در حین کار آموزش‌های لازم برای بهره‌گیری از فناوری‌های روز را ببینند؛ استخدام این افراد در بنگاه‌های محلی یا تاسیس یک بنگاه توسط اینان منجر به پیشرفت و توسعه سطح فناوری‌های مورد استفاده در بنگاه‌ها و در نتیجه رشد اقتصادی می‌شود.

ادامه مطلب

انالله واناالیه راجعون

انالله واناالیه راجعون

مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک       دوسه روزی قفسی ساخته اندازبدنم

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود، صحنه پیوسته بجاست، خرم آن نغمه که مردم بسپارندبه یاد.

       بانهایت تاسف و تأثر درگذشت  پدری فداکار شادروان

                                

حاج علی موبد

فرزند موسی

(بزرگ خاندان موبد)

را به اطلاع همشهریان ،دوستان و آشنایان می رساند و از خداوند متعال برای

آن مرحوم مغفرت ،علو درجات و بهشت جاوید و برای بازماندگان ایشان صبرو

شکیبایی مسئلت می نماید.

 

اردیب نگین کویروکلیه همشهریان:    

مصیبت وارده را به فرزندان  داغدار آنمرحوم ، خاندان موبد،کلیه بستگان وآشنایان تسلیت عرض می نماید.


بچه کویر عزیز به ارا،ایرا وائیرا ی خود افتخار نمایید بامستندات ارابه اردیب است.

درپی ارائه مستندات  درخصوص قرائ سبعه  مجددا وبلا گ بچه کویر به درج مطلبی اهتمام گماشت که  در خصوص روستای قدیمی وزیبای ایراج  هر کدام نقل  قول است نه مستند که در ذیل به شرح آن پرداخته ودرآخر برای حسن ختام مستنداتی را بیان می دارم   تاخوانندگان محترم خود قضاوت نمایند .

ایراج

از ایراج در متون جغرافیایی .... وبه گویش خوری و گرمه ای  اِرا  نامیده می شود.این روستا در 30کیلومتری جنوب خور ، در 54 درجه و 47 دقیقه طول جغرافیایی و 33 درجه و 27دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد.آب روستا از 33 چشمه تامین می شود.محصولات آن غلات ، حبوبات ، انگور، انجیر ، زردآلو ،سیب ، پنبه ، یونجه ، خربزه ، گوجه ، بادمجان ، خیار ، و سبزیجات است.ایراج قلعه ای قدیمی دارد که بر قله کوهیآرمیده است و خانه های روستا در دامنه کوه واقع است.از مزارع ایراجمی توان از بهین-بیخ چاه-چاه گوشی-دشت آزادگان-ده محمددرمو-عباس آباد-علی آباد-مِنگ-هدیه می توان نام برد.از مزارع مهم ایراج " بازیاب " است که در مسیلی گود جای دارد با آبی گواراوشامل هفتمزرعه که آب آشامیدنی شهر خور از سد بازیاب تامین می گردد.در نزدیکی ایراج معادن گچ بسیاری وجود دارد. این هم لینکش

http://www.khoorbiabanak.gov.ir/Default.aspx?tabid=3116
واژه آریایی ارابه (ار+اب+ه) به معنای گاری از ریشه اوستاییار به معنای حرکت جنبیدن روانه شدن ساخته شده که در سنسکریت به صورت ایر Iraईरبه معنای drivingآمده است.ایر در نام روستای ایراج (در مرکز ایران-خور و بیابانک) ..... در واژه ارابه پسوند ابنشانگر شوندگی آیندگی یابندگی و پسوند ه ابزارساز یا نشانگر همانندی است. واژه اعراب (جمع عرب) یا آراب یا اراب به معنای گردنده یکجا ننشین بیابانگرد را با واژه ارابه همریشه میدانند.
وبلاگ:parsicwords
مردم این منطقه می گویند که دو برادر بنامهای ‹‹ ایراج›› و ‹‹ مهرج›› این دو روستا را بنیاد نهادند، ایرج ‹‹ ایراج›› را و مهرج ‹‹ مهرجان›› را (و به گمان من دهی که ناصرخسرو بهنگام گذر از کویر در نزدیکی جرمق (گرمه کنونی) دیده و بصورت ‹‹ ارابه›› ضبط شده همین ایراج است. چه به گویش های خوری، گرمه ای و ایراجی این ده را ‹‹ایرا›› نامند.)

مرتضی هنری  مرکز مردم ‏شناسی ایران

واما شرحی براین مطلب :

1-درست است ایراج از "ایر "و "اِرا " "ائیرا" بمعنای محل زندگی قوم آریا می باشد .ولیکن هیچ ربطی به ارابه ندارد. چون ریشه کلمه آن متفاوت است.هر هجایی در زیان سانسکریت معنای متفاوت دارد اینکه دیگر ریشه اش متفاوت است.درضمن نقل شما  مستندی است از وبلاگ parsicwords

در ضمن  وفق شرح بیان شده کلمه ارابه را قدیمی تر ازکلمه ارا یا ایرا  دانسته ولی شرح کلمه ارابه را به زمان ورود اعراب به ایران دانسته که از نظر تسلسل زمانی درست نیست لذا یا ارا درست است ویا ارابه هر دو متضاد یکدیگر ومانعه الجمعند ومنطقی نیست.

 2-متن فوق در خصوص معرفی مزارع ایراج نادرست است.مزرعه ده محمد وچاه زین الدین ارثیه خانوادگی ماست (محمدرضابیک) ومزرعه هدیه هفت تومان (متعلق به هدیه همسر محمدرضابیک) هم به همین صورت می توانید به بزرگان روستا من جمله کربلایی محمدحسن موبد وجناب استاد مهرنوش جمشیدی رجوع نمایید.در موردمزرعه بهین هم که دیگر پر واضح است.درخصوص  بازیاب  وتقسیمات آن هم حتما به جناب استاد مهرنوش جمشیدی مراجعه نمایید.

3-نقل قول جناب رضا(مرتضی)هنری نیز گمان است ونظر قطعی ایشان نیست جهت اطلاع ایشان در مرکز مردم شناسی ایران نبوده ونیستند.

4- برای شناسایی بیشتر شمارابه کتاب آینه میراث جغرافیای جندق وبیابانک

نوشته ابراهیم دستان (یغمای ثانی)ومشعل کویر نوشته استادفرزین تابتی رهنمون می سازم .

بقول مرحوم یغما:    گوش اگرگوش تووناله اگر ناله ی من          

                                 البته آنچه به جایی نرسد فریاد است

 

در ذیل نیز چند مستند دیگر برای ( ارابه =اردیب )تقدیم حضور می گردد.

ارابه (اردیب )بیابانک

 

ارابه اردیب

ارابه (اردیب )بیابانک

 

ارابه (اردیب )بیابانک

ارابه (اردیب )بیابانک

ارابه اردیب

همشهریان عزیز  ایراجی واردیبی امیداست هر کجاهستید تنتان سلامت وشاد باشید.


آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است. اینهم مستندات قراء سبعه

باتشکراز مداقه وبلاگ همشهری عزیز ودوست داشتنی بچه کویر مستندات ذیل تقدیم حضور می گردد تا بدانند ابتدا تحقیق کنند سپس تهمت وافترا بزنند آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است.

مدیریت محترم وبلاگ بچه کویر  :هرکسی از ظن خود شد یار من

مطلب درج شده عینا برگرفته از سایت فرمانداری شهرستان خوروبیابانک می باشد. به نشانی ذیل :

http://www.khoorbiabanak.gov.ir/Default.aspx?tabid=3120

که در آن آمده است:      در دوره قاجاریه خوروبیابانک را قرای سبعه می گفتند و بنا به نوشته اعتمادالسلطنه در مرآت البلدان این قراء عبارت بودند از :جندق - فرخی - خور- بیاضه - اردیب- مهرجان-گرمه .

واین متن ارائه شد ه شما از نسخ اصلی مرآت البلدان اعتمادالسلطنه نیست 

به شواهد ذیل لذا دنبال تحریف نباشید.

واما مستندات موجود آن جهت استحضار خوانندگان عزیز وارجمند:

کتاب خور در آینه زمان صفحه  340

ارابه اردیب قراء سبعه

 

همانگونه که مستحضرید درمتن تاکید نموده است قرا’سبعه هفت روستا:خور،بیاذه،گرمه،جندق،فرخی،مهرجان واردیب و درج شده است که نویسنده کتاب مرات البلدان از دیگر قصبات نامی نمی برد.

 

کتاب برساحل کویرنمک  صفحه 57 به نقل ازنوشته اعتمادالسلطنه در مرآت البلدان این قراء عبارتند از  جندق-فرخی -خور-بیاذه - اردیب -مهرجان وگرمه .

ارابه اردیب قراء سبعه

 

واما سخنی با برادر عزیز مدیریت وبلاگ بچه کویر:

 اینجانب علاقه ای به دامن زدن به اینها نداشته وندارم امامدتی قبل جناب آقای ایزدی دهیار محترم روستای عزیز ایراج ابراز لطف نموده ودر تماس تلفنی ضمن آشنایی با یکدیگر که مایه خرسندی اینجانب می باشد بیان نمودند در دنیای مجازی این موضوعات بیان نشود چون نظر خود من هم بر همین بوده واست ما باید برای عمران وآبادی منطقه گام برداریم اما در مصاحبه شان که شما نیز آن را درج نمودید خلاف گفتارشان  عمل نمودند  شما هم مطلبی از وبلاگ میراث  فرهنگی زدید من هم مطلبی از نهاد بالاتر آن سایت فرمانداری  شهرستان درج نمودم.که میراث زیر مجموعه آن می باشد تا  مطلب  جناب ایزدی وشما هم بدون پاسخ وعقیم نماند.علی ایحال این مطلب برگرفته از سایت فرمانداری شهرستان می باشد به آدرس پیشگفت وبه نقل از منابع متعدد من جمله موارد مذکور می باشد.والحمدلله والمنه نیازی هم به بالا بردن آمار بازدید کنندگان نیست چون قلم در امور تخصصی بکار می رود ومریدان ودانشجویان خاص خود را می طلبد.در مواقعی برحسب عشق افراطی بر منطقه اباواجدادیم مدارک در دست را می نگارم.افتخار دارم بچه کویر واردیبی ام وبه آن نیز عشق می ورزم . در آخر برخود لازم می دانم بگویم اردیب وایراج در سالیان سال همدوش هم ودر کنار هم بوده اندو هردوباهم قرابت نزدیک داشته وخواهند داشت وپیشرفت هرکدام باعث موهبت وخرسندی آن دگر است وبرای این قلم هر دو یکی است تاجایی که حریم هردو محفوظ بماند.

شادوبهروز باشید.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٤٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢٥
Comments نظرات () لینک دائم

سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب (س)برشما تسلیت باد.

السلام علیکِ یا زینب کبری السلام علیکِ یا بنت رسول الله
السلام علیکِ یا بنت امیرالمومنین (س)

صبر را مفهوم معنا زینب است/   کعبه غمهای دنیا زینب است

چون حسین است آفتاب شهر عشق/ماهتاب عالم آرا زینب است

نام : زینب (س)   نام پدر : حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع)نام مادر : حضرت فاطمه زهرا (س) ناریخ ولادت : روز پنجم جمادی الاولی سال پنجم یا ششم هجری قمری محل تولد : مدینهکنیه : ام الحسن و ام الکلثوم القاب : صدیقه الصغری، عصمة الصغری، ولیه الله العظمی ، ناموس الکبری ، شریکةالحسین (ع) ، کامله ، فاضله و...همسر : عبدالله فرزند جعفر بن ابیطالب تعداد فرزندان : 3 پسر ( علی ، عون ، جعفر ) و1 دختر ( ام الکلثوم ) وفات : شب یکشنبه 15 رجب سال 63 هجری قمری محل دفن : شام

آه از دل زینب (١)

درسینه زسودای تو خون شد دل زینب        آه از دل زینب

جزاشک جگرگون چه بود حاصل زینب        آه ازدل زینب

ای بهر  بلا برسر  این قوم  دل  افکار          طوفان فنابار

آسان شوداز مرگ مگر مشکل زینب         آه از دل زینب

تن بی سروازخون گلو، قطعه یاقوت           نه تخت ونه تابوت

تابوت کفن، گور سزد، محفل  زینب            آه از دل زینب

باداغ تو روزی که روداین تن غمناک            دلخون شده درخاک

آتش عوض  سبزه دمد از گل زینب           آه از دل زینب

زین شعله جانسوز که از آتش بیداد           در خشک وتر افتاد

چون خانه پر دود بود  محفل زینب             آه از دل زینب

بادست تهی باز شود سائل زینب             آه ازدل زینب

١-از نو حه های سنتی و قدیمی می باشد که هر سال در مراسمهای عزاداری محرم در روستایمان اردیب خوانده می شود.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:۳٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢٥
Comments نظرات () لینک دائم

به بهانه سالروز وفات استاد حبیب یغمایی

  

حبیب یغمایی در سال ۱۲۸۰ خورشیدی در شهرک خور، مرکز ناحیهٔ جندق و بیابانک زاده شد. پدرش حاج میرزا اسدالله منتخب‌السادات آل داود نواده پسری مرحوم  حاج سید میرزای موسوی قاضوی مجتهد آگاه وجامع الشرایط  بود. از طرف مادر تبار او به یغمای جندقی می‌پیوست وحبیب فامیل یغمایی رابرخودنهاد ایشان در کتاب سرنوشت خود این موضوع را شرح داده وآن را به نوعی اشتباه قلمداد نموده است. دوران کودکی حبیب در خور به سر آمد. در مکتب‌خانه‌ها نزد ملایان محلی نخست قرآن را آموخت و سپس به کسب دانش‌های مقدماتی روی آورد. از کودکی طبع موزون او بر همگان آشکار شد و برخی خواسته‌های خود را به زبان شعر بیان می‌کرد. دوستان و معاشران منتخب‌السادات به رغم زندگی در روستایی خرد و کم‌جمعیت همه اهل فضل و ادیب و شاعر بودند.

حبیب هنوز ده یازده سال بیش نداشت که در سال ۱۲۸۸ دستجات کاشی به سرکردگی نایب حسین کاشی و پسرش ماشاءالله خان کاشی برای نخستین بار به بیابانک وارد شدند. اینان از جلوی نیروهای مشروطه‌خواه بختیاری فرار کرده و خود را به این ناحیه رسانده بودند. منتخب‌السادات و فرزندانش را دستگیر کردندو اموالشان به غارت رفت. ماشاءالله خان که نسبت به پدرش متعادل‌تر بود چون دانست منتخب‌السادات شاعر است و در امور دیوانی و منشیگری تسلط دارد او را به دبیری خود برگزید و مأمور کرد منظومه‌ای مفصل در گزارش کارها و لشکرکشی‌هایش بسراید. این منظومه با نام فتح‌نامهٔ نایبی که در چند هزار بیت در مدتی کوتاه و به اجبار سروده شده، هر چند از حیث ادبی و هنری واجد ارزش نیست، اما اصیل‌ترین روایت از ماجراجویی‌های این گروه آشوبگر است. ومدتی هم در رکاب مسعودلشکر اردیبی بود که منظومه مسعودنامه را سرود.

حبیب در سال ۱۲۹۵ عازم دامغان شد تا در مدارس آنجا به تحصیل بپردازد و در آنجا نخست در مدرسهٔ ناظمیه به تحصیل مشغول شد. در سال ۱۳۰۰ حبیب یغمایی از دامغان رهسپار تهران شد. نخست در مدرسهٔ آلیانس به تحصیل پرداخت. سپس در دارالمعلمین مرکزی به ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ ادبی مشغول شد. در آنجا از محضر استادان نامی آن روزگار چون ابوالحسن فروغی (رئیس دارالمعلمین) و عباس اقبال بهره برد، و عباس اقبال بود که او را به کار نویسندگی و تحقیقات ادبی رهنمون شد. در همین دوره با مجتبی مینوی که او نیز در دارالمعلمین تحصیل می‌کرد آشنایی یافت. مینوی سالها بعد به اروپا رفت و زمانی که حبیب یغمایی مجلهٔ یغما را به راه انداخت از همان ابتدا به همکاری با مجلهٔ یغما پرداخت و در سالهای نخست در هر شماره مقاله‌ای علمی از مجتبی مینوی درج شده است.

ادامه مطلب

بیان نظرات وارائه راهکار

باسلام واحترام

سایت  "اردیب وب" اقدام به  یک نظر خواهی  در خصوص حسینیه صاحب الزمان (عج) و هیات امنای آن " نموده است. ضمن تقدیر وتشکر از اهتمام و بذل توجه  واحساس مسئولیت این عزیزان  به این قبیل موضوعات  ودر راستای پویاتر شدن وایجادهمدلی وانسجام بیشتر خواهشمنداست نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود را بهمراه راهکار بیان نمایید.تا در هیات امنا به صورت خاص منعکس شده و بازخورد آن نیز به خوانندگان و نظردهندگان محترم منعکس شود.

 خواهشمنداست  از ابرازنظرات مخرب و غیر سازنده و احیانا غرض ورزانه به صورت عمومی جدا پرهیز شود چرا که اثر سو’ آن بیشتر از اثرات سازنده آن است.

درضمن فرایند موجود میوه ومحصول عملکرد عزیزان  زحمت کش در ادوار قبل بوده است وزحمات بی شائبه ای برای رسیدن به جایگاه فعلی هیئت کشیده شده است   لذا به دور از غرض ورزی جهت بهبود امور نظرات صادقانه واجرایی خود را از طریق این وبلاگ ،وبلاگهای حسینیه صاحب الزمان،آبشکوه، اردیب باغ پرگل وسیب ،سایت اردیب وب اطلاع رسانی نمایید.باشدباحمایت تک تک شماسروران عزیز وهم اندیشی بیشتر به راههای بهتری برسیم.همیشه بین خوبها خوبتر را انتخاب کنیم تاروند اجرایی هیات  منسجم ومفیدتر برگزار گردد. 

 سلامتی وبهروزی شما عزیزان آرزوی ماست.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٤٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢۳
Comments نظرات () لینک دائم

پدرم روزت مبارک باد

پدر جان:

نگاهت معنویت،

وقارت انسانیت،

صلابتت حرکت،

طمانینه ات تفکر

و بالاخره بیانت عروج می بخشد.

تو را می ستایم و بردستان  پرمهرت بوسه می زنم        روزت مبارک  پدرجان

همچنین روز پدر را بر همه ی پدران شفیق و  رفیق و صدیق  و مهربان و

دلسوز و زحمتکش، شادباش می گویم.


میلاد مولودکعبه برشما مبارک باد.

 

ارابه اردیب

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٥٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢٢
Comments نظرات () لینک دائم

لاحول ولا قوه الابالله

ارابه اردیب

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٢٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢٢
Comments نظرات () لینک دائم

خودباوری

اصطلاحی است که امروزه در جامعه شناسی، روان شناسی و علوم تربیتی به کار می رود و منظور از آن یک حالت مثبت روحی و روانی است که در نتیجه احساس ارزشمندی در نفس انسان پدید می آید و او را آماده می سازد تا از طریق بهره گیری از لیاقت ها و توانمندی هایی که دارد به انجام وظایفی که برعهده اوست قیام نماید و در این راه، از مشکلات و موانعی که پیش می آید هراسی به دل راه ندهد. از این حالت روحی در فرهنگ اسلامی با تعابیری چون علو همت، مناعت طبع، اعتماد به نفس، عزت نفس و... یاد می شود. در واقع، خودباوری، باور به استعدادها، توانایی ها و نیروهای نهفته فطری درونی است که با اتکاء به آن، می توان به اهداف موردنظر در زندگی رسید و به آنان جامه عمل پوشاند. و مرحله عالی خودباوری، شکوفایی همه استعدادهای بالقوه است.

وقتی خودباوری پایین داشته باشیم ، احساس افسردگی و ناامیدی خواهیم کرد . زندگی را منفی می بینیم . هرچیزی به نظرمان مشکل و سخت خواهد آمد . چنین احساس می شود که دنیا محیطی بد و پرشده از مردمی است که آنها یا از ما سوءاستفاده و نادیده می گیرند .از طرفی دیگر وقتی ازخودباوری بالایی برخوردار باشیم ، دنیا مکانی بسیار زیبا سرشار از دوستانی خوب و لذت ها و فرصت ها می بینیم . می توانیم خود را ارزیابی کنیم واز خودمان در مورد نیازهایمان بپرسیم واحساسات خود را بیان کنیم ؛ بنابراین ، حتی اگر چیزی هم بدست نیاوریم ، احساسی خوب در مورد خود و دیگران خواهیم داشت . این احساس سبب تقویت خودباوری و تحریک کننده رشد درونی در ما خواهد بود.

خودباوری ملی: هر ملتی دارای فرهنگ و تمدن خاصی است که در طول قرون متمادی در سایه تلاش های نخبگان آن شکل می گیرد. خودباوری ملی، در مقابل از خودبیگانگی و خودباختگی ملی مطرح می شود. گاهی افراد یک جامعه در اثر ناآگاهی و یا تحت تاثیر تبلیغات سوء و جذاب دشمنان، به سنت و باورهای ملی و فرهنگی خود پشت می کنند و از نمادها و ارزش های رایج در جوامع دیگر پیروی و تقلید می کنند. این کار به تدریج، راه نفوذ و تسلط همه جانبه بیگانگان را در عرصه های مختلف آن جامعه هموار می سازد. در نهایت، کیان و استقلال آن جامعه را با خطر جدی مواجه می سازد. در تاریخ جوامع اسلامی به نمونه های زیادی از این گونه جامعه ها برمی خوریم. ترکیه دوران آتاترک و حتی ترکیه امروز در مقابل غرب، و ایران دوره رضاخان و بسیاری از جوامع دیگر، مصداق روشنی از مردمی هستند که به خودباختگی ملی گرفتار آمده اند.

رابطة "خود شناسی" و "خودباوری"

دین مبین اسلام تمام افراد بشر را به تدبر در خویشتن فرا می خواند چرا که انسان های خودشناخته علاوه بر آنکه پروردگارشان را بهتر می شناسند، زودتر به خودباوری دست می یابند.همچنین خودشناسی اساس موقعیت شناسی است و کسی که خود را بهتر بشناسد زمان، میان و شرایط زمانه را بهتر میشناسد. زیرا انسان با پیرامونش تعریف میشود. خودشناسی، پیش نیاز روابط مؤثر اجتماعی و بین فردی است و در ایجاد همدلی و هم حسّی با دیگران نقش مهمی ایفا می‌یند.

استاد شهید مطهری خود باختگی و خود باوری فرهنگی را اینگونه تعریف می نما‌یند:"خود باختگی یعنی تزلزل شخصیت، بی‌ایمانی به خود، گم کردن خود، از دست دادن حس احترام به ذات، بی‌اعتمادی و بی‌اعتقادی به فرهنگ خود. و در مقابل، به خود آمدگی یعنی بازگشت به ایمان خود، بیدار کردن حس احترام به خود و تاریخ و شناسنامه و نَسَب تاریخی خود.

چه خوب گفته حافظ شیرازی که:

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد

آنچه خود داشت، ز بیگانه تمنا می کرد

گوهری کز صدف کون و مکان بیرون بود

طلب از گمشدگان لب دریا می کرد

درنتیجه :دریاییم  با بازگشت به ایمان خود، بیدار کردن حس احترام به خود و تاریخ منطقه آبا واجدادیمان و باور استعدادها، توانایی ها و نیروهای نهفته فطری درونی درمنطقه بیابانک وبهره مندی وبکارگیری از افراد برجسته آن  ، میراث بجا مانده از نیاکانمان را پاس داشته ودر راه اعتلای نام وپیشرفت اقتصادی،فرهنگی ومعیشتی  آب و خاکمان  تلاش نماییم .

من اردیبیم وبه آن افتخار می کنم

"عباس ثابتی"

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢۱
Comments نظرات () لینک دائم

قرای سبعه :جندق - فرخی - خور- بیاضه - اردیب- مهرجان- گرمه .

 خور مرکز شهرستان وسیع خوروبیابانک می باشد و در گویش آن واژه های اوستائی و کهن به فراوانی یافت می شود . خور ( آفتاب ) است و فرشته نگهبان آفتاب و نماینده کارهایی که در روز خور (روز یازدهم از هر ماه شمسی ) انجام می شود . تاریخ خور حداقل تا زمان صفویه روشن است . بر روی یکی از دو طوقه علم وقف بر حسینیه خور تاریخ 974 هجری حک شده است که مربوط به زمان شاه طهماسب است . قباله هایی از خرید و فروش آب و املاک و اسنادی نیز مربوط به ازدواج از دوره شاه سلطان حسین در دست می باشد . تصور بر این است که عامل ارتباط در پیدایش خور نقش مهمی داشته است و چشمه دریاشو در قله تین ( چشمه ای در نخلستان خور ) محل مناسبی برای اُتراق کاروانها بوده است و همین چشمه مردمی رابه سکونت در این محل کشانده است .

در دوره قاجاریه خوروبیابانک را قرای سبعه می گفتند و بنا به نوشته اعتمادالسلطنه در مرآت البلدان این قراء عبارت بودند از : جندق - فرخی - خور- بیاضه - اردیب- مهرجان- گرمه .

زین العابدین شیروانی صاحب بستان السیاحه مردم این منطقه را قومی عرب و شیعی مذهب می داند که از قدیم در آنجا سکنی گزیده اند .از نوشته های مورخین و جغرافیدان چنین بر می آید که منطقه خور و بیابانک به تناوب جزیی از استان یزد ،خراسان ، قومس به شمار می رفته است . در قرن چهارم و پنجم هجری از توابع خراسان و یزد و در دوران صفویه و قاجاریه از توابع یزد و سمنان بوده است . اسناد راهگشا در این مورد ، سفرنامه ناصر  خسرو ، نزهه القلوب حمدالله مستوفی قزوینی ، احسن التقاسیم مقدسی ، المسالک و الممالک استخری ، معجم البلدان یاقوت حموی ، صوره الارض ابن حوقل و .... می باشد .

منبع:سایت فرمانداری شهرستان خوروبیابانک


کودکان بی سرپرست شیرخوارگاه آمنه

دستش را بگیر

بگذار با قدم‌هایی‌ که به سویِ تو می‌‌آید
از خودش دور شود

شاید نمی‌‌دانی‌

آغوش تو گاهی معجزه ی زندگیست....
 
 
     خدایا کمک کن تا از خرقه منیت بدرآییم وروحمان را در پرواز بپرورانیم.
 
ارابه اردیب

مانده ام حیران وتنها یاعلی موسی الرضا

درمیان شهر غمها یاعلی موسی الرضا

بسته ام نذر ودخیلم را به پای حرمت

تا شود دردم مداوا  یاعلی موسی الرضا

من نگاهم بر زروزیور زدنیا بسته ام

دل در حرمت مانده بجا یاعلی موسی الرضا

تو کریمی ورحیمی ضامن آهو شدی

دخیلم بر تو ازبهر رضا یاعلی موسی الرضا

 

عباس ثابتی

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٤٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢٠
Comments نظرات () لینک دائم

عشق

ارابه خلیج همیشه فارس

عشق، فقط رمانتیک بودن، روشن کردن شمع سر میز شام و دست در دست هم قدم زدن نیست،در واقع عشق حقیقی یعنی یک عمر همدلی، تعهد و اعتماد.
نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:۳۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢٠
Comments نظرات () لینک دائم

پخش مستند روستای( ارابه =اردیب )در برنامه دیار من از شبکه اصفهان

به نقل از اردیب نیوز:

ضمن عرض سلام خدمت تمام دوستان و تبریک میلاد امام جواد (ع) وحضرت علی اصغر(ع)به اطلاع میرساند امروز شنبه مورخ93/2/20 ساعت 18:30 الی 19 برنامه دیار من روستای زیبایمان اردیب (ارابه) را از شبکه اصفهان نمایش خواهد
وهمچنین تکرار آن فردا یعنی یکشنبه 93/2/21حدودا ساعت10نمایش خواهد داد لطفا به دیگر دوستان اردیبی هم اطلاع رسانی کنید
.

باتشکر

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٠٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٢/٢٠
Comments نظرات () لینک دائم

عجب صبری خدا دارد !

عجب صبری خدا دارد !
اگر من جای او بودم .
همان یک لحظه اول، که اول ظلم را میدیدم از مخلوق بی وجدان
جهان را با همه زیبایی و زشتی، به روی یکدگر، ویرانه میکردم

عجب صبری خدا دارد !
اگر من جای او بودم
که در همسایه صدها گرسنه چند بزمی گرم عیش و نوش میدیدم
نخستین نعره مستانه را خاموش آن دم ، بر لب پیمانه میکردم .

عجب صبری خدا دارد !
اگر من جای او بودم
که می دیدم یکی عریان و لرزان، دیگری پوشیده از صد جامه رنگین
زمین و آسمان را واژگون مستانه میکردم عجب صبری خدا دارد !

عجب صبری خدا دارد

اگر من جای او بودم
نه طاعت میپذیرفتم نه گوش از بهر استغفار این بیدادگرها تیز کرده
پاره پاره در کف زاهد نمایان ، سبحه صد دانه میکردم

عجب صبری خدا دارد !
اگر من جای او بودم
برای خاطر تنها یکی مجنون صحرا گرد بی سامان
هزاران لیلی ناز آفرین را کو به کو، آواره و دیوانه میکردم

عجب صبری خدا دارد !
اگر من جای او بودم
بگرد شمع سوزان دل عشاق سرگردان

سراپای وجود بی وفا معشوق را، پروانه میکردم


میلاد فرخنده حضرت علی اصغر (ع) مبارک باد

دهم رجب المرجب، ولادت باسعادت کوچک ترین یاور کربلایی و بزرگ ترین باب الحوائج الی الله، شش ماهه حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، حضرت علی اصغر (ع) فرخنده باد .

دهم رجب سال 60 قمری است. خانه امام حسین (ع) دو باره نور باران می شود و از پنجره کوچک آن، آسمان مدینه روشن می گردد. برای حسین (ع) دسته گلی زیبا فرو فرستاده بودند. اشک شوق و برق شادی او بر صورت نوزاد می نشیند و گلبرگ رخش را با شبنم صبحگاهی، با طراوت تر می سازد. خدا به حسین (ع) پسری دیگر عطا فرمود که نیازمند و غنی بر نامش دخیل بسته اند و قنداقه زیبایش را قبله نیازهای خود ساخته اند.

نامش را علی نهاد. مانند دو پسر دیگرش و عشقی بیکرانه از محبت پدر و مولای خویش علی (ع) را به تصویر کشید. نامش را علی نهاد و فرمود که اگر خدا هزار پسر به او دهد، همه را علی نام خواهد نهاد. آری، او هم علی بود که شکوه و نامت، بلندتر از آسمان بود و زیباتر از صبح و روشن تر از باران.

عبدالله رضیع (شیرخوراه) یا علی اصغر، فرزند سیدالشهداء، امام حسین (ع)، مادرش نیز، رباب، دختر امرء القیس بن‌ عَدِیّ.

آغوش مهربان پدر تو را در خود جای می دهد و چشمان او بر تو می گرید. تو مولود کربلایی. تو شش ماهه عاشورایی.


میلاد جواد الائمه حضرت امام محمد تقی ( علیه السلام ) مبارک باد

 

دهم رجب سالروز میلاد باسعادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی ( علیه السلام ) نهمین پیشوای شیعیان است . تنها فرزند وجگر گوشه امام رضا (علیه السلام) که درسنین کودکی سایه پر مهر پدر را از دست داد وردای امامت ورهبری امت اسلامی را بر دوش گرفت و طی هفده سال جانهای تشنه حقیقت ومعنویت را از وجود پر برکت خویش بهرمند وبه احیای دین مبین اسلام که دست خوش آماج حملات از خدا بی خبران شده بود پرداخت . اما همین از خدا بی خبران که تاب تحمل وجود ذی جود امام را نداشتند خیلی زود زشت ترین عمل زندگی خود را مرتکب شدند وحضرت را در سنین جوانی به شهادت رساندند.
نام : محمد
کنیه : ابوجعفر
القاب : تقی ، جواد
نام پدر : علی(علیه السلام)
نام مادر : ام ولدی ، سَبیکِه یا خَیزَران
تاریخ تولد : 10رجب سال 195هجری
محل تولد : مدینه منوره
مدت امامت : 17سال
طول عمر : 25سال
تاریخ شهادت : آخرذیقعده سال 220
قاتل : همسرامام ام فضل ( دختر مأمون)
نحوه شهادت : مسمومیت با زهر
محل دفن : کاظمین


بدون شرح

حــــــــــــوا...

 

تو مگر سیب را پوست کندی خوردی؟

که دنیا اینگونه پوست ما را میکند!!

 


یادها وخاطره ها-دهه 60

ارابه اردیب

خداوند ایشان وهمسرشان را بیامرزاد.

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز          مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

نظر خواننده محترم :ایشان محمدعلی جعفری ملقب به مندلی کبری است که واقف درب اصلی حسینیه است خداوند رحمتش کنه.

اردیب نگین کویر:ضمن تشکر از شما ،آری  صداقت وسادگی ایشان در ذهنها ماندگار است .حیف که اردیب از وجود افرادی همچون او خالی شده است.

ارابه اردیب

از راست به چپ:1-مرحوم فریدون فریدونی-ناصر غلامرضایی (احمد)- علی جعفری (ابوالفضل)-مرحوم کربلایی رضا محتشم (باقر)-علیرضا موبد(حاج حسین)-؟-؟-محمود رفیع (علامه)


شهید گمنام

ارابه اردیب

 
تمام گرفتاری های ما در همین نام ها ست و این را شهید گمنام خوب فهمیده است!

 

لاله از سوز عطش،بنهاده سر بر روی خاک،

ابر بی انصاف را بنگر که بر دریا گریست


شهادت حضرت امام علی النقی (ع) برشما تسلیت باد.

ارابه اردیب

در سوم رجب سال 254 هجری قمری,حضرت امام علی النقی (ع) دهمین ستاره درخشان آسمان ولایت و امامت به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.
مشهورترین القاب ایشان نقی و هادی است.
امام علی النقی (ع) در هشت سالگی پدر بزرگوار خود را از دست دادند و از آن هنگام هدایت و ارشاد امت مسلمان را به عهده گرفتند.
متوکل خلیفه ستمگر عباسی که از قدرت و نفوذ علویان در مدینه بیم داشت,امام علی النقی را به سامرا منتقل کرد و مدت 11 سال امام و ولی مسلمانان را در این شهر تحت نظر قرار داد.در این مدت,عوامل خلیفه ستمگر عباسی,چندین بار از امام علی النقی (ع) باز جویی کردند و سر انجام معتز دیگر خلیفه ستمگر عباسی,امام علی النقی را با زهری مهلک به شهادت رساند.
حضرت امام علی النقی (ع) به هنگام شهادت نزدیک به 41 سال از عمر مبارکشان می گذشت و از این مدت 32 سال را به امامت گذرانده بودند.

نوحه

روز عزای سلطان دین شد(2)     امام هادی مسموم کین شد

سامرا غربت مدینۀ ماست     داغ ابن الرضا بر سینۀ ماست

وا ویلا، واویلا، آه و واویلا (2)

گردیده خاموش، شمع هدایت   یا رب خزان شد، باغ ولایت

سامرا غربت مدینۀ ماست    داغ ابن الرضا بر سینۀ ماست

وا ویلا، واویلا، آه و واویلا (2)

اهل ولا را، غم شد منادی    گردیده مسموم، امام هادی

سامرا غربت مدینۀ ماست      داغ ابن الرضا بر سینۀ ماست

وا ویلا، واویلا، آه و واویلا (2)

یا آل زهرا، ماتم بگیرید      بزم عزایش با هم بگیریم

دهمین مقتدا گردیده مسموم   آسمان گریه کن برای مظلوم

وا ویلا، واویلا، آه و واویلا (2)

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۱۳
Comments نظرات () لینک دائم

مردی از اردیب (مرحوم آل محمد)

ارابه اردیب

مرحوم حاج سید علی اصغر آل محمد مشهور به مدیر در ماه صفر سال 1340 هجری قمری در روستای اردیب متولد شده است. پدر ایشان میرزا عبدالحسین از سادات طباطبایی جندق فرزند مرحوم سید محمد سیف السادات بوده و مادر ایشان از اهالی روستای اردیب بوده است.ایشان در سن سه سالگی بهمراه مادر از اردیب به جندق مهاجرت کرده و...

بقیه عمر را عموما در جندق زیسته است. ایشان در سن شش سالگی روخوانی قرآن را نزد مادر بزرگ خود یادگرفته و سپس دوران مکتب را نزد مرحوم میرزا عبدالحسین بن سید علی (ازسادات طباطبایی جندق) شروع کرده و بعد نزد مرحوم میرزا باقر بن میرزا سید محمد بن آقا سید محمد باقرجندقی(دایی مرحوم سیف السادات) ادامه داده و بعد از ایشان نزد مرحوم میرزا غلامرضای نایینی خواندن و نوشتن و خط نستعلیق و حساب سیاق و مقدمات زبان عربی (نصاب الصبیان) وبرخی از کتب بزرگان دین اعلی الله مقامهم را آموزش دیده است. در سال 1312 هجری شمسی با دستور پوشیدن لباسهای فرنگی توسط رضا شاه برای مردان مرحوم میرزا غلامرضا از جندق مهاجرت کرده و پس از او فرزندش مرحوم حاج میرزا علی محمد مشیری ادامه تدریس و آموزش دروس حساب و هندسه و برخی کتب جدید را عهده دار شده است. بعد از آن مرحوم مدیر به طهران رفته و در منزل عمویش مرحوم میرزا محمد باقر واعظ جندقی سکونت گزیده و مشغول تحصیل دروس روز شده و با امتحانهای دوره ای در طی دو سال موفق به گذراندن دوره سه ساله اول دبیرستان شده و بعد به جندق مراجعت نموده است و به تشویق دایی پدرش مرحوم میرزا علی محمد طباطبایی دبستان ملی جندق را بنیان گذارده است و این امر در سال 1316 هجری شمسی بوده که دفتر ثبت نام ایشان هنوز موجوداست.دبستان ملی جندق در شروع کار با هزینه بسیار مختصری که از دانش آموزان گرفته میشده اداره شده و از اولین شاگردان آن مرحوم میرزا عبدالحسین باقری بوده است و بسیاری از پیرمردان امروز جندق در این دبستان تحصیل نموده اند.این دبستان در سال 1323 دولتی شده و نام مرحوم صفایی جندقی فرزند شاعر معروف یغمای جندقی زینت بخش تابلو دبستان گردیده و دبستان جندق بنام دبستان دولتی صفایی جندق نامگذاری شده است. ایشان درسال 1325 هجری شمسی با دختر مرحوم میرزا عبدالحسین دعبل ازدواج نموده و از ایشان صاحب سه پسر و دو دختر گردیده است که پسران ایشان با گذراندن تحصیلات دانشگاهی درحال حاضر در تهران و مشهد مشغول کار و زندگی میباشند. ایشان تا سال 1358  هجری شمسی در سمت مدیریت دبستانهای پسرانه و دخترانه و راهنمایی تحصیلی به کار ادامه داده و در آن سال بازنشسته گردیده و پس از بازنشستگی در منزل به مطالعه و بازنویسی تعدادی از کتب خطی بزرگان مشغول بودند و در دی ماه سال 1366 در اثر ابتلا به بیماری سرطان ریه در تهران جهان را بدرود گفته و در جندق مدفون گردیده و پس از چندین سال به کربلای معلی انتقال یافته است....روحش شاد.


یاصاحب الزمان الغوث والامان

اردیب نگین


روز معلم

 

به نام حضرت دوست

 

هر سال ، هر روز ، هر دقیقة زندگی با آموختن و دانستن ، رسیدن و یافتن ، آموزش و در نهایت با گوهر دانایی و معرفت معنا پیدا می­کند ، بار می­یابد و شکوفا می­شود و گل این بوستان و باغبان این گلستان به یقین وجود نازنین و گل پروری است که از او به نام رفیع معلم یاد می­شود .

از فراز ملکوتی « انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» نبی اعظم (صلی ا.... علیه و آله وسلم) گرفته تا تکریم و بزرگداشت آیات کریمة قرآنی بر مقام علم ، علم آموزی و کسب معرفت و حقیقت و تا سیره و سنت انسان ساز ائمه هدی و امامان راستی و درستی (سلام و درود بی­پایان خداوند بر آنان باد) و تعالیم آسمانی آنان . شکوه نام انسانیت در تلالؤ گستردة زلال چشمة علم و دانش و آموختن به شمع وجودیی ایثارگران عرصة معرفت و دانش «معلمان عزیز» پیوند می­خورد . و چه مناسبتی ارزنده­تر ، مهم­تر ، بایسته­تر ، از این که هر ساله به این بهانه در دل ایام فرح­بخش بهار که از آن به تعبیر بلند حضرت امام رضا علیه السلام «روح زمان­هاست» به وجود پر قدر معلم و مقام آموختن و شأن روح­بخش آن به جامعه و زندگی ، ادای احترامی مجدد نمود .

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٥٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۱٢
Comments نظرات () لینک دائم

ولادت امام هادی برشما مبارک باد.

اردیب نگین

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۱٢
Comments نظرات () لینک دائم

فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب‏

در فضیلت و اعمال ماه مبارک رجب‏

بدانکه این ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت تمامند و روایت بسیار در فضیلت آنها واردشده بلکه ازحضرت رسول‏صلى الله علیه وآله روایت شده‏که ماه رجب‏ماه‏بزرگ‏خداست وماهى در حرمت و فضیلت به آن نمیرسد و قتال با کافران در این ماه حرامست و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنّم بر روى او بسته گردد و از حضرت موسى بن جعفرعلیه السلام منقول است که هر که یکروز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنّم یکساله راه از او دور شود و هر که سه روز از آنرا روزه دارد بهشت او را واجب گردد و ایضاً فرمود که رجب نام نَهرى است در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر هر که یکروز از رجب را روزه دارد البتّه از آن نهر بیاشامد و از حضرت صادق‏علیه السلام منقول است که حضرت رسول‏صلى الله علیه وآله فرموده که ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را اَصَبّ مى‏گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر اُمّت من بسیار ریخته مى‏شود پس بسیار بگوئید: اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ، و ابن بابویه بسند معتبر از سالم روایت کرده است که گفت رفتم بخدمت حضرت صادق‏علیه السلام در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود چون نظر مبارک آن حضرت بر من افتاد فرمود که آیا روزه گرفته‏اى در این ماه گفتم نه واللَّه اى فرزند رسول خدا فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آنرا بغیر خدا کسى نمى‏داند بدرستیکه این ماهیست که خدا آنرا بر ماههاى دیگر فضیلت داده و حُرمت آنرا عظیم نموده و براى روزه داشتن آن گرامى داشتن را بر خود واجب گردانیده پس گفتم یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اگر در باقیمانده اینماه روزه بدارم آیا ببعضى از ثواب روزه داران آن فایز مى‏گردم فرمود اى سالم هر که یکروز از آخر این ماه روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدّت سَکَراتِ مرگ و از هَوْل بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر که دو روز از آخر این ماه روز دارد بر صراط بآسانى بگذرد و هر که سه روز از آخر این ماه را روزه دارد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدّتها و هَوْلهاى آنروز و بَرات بیزارى از آتش جهنّم به او عطا کنند و بدانکه از براى روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده است و روایت شده که اگر شخص قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه این تسبیحات‏را بخواندتا ثواب روزه آن را دریابد:

اردیب نگین

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۱٢
Comments نظرات () لینک دائم

11 اردیبهشت روز جهانی کارگر بر غیور مردان وکارگران مبارک باد.

ارابه روزکارگر

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:۳٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۱۱
Comments نظرات () لینک دائم

میلاد باقرالعلوم (ع)بر شما مبارک باد.

نام :محمد کنیه:ابوجعفر  لقب:باقرالعلوم  نام پدر:  علی(امام سجاد)   نام مادر:فاطمه(دختر امام حسن) تاریخ تولد:  2صفر با 1رجب 57هجری  محل تولد:مدینه دوران رهبری:19سال  مدت عمر: 57سالتاریخ شهادت:  7ذی الحجه   114هجری نام قاتل:ابراهیم بن ولیدبازهر      محل دفن:بقیع           

امام ابو جعفر،باقر العلوم،پنجمین پیشواى ما،جمعه  نخستین روز ماه رجب سال پنجاه و هفت هجرى در شهر مدینه چشم به جهان گشود. او را«محمد»نامیدند و«ابو جعفر»کنیه و«باقر العلوم»یعنى«شکافنده دانشها»لقب آن گرامى است.

به هنگام تولد هاله اى از شکوه و عظمت نوزاد اهل بیت را فرا گرفته بود،و همچون دیگر امامان پاک و پاکیزه به دنیا آمد.امام باقر (ع) از دو سو-پدر و مادر-نسبتبه پیامبر و حضرت على و زهرا علیهم السلام مىرساند،زیرا پدر او امام زین العابدین فرزند امام حسین،و مادر او بانوى گرامى«ام عبد الله» دختر امام مجتبى علیهم السلام است.

عظمت امام باقر (ع) زبانزد خاص و عام بود،هر جا سخناز والایى هاشمیان و علویان و فاطمیان به میان مىآمد او را یگانه وارث آنهمه قداست و شجاعت و بزرگوارى مىشناختند و هاشمى و علوى و فاطمیش می خواندند.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۱۱
Comments نظرات () لینک دائم

کاریکاتور

ارابه خلیج همیشه فارس

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۱۱
Comments نظرات () لینک دائم

خلیج فارس

ارابه خلیج همیشه فارس
رییس کتابخانه ملی لهستان در نشست رسانه‌ای خود در کتابخانه ملی ایران، از وجود نام خلیج فارس در نقشه‌ای تاریخی متعلق به قرن پانزدهم خبر داد. این نقشه در کتابخانه ملی لهستان نگه داری می‌شود.توماس ماکوسکی که برای ملاقات و گفت‌وگو با رییس کتابخانه ملی ایران به کشورمان سفر کرده است، امشب 5 اردیبهشت در یک نشست تخصصی به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ داد.

وی در این نشست، با اشاره به اهدای کپی یک نقشه جغرافیایی متعلق به قرن 15 میلادی به کتابخانه ملی ایران گفت: این نقشه در قرن 15 میلادی توسط شخصی به نام «بتالمی» کپی یا طراحی شده است.

رییس کتابخانه ملی لهستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر وجود نام «خلیج فارس» در این نقشه، این مساله را تایید کرد و گفت:
  نام خلیج فارس در این نقشه که متعلق به قرن 15 است، دیده می‌شود.

ماکوسکی همچنین در پاسخ سوال دیگر خبرنگار ایبنا درباره وضعیت نسخه‌های خطی فارسی در کتابخانه ملی لهستان گفت: هم اکنون نسخ خطی فارسی در لهستان از وضعیت بسیار خوبی برخودارند.

وی ادامه داد: با این‌که لهستان دارای تاریخ تلخی بوده و با توجه به جنگ جهانی دوم نزدیک به 70 درصد منابع ما خدشه‌دار شده است، درصددیم منابع خطی این کشور را از سراسر جهان جمع‌آوری کنیم.

ماکوسکی تاکید کرد: نسخ خطی فارسی در لهستان در شرایط بسیار مطلوبی هستند و به‌زودی به‌صورت دیجیتالی درمی‌آیند و در کلکسیون مشترک ایران و لهستان به نمایش گذاشته می‌شوند
نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٠٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٢/۱۱
Comments نظرات () لینک دائم

زخمهای زیر چسب زخم


دلنوشته جالب

در ذیل دلنوشته ای از جناب آقای محمدرضاثابتی  جوان روشندل  ونابغه  دوست داشتنی برایتان درج نموده ام دلنوشته ایشان لبریز از احساس وعشق است.
برای مادرم

 از کدام آفتاب طلوع کرده ای؟از کدام مشرق نورانی به جلوه در آمده ای که ب هر سمت می ایستم آفتاب تو در مقابل من است؟هزار بار با خودم کودکی هایم را دوره میکنم.هزار روز در ابتدای خودم می ایستم و گذشته ام را میشمارم.از هزار رودخانه باکره وضو میگیرم تا به دست هایت که از نماز می آیند برسم.شنیده ام بهشت با قدم های تو آغاز میشود.کدام رود پریشان را به تماشا بایستم که با نگاه تو آرام نشده باشد.کدام چشمه خروشان را به صحرا دعوت کنم که از چشم های تو آغاز نشده باشد.کدام واژه را به زبان بیاورم که در برابر نامن به رکوع نیامده و به سجده نیفتاده باشد.واژه ها تنها با زبان تو شیرین میشوند و شیرین ها ، فرهادی ات را کوهستان کوهستان نجوا میکنند.
آه ای شیرین شیفته تاریخ!مادر!هزار سال است که کودکی ام را بر شانه های
تو می بارم.هزار سال است که به دستانت میدوم و نمی رسم.هزار سال است که نامت را نجوا میکنم و جوان میمانم.هزار سال است که زبانم به نامت میرسد سکندری
میخورد.باران،لبخندهای تو را به یاد می آورد و خورشید،مهربانی ات با که فردایم
را روشن تر میکند،فریاد میزند.
به باران گفته ام تنها بر جا پای تو ببارد، به چشمه گفته ام تنها به سمت تو بدود و به رودخانه سفارش کرده ام که فقط برای وضوی تو زلال بماند.
ابرها از هر طرف که بیایند بر دستهای تو سرازیر میشوند.تا تو با آسمانی ترین آبی که میشناسیم وضو بگیری، آنگاه 2 رکعت نماز عشق به قبله ای که فقط تو می شناسی بخوانی و مادرتر بمانی.
کدام روز کدام خورشید؟در کدام مشرق طلوع کرده که بر ظهر پیشانی تو عمود نتابیده باشد و کدام باد سرگردان است که در کوی تو به آرامش نرسیده باشد.
ما نمی دانیم که تو را با کدام زبان زنده بخوانیم.نمی دانیم که آفتاب تو را چگونه درآسمان عشق رصد کنیم و با بادها چگونه مویه نماییم لبخندت کدر نشود.
در نبود تو تنهایی تاریکی داریم و در کنار تو هزار چشمه زمزم.آه ای زمزمه عشق،با ما جز با نگاهی که نشان خدا دارد مباش و جز با کلماتی که آیه های عشق اند حرف نزن.
ما دیروزمان را در سایه دستهای تو به امروز رساندیم و فردایمان اگر خورشید مهربانی ات نباشد معلوم نیست سر به کدام بیابان بگذارد.
جاده های به سمت تو راه افتاده اند ، کوچه های بن بست با قدم های تو به آسمان می رسند و گل ها تنها برای دیدن تو چانه میزنند.

نگاه کن مادر، تا بهار در سرشاخه های قدم بزند، حرف بزن تا باران در زمین جریان یابد، تا آسمان به پای زمین بیفتد و لبخند بزن تا کدروت جهان را کدر نکند.
با ما مادر بمان، در هر لحظه ای از تاریخ که باشیم ، در هر نقطه از جغرافیا و به هر قبله ای که میدانیم نمی دانیم قامت بسته باشیم.
                                             با ما فقط مادر بمان.

اردیب (ارابه)نگین کویر:

آری خواستن توانستن است. باید به این جوان روشندل اردیبی و والدین ایشان مرحبا ودستمریزاد گفت .اینجانب در تعجبم چگونه می توان با شرایط ایشان  علاوه بر خلق این متن زیبا آن را بدون یک غلط تایپی  تایپ نمود.شما را برای آشنایی بیشتر با استعدادهای خدا دادی ایشان به وبلاگ شخصی وی  نسیم آتش  http://www.nasimeatash.blogfa.com/ دعوت می نمایم.


سید ابوالفضل رضوی «معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور» شد.

معاون اول رئیس جمهوری در حکمی سید ابوالفضل رضوی را به سمت «معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور» منصوب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری همچنین از تلاش‌ها و خدمات سید عباس پورهاشمی که پیش از این مسئولیت این معاونت را بر عهده داشت و به افتخار بازنشستگی نائل شد، قدردانی کرد.
متن کامل این حکم بدین شرح است:
بسمه تعالی
جناب آقای سید ابوالفضل رضوی
نظر به سوابق و تجربیات ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به سمت «معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور» منصوب می‌شوید.شایسته است بمنظور بهبود شرایط زندگی روستاییان و ارتقای شاخص‌های توسعه روستایی با تأکید بر نقش روستاییان در تحقق اقتصادی مقاومتی، اهتمام لازم معمول و ضمن هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی ذیربط در چارچوب شرح وظایف مصوب آن معاونت، پیگیری و نظارت لازم به عمل آورید.امید است با اتکال به الطاف خداوند متعال، ضمن بهره‌گیری از توانایی‌های همکاران محترم و همراهی همه مدیران و کارشناسان صدیق و توانمند با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در انجام مسئولیت محوله موفق باشید.

اردیب (ارابه)نگین کویر:

ضمن آرزوی بهروزی وموفقیت جناب آقای سید ابوالفضل رضوی در مقام منصوب شده امیداست باتلاش مضاعف نسبت  به توسعه روستایی و رفع محرومیت مناطق محروم کشور دراین کسوت نیز سر بلندباشند .


توصیه بزرگترین سرمایه گذار قرن بیستم به مردم برای سرمایه

وارن بافت (Warren Buffet)بزرگترین سرمایه گذار قرن بیستم به سرمایه گذاران توصیه کرده که در تصمیم های خود به سه اصل کلی توجه کنند.

یک سال پیش و کمی بیشتر،اگر فردی قصد داشت بخشی از سرمایه نقدی اش را سرمایه گذاری کند با انتخاب چندان دشواری مواجه نبود. بازار ارز و طلا به اندازه کافی برای سرمایه گذاری جذاب به نظر  می‏رسید و تبدیل نقدینگی به دلار و سکه باعث می‏شد که حداقل از قدرت خرید  پول کاسته نشود اما اکنون و با شروع سال 93 شرایط کاملا تغییر کرده است. دلار نسبت به سال گذشته جذابیتش را از دست داده، هر چند که در روزهای اخیر  روندی صعودی به خود گرفته است. سرمایه گذاری در بازار طلا نیز شرایط نسبتا  یکسانی دارد، ماه های آخر سال گذشته بهای سکه کاهش بسیاری یافت تا جایی که  بسیاری تصمیم به فروش سکه گرفتند و اما پس از آن هرچه به روزهای پایان سکه  نزدیک تر می شد، بهای سکه دوباره بالا می‏رفت. علاوه بر عوامل داخلی، مسایل بین المللی نیز بر بازار طلای جهانی و در نتیجه سکه تاثیرگذارند و به همین خاطر به سختی می‏توان گفت که در آینده ای نزدیک خرید طلا سودآور خواهد بود یا خیر. انتظارها برای رونق گرفتن بازار مسکن نیز بیش از حد طولانی شده و  این پرسش را مطرح کرده که آیا اصلا قرار است رونقی در این بخش مشاهده شود  یا خیر. عملکرد بازار بورس طی ماه های اخیر نیز ناامید کننده تر از آن بوده که بتوان به سرمایه گذاری در آن دل بست.  اما در چنین شرایطی بهترین توصیه برای فردی که قصد سرمایه گذاری دارد چیست؟ پاسخ روشنی برای این پرسش وجود  ندارد، به خصوص که به نظر می‏رسد سرمایه گذاران باید خود را برای فاز دوم  هدفمندسازی یارانه ها نیز آماده کنند. با همه این ها، توصیه های سرمایه  گذاری وارن بافت (Warren Buffet) که یکی از موفق ترین سرمایه گذاران تاریخ  جهان محسوب می‏شود و بزرگترین سرمایه گذار قرن بیستم لقب گرفته شاید بتواند به شما برای برگزیدن شیوه درستی از سرمایه گذاری کمک کند:

1- ساده سازی کنید.

عواملی که بر سرمایه گذاری شما  تاثیرگذارند بسیار گسترده تر از آن هستند که بتوانید همه آن ها را در نظر  بگیرید. توجه به بسیاری از این عوامل نیز در واقع وقت گیر و غیرمفید خواهد  بود. به جای این ها سعی کنید چند عامل اصلی تاثیرگذار بر بازاری که در آن  سرمایه گذاری کرده اید را شناسایی کنید و با تمرکز بر همان عوامل اصلی،  روندهای کوتاه مدت و بلند مدت بازارها را شناسایی کنید.

2- به زمین بازی توجه کنید.

سرمایه گذاران را می‏توان به دو گروه  تقسیم کرد: سرمایه گذارانی که توجه آن ها معطوف به تابلوی نتایج (اسکوربورد) است و سرمایه گذارانی که بر روی زمین بازی تمرکز کرده اند. گروه نخست به طور دقیق می‏دانند که تاکنون چه اتفاقی رخ داده اما گروه دوم  تقریبا می‏توانند حدس بزنند که در ادامه چه اتفاقی رخ خواهد داد. اگر قصد  دارید تصمیمات شما در سرمایه گذاری با سودآوری همراه باشد، بهتر است مانند  گروه دوم بر زمین بازی تمرکز کنید.

3- پیش بینی های رسانه ای را خیلی جدی نگیرید. 

رسانه ها پر است از تحلیل هایی در مورد  اینکه بازارها در آینده به کدام سو می‏روند. هرچند که مرور این رسانه ها بی فایده نیست اما آن ها را مبنای تصمیم گیری های خود قرار ندهید.


سند قدیمی ارزش املاک اردیب (ارابه) در قدیم

ارابه اردیب سند قدیمی ارزش املاک اردیب  در قدیم

این سند قدیمی مربوط به سال 1267 قمری مصادف با 1231شمسی (یکصدوشصت ودوسال قبل )می باشد.بیع شرطی است از حاجی میرزا جعفر اردیبی از درباریان ناصرالدینشاه قاجار که ده فنجان آب و  یک باغ که امروزه به "باغ سلخو "معروف است بمدت یک سال به مرحوم ابوالحسن یغما که در آن زمان معلم وآموزگار اردیب بوده است بمبلغ 2تومان وپنج هزار دیناررایج خزانه اجاره داده است.

نکته قابل توجه در این سند 1-میزان اجاره بهای مذکور در سند است که ارزش آب واملاک اردیب را بیانگر می باشد.2- ارزش وموقعیت روستاست که جهت یک اجاره بها تمام افراد سرشناس ومحترمین بیابانک  آن راممهور نموده اند این افرادعبارتنداز :حاجی سید میرزا مجتهد موسوی (قاضوی)- ملاحسین آخوند زفرقندی - محمد علی اسدا... - مصطفی قلی خان سهام السلطنه عامری-محمد رضابیک زفرقندی -علی نقی سلطان جندقی- حاج شاه مددبیک - میرزا احمدسلطان - اسدبیک (نیای خاندان عامری)ابن جعفرسلطان بن رضا زفرقندی -صادق بن حاج نقی خوری - علی اصغر بیک یاور (نیای خاندان غلامرضایی) - فرج ا... موسوی- یارمحمدبیک جرمقی (گرمه ای)-حاجی محمد علی مهرجانی - و......  .

درضمن قباله به خط حاجی میرزا جعفر اردیبی  برادر حاج عبدالعلی اردیبی می باشد.


خودمان باشیم


قدرت افکار


گزارش اولین نشست تدوین سند چشم انداز شهرستان خوروبیابانک

خور نگین سبز کویر: جهاد علمی دانشجویان شهرستان خور و بیابانک آمادگی کامل
دارد در صورت تصویب فرمانداری محترم و همکاری نهادهای مربوطه، شروع به تدوین
سند جامع چشم انداز پایدار شهرستان را عملیاتی کند.

 

 

باسمه تعالی

گزارش اولین نشست تدوین سند چشم انداز شهرستان خوروبیابانک

این جلسه به منظور تدوین سند چشم انداز توسعه شهرستان خوروبیابانک در محل آمفی تئاتر کانون شهید خسروی در تاریخ جمعه 8/1/1393 از ساعت 9 الی 13برگزار گردید. در این مراسم مسئولین شهرستانی، اساتید دانشگاه، دانشجویان، نخبگان و اقشاری از مردم حضور داشتند.

در ابتدا این مراسم با آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردیده و سرود ملی پخش گردید. سپس مهندس سید علی موسوی به بیان وضعیت فعلی شهرستان همچون نبود سند راهبردی دقیق و اجرایی و ضرورت وجود چشم اندازی برای توسعه و پیشرفت شهرستان پرداخت. همچنین اهداف تشکیل این جلسه و ضرورت تدوین این سند توسط افراد بومی و نخبگان بومی نیز ذکر گردید.  پس از آن مسئولین محترم شهرستان پشت تریبون حاضر شده و به بیان دیدگاههای خود در این رابطه پرداختند.

سخنران اول: امام جمعه محترم شهر خور حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ذوالفقاری

خلاصه بیانات ایشان در این جلسه به شرح زیر است:

تدوین سند چشم انداز امری ضروری و لازم می باشد. برای تدوین سند جامع چشم
انداز شهرستان لازم است ابتدا چهار مورد را در نظر بگیریم. لازم است نقاط قوت
شهرستان رصد شود. همچنین نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شهرستان باید رصد شوند. برای بررسی این موارد لازم است کمیته های مختلفی از جمله کمیته های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... شکل گیرند. اعضای شورای اداری باید در این کمیته ها باشند.
اداره بهزیستی، کمیته امداد، اداره راه، اداره برق و مجموعه های اداری باید در این
کمیته ها حضور یابند. و هر کار گروه اجتماعی، نقاط ضعف، فرصت های اجتماعی، تهدیدهای اجتماعی، و نقاط قوت ها را بررسی کنند. برای آنها جدول زمانی بگذارند و بعد از آن برای تصویب به مجموعه اصلی بیاورند. برای روشن شدن هر یک از موارد بالا مثالی می آورم، از نقاط قوت شهرستان می توان به: طریق الرضا بودن شهرستان، وجود معادن سنگ در این منطقه که از نقاط قوت اقتصادی هستند، اشاره نمود. نقاط قوت دیگر وجود حوزه علمیه خواهران و دانشگاه است. نقاط ضعف باید در همه کمیته ها بررسی شود؛ بعد مسافت طولانی، نبود جاده ترانزیتی خوب، نبود فرودگاه، نبود ریل آهن، نبود گاز و ... می باشد.

ادامه مطلب