اردیب (ارابه) نگین کویر

شهادت امام جعفر صادق (ع) برشما تسلیت باد.

حضرت امام جعفر صادق(ع) پیشوای ششم مسلمانان، در این روز به دست خلیفه ی عباسی، منصور دوانیقی مسموم و در مدینه به شهادت رسید. امام صادق(ع) به شیخ الائمه نیز معروف است زیرا عمر ایشان از تمامی ائمه اطهار(ع) طولانی تر است. حضرت را در قبرستان بقیع در کنار پدر، جدّ و امام حسن مجتبی(ع) دفن کردند.

آن امام به هنگام شهادت شصت و پنج سال داشته و مدت سی و چهار سال از امامت حضرتش می گذشت.

در میان امامان معصوم(ع)، برای هیچ کدام همانند امام صادق(ع) فرصت و شرایط مساعدی پیش نیامد تا بتوانند در سطح وسیع به انقلاب فرهنگی بپردازند و با تشریح فرهنگ غنی و پُرمایه ی اسلام، بر گسترش این دین آسمانی بیفزایند. ولی برای امام صادق(ع) این فرصت، در گیر و دار کشمکش ها و رودرویى بنی امیه و بنی عباس و جنگ قدرت به دست آمد. آن بزرگمرد علم و عمل از این فرصت استفاده ی کامل کرد و اسلام و فقهِ آن را از دیدگاه ائمه ی اهل بیت(ع) معرفی نمود و با تربیت شاگردان بسیار و برجسته، حیات تازه ای به اسلام و مسلمین بخشید و فرهنگ ناب تشیّع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشأت گرفته بود به جهانیان عرصه کرد. امام صادق(ع) به عنوان رییس مذهب جعفری حوزه ی علمیه ی اسلامی در سطح عمیق و وسیع تشکیل داده و علوم اسلامی را تدریس می نمود. در این حوزه، چهار هزار نفر به فراگیری علوم آل محمد(ص) می پرداخته و حضرت در این زمان، اسلام اصیل را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی امیه و بنی عباس آشکار ساخت.

نوحه

به گوش عرشیان هر دم،رسد افغان من مادر

زده زهر جفا آتش،به جسم و جان من مادر

واویلا آه و واویلا...

ز دست دشمنان دین،چه محنت ها که دیدم من

شب و روز از ستمهاشان،مصیبت ها کشیدم من

واویلا آه و واویلا...

امان از این جنایات و،ازین کاشانه سوزاندن

گمانم که شده عادت،مدینه خانه سوزاندن

واویلا آه و واویلا...

میان آتش ای مادر،به یادت خونجگر هستم

به یاد داغ مسمار و ،غم دیوار و در هستم

واویلا آه و واویلا...

میان آتش ای مادر،به یاد رویت افتادم

غم آن صورت نیلی،دوباره آمده یادم

واویلا آه و واویلا...

در آن شب در پی مرکب،چو دستم بسته شد مادر

فتادم یاد اوباش و طناب و گردن حیدر

واویلا آه و واویلا...

بگو مادر بگو مادر،چه شد که رزق تو غم شد

چه شد که اول عمرت،چو پیران قامتت خم شد

واویلا آه و واویلا...

بگو مادر بگو مادر،چرا رکن علی بشکست

چرا در نافله خواندی،قنوتت را تو با یک دست

واویلا آه و واویلا...


آئین مراسم عروسی در روستای اُردیب به قلم استاد لسان الحق طباطبایی

آئین مراسم عروسی در روستای اُردیب به قلم  پژوهشگر فرهنگ وآئین های ایرانی  جناب آقای لسان الحق طباطبایی در فصلنامه فرهنگ مردم شماره 49و50 بهاروتابستان 93به چاپ رسیده است.

در چکیده این مقاله آمده است:روستای اُردیب در دشت کویرمرکزی د ر هفت فرسنگی خوروبیابانک  در ازنای زمان به همان مهرونشان گذشته آئین های خود از جمله مراسم ازدواج را محترم می شمارند.جزئیات این آئین عبارتند از :نشان کردن ،کفش وانگشتر،عقدِ  ازدواج،سرتراشان ،دوره زدن، حنابندان ،خوانچه بران،گداخته بران، پاتختی ،خانه طلبان ،آئین لباس پوشانیدن بر داماد،حجله بران وخواندن ترانه های محلی ،هدیه از سوی داماد برای کمک به اماکن مذهبی وتلاوت سوره الرحمن در شب زفاف.

اُردیب نگین کویر:

جناب استاد طباطبایی در مقاله پیشگفت  باقلم وزین خود به زیبایی کامل تمام ابعاد این رسم دیرینه را که نماد هویت وآیین بازمانده از  نیاکانمان است که سینه به سینه ونسل به نسل حفظ شده است را با عنایت براینکه  نیک علاقمند وسخت پایبند برآنیم ،  به تحریر در آورده اند.

این قلم به مصداق آیه "لم یشکر الخالق لم یشکر المخلوق " از جانب خود وسایر اُردیبیهای عزیز به استاد لسان الحق طباطبایی که خود نیز مفتخر برآنست که عُلقه ورگه ای  از  اُردیب و اُردیبیها دارد  دست مریزاد گفته و کمال سپاس وتشکر را ابراز داریم.

در آخر جهت تداعی این آیین نکویمان در ذهن شما عزیزان  به بیان  ابیات زیر که هرکدام جداگانه در زمان خاص خود در مراسم عروسی خوانده می شود بسنده می نمایم.

اول خوانیم خدا را  ، محمد مصطفی را    ،علی مرتضی را  

         صل علی محمد صلوات برمحمد

صلوات را خدا گفت جبریل بارها گفت در شان مصطفی گفت     

        صل علی محمد صلوات بر محمد

                                           **********************

  هی های سر می تراشیم       به دور سر می تراشیم

 ای دومادحنا می بنده به دست وپامی بنده   حنای اصل کرمونه عاشق نما می بنده

                                         *******************

  بیا برویم از این ولایت من وتو                           تودست منا بگیر ومن دامن تو

                  ای یار مبارک بادا  ایشالا  مبارک بادا    

                                    *********************

عزیزان همشهری ودوستان وآشنایان  که خواستار  تهیه فصلنامه فرهنگ ومردم شماره 49 و50 می باشند می توانند با انتشارات فصلنامه فرهنگ مردم به شماره 88071158  تماس حاصل نموده واز مراکز پخش آن اطلاع یابند.

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٢۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٥/٢۸
Comments نظرات () لینک دائم

رویای ساخت وتکمیل محور گرمسار -جندق در صد سال آینده به واقعیت می رسد یا خیر؟

محور جندق-گرمسار یکی  ازمحورهای مهم مواصلاتی است که چنانچه ساخت این محورباتمام برسد حدود 300 کیلومترجاده تهران به بیرجند نزدیکتر میشود وهمچنین مسیرچوپانان به تهران وسمنان کوتاهترمی شود. تاکنون ازحدود 70کیلومتری که مربوط به استان اصفهان میشود حدود44کیلومتر بسترسازی شده وبقیه اماده آسفالت می باشد. اما متاسفانه پس از گذشت 4 سال از زمان احداث پروژه بدلیل نارسایی بموقع بودجه معطل مانده است.

درذیل چندخبرمرتبط به این پروژه از سال 89 به سمع نظرتان می رسد:  

  • خبرگزاری فارس: مدیرکل راه وترابری استان سمنان از آغاز عملیات اجرایی احداث محور گرمسار ـ جندق خبر داد.مورخ 3/12/89

http://www.farsnews.com/printable.php?nn=8912031221

اصفهان –خبرنگارکیهان:

بابهره برداری ازمحورملی جندق-گرمساردرکویرمرکزی ایران،فاصله شهرهاومناطق نوب شرقی کشوربه تهران 300کیلومترکمترمی شود.هوشنگ عشایری مدیرکل راه وترابری استان اصفهان در بازدیدیکروزه از راههای شهرستان های نائین وخوروبیابانک،روند ساخت محورجندق گرمسارراخوب ارزیابی کردوگفت: طول این طرح 260 کیلومتر است که زیرسازی 34 کیلومترآن در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، رجب قربانپور بعد از ظهر امروزدر حاشیه آغاز اجرای این طرح در گفت:وگوباخبرنگاران افزود: قطعه نخست این پروژه بزرگ وملی به طول20کیلومتراجرامی شود.مدیرکل راه وترابری استان سمنان افزود:این قطعه باعرض 11متروبامشخصات راه اصلی دراستان سمنان احداث  میشود. قربانپوردرادامه تصریح کرد:این پروژه به منظورارتباط شرق کشوربامرکزوغرب اجرایی شده وقسمتی از کریدور شرقی- غربی است.          چهارشنبه 4/12/89

http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2086679

اردیب نگین کویر:

جناب آقای  سید حمیدرضا طباطبایی نماینده محترم   و جناب آقای استوار فرماندار محترم شهرستان  

باتوجه به اهمیت حیاتی این طرح مواصلاتی که باعث بروز تحول تاثیر گذار در بخش های سرمایه گذاری، توسعه فراوری معادن در منطقه توسط افراد بومی ،صنعت گردشگری ،کاهش سوخت و استهلاک وسایل نقلیه در منطقه می شود. لذا امید است اقدام عاجل انجام داده وبا تقاضاهای کتبی  مشترک  جهت پیگیری ورفع موانع موجود این طرح  از مسئولین محترم ودولتمردان ذیربط در این قضیه همت کرده وبا جدیت پیگیرساخت این محور باشند ،تا  باعث پیشرفت اقتصادی وپیرو آن رونق کسب وکار  در منطقه گردد. 


26 مرداد روزی بود که آغوش مام وطن بسوی دلیر مردان گشوده شد.

مرداد 1369، برگی دیگر از تقویم انقلاب ورق خورد و یوم اللّه دیگری متولّد شد. ثانیه های انتظار به کندی می گذشت. شهر به استقبال پرنده های مهاجر آمده بود که در سال های سخت هجران از وطن، بال و پر خود را در زیر شکنجه های کفر شکسته بودند. البته هرچند جسم آنان دربند بود، ولی هیچ گاه روح و اندیشه بلندشان تسخیر نشد و قلبشان به یاد دین و ایمان و آسمان وطن می تپید. 26 مرداد روز بازگشایی قفس ما بود، روز شادمانی شهر و مردم، روز شادباش و تبریک، روز وصل و دیدار. آغوش وطن گشوده شده بود و فوج فوج مردانگی در آن جای می گرفت به راستی کدامین ساعت می تواند شکوه آن لحظات را در خود بگنجاند و کدامین تقویم می تواند شوق آن لحظه دیدار را در خود ثبت کند.


به عمل رسول ا... باید اقتدا کرد.

وارث رسول آن کس بودکه به فعلِ رسول اقتدا کند،

نه از آن کسان بود که:

قرآن خوانند ونماز به پا دارن و کاغذ سیاه کند

و در پی ثواب کارها از برای بهشت باشند.

"شیخ ابوالحسن خرقانی"

بزرگ مرد عرفان


صبرکنیم...


پنج توانایی لازم برای ارتقاءشغلی

افراد با اهداف مختلف وارد بازار کار می شوند اما آنچه که در همه ما مشترک است اشتیاق به ارتقاء شغلی و بهره مندی از مزایای آن است. رسیدن به این هدف مستلزم داشتن توانایی هایی است که در ادامه به پنج مورد مهم آن اشاره می کنیم.

 

1. اولین توانایی، توانایی حل مسئله است. اگر به اطراف خود نگاه کنید مشاهده می کنید که بسیاری از کسانی که در مسیر رشد قرار گرفته اند خود را به شناسایی و حل مسئله عادت داده اند. هر گاه ایده ای درباره نحوه حل هوشمندانه تر و کاراتر یک مسئله دارید بیان کنید. ممکن است رییس شرکت چند بار ایده شما را نادیده بگیرد اما  تلاش ها و توانایی های شما در نهایت دیده خواهد شد و به تدریج به عنوان کسی که در امور مشارکت فعال و مفید دارید شناخته می شوید.

2. از پذیرش مسئولیت بیشتر استقبال کنید. از فرصت هایی که سر راه شما قرار م گیرد بهره ببرید. برای افزایش توانایی های حرفه ای خود هیچ راهی بهتر از خارج شدن از منطقه امن نیست. مواجه شدن با چالش های جدید بر مهارت های شغلی شما می افزاید و تجربه تان را عمیق تر و گسترده تر می کند و این امر زمینه ساز ارتقاء شغلی است.

3. نشان دهید چطور کار شما به موفقیت شرکت کمک می کند. موفقیت و تحقق اهداف شرکت بسیار مهم است: بالا بردن درآمد، کاهش هزینه، بهبود عملیات ها و جذب مشتری های جدید همگی تحولاتی مثبت برای شرکت هستند که سهم داشتن شما در آن تاثیری بزرگ در افق شغلی شما دارد زیرا نشان می دهد شما اهداف شرکت را درک می کنید و برای تحقق آن سخت تلاش می کنید. در این حالت هنگامیکه زمان ارتقاء فرا رسد شما نسبت به دیگران مزیت خواهید داشت.

4. ارزش های مدیران سازمان را درک کنید. به مدیران شرکت نشان دهید که آنچه برای آنها ارزش مند است درک می کنید و هر گاه فرصتی پدید آمد این درک خود را نشان دهید. درک و پایبندی به ارزش های مدیران سازمان به انجام صحیح امور و حذف بسیاری از موانع منجر می شود. مدیران معمولا به کارمندانی که وظایف خود را به درستی انجام می دهند، در دیگران انرژی و انگیزه ایجاد می کنند و نقشی موثر در تحقق اهداف شرکت دارند تمرکز می کنند.

5. به یاد داشته باشید که موفقیت یک کار گروهی است. حتی اگر تلاش می کنید متمایز باشید به یاد داشته باشید تحقق اهداف سازمان کاری گروهی است. با کمک به ایجاد محیط کاری مثبت برای همه، مهارت های مدیریتی خود را نشان دهید. به دیگران کمک کنید. با دیگران محترمانه رفتار کنید.

مدیران ارشد زمان قابل ملاحظه ای را صرف یافتن مدیران بعدی می کنند. داشتن 5 ویژگی بالا شما را در صدر فهرست ارتقاء شغلی قرار خواهد داد.


دل گویه

 

تو غریب الغربایی تو معین الضعفایی

                         تو انیس دل ما و شافع روز جزایی

 

تو پناه بی پناهان علی موسی الرضایی

                      چه شود زروی رحمت نظری بمانمایی

 

با نگاه برضریحت عمق جانم راصفایی

                         به فدای بارگاهت آقاجان تودلربایی

 

من اسیرومستمندم ، تومعین الضعفایی

                      چه شود زروی رحمت نظری بمانمایی

 

  "عباس ثابتی "


 

 سازنده ترین کلمه" گذشت" است... آن را تمرین کن .

عمیق ترین کلمه "عشق" است... به آن ارج بنه.

بی رحم ترین کلمه" تنفر" است...از بین ببرش.

سرکش ترین کلمه" هوس" است...بآ آن بازی نکن.

خود خواهانه ترین کلمه" من" است...از آن حذر کن.

ناپایدارترین کلمه "خشم" است...آن را فرو ببر.

بازدارترین کلمه "ترس"است...با آن مقابله کن.

با نشاط ترین کلمه "کار"است... به آن بپرداز.

پوچ ترین کلمه "طمع"است... آن را بکش.

سازنده ترین کلمه "صبر"است... برای داشتنش دعا کن.

روشن ترین کلمه "امید" است... به آن امیدوار باش.

 آرام ترین کلمه "آرامش"است...  برای رسیدن به آن تلاش کن .

♦ عاقلانه ترین کلمه "احتیاط"است... حواست را جمع کن.

♦ تاریک ترین کلمه "نادانی"است...آن را با نور علم روشن کن.

♦ رساترین کلمه "وفاداری"است... سر عهدت بمان.

♦ سخت ترین کلمه "غیرممکن"است... وجود ندارد.

♦ مخرب ترین کلمه "شتابزدگی"است...مواظب پلهای پشت سرت باش.


یا ابا صالح المهدی


با این روش ها شادی را به زندگی خود دعوت کنید:

با این روش ها شادی را به زندگی خود دعوت کنید:

1- شکر گزار باش.

2- در هر وضعیتی خوشبین باش.

3-هرگز خودتت را با دیگران مقایسه نکن.

     4-عشق و محبت را تمرین کن.

"بدان عشقی که بروز میدهی به تو باز می گردد"

5-بادیگران معاشرت کن.

6-بخشش را یاد بگیر.

7-روی کارهایت تمرکز داشته باش.

8-لذت زندگی را قدر بدان.

9-در برابر اهدافت متعهد باش.

10-معنویت را به زندگیت وارد کن.

11- مواظب سلامتی ات باش.

12-ازسادگی هات لذت ببر ،لذت های پیچیده تاثیر چندانی ندارد

نویسنده : عباس ثابتی : ۱٢:٠٩ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٥/۱٦
Comments نظرات () لینک دائم

و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا

همه ترس ها، دلهره ها، دلتنگی ها، تنهایی ها

و گناههانمان ازآنجایی شروع می شودکه خدا را در زندگی فراموش می کنیم...

به یاد خدا باشیم...

فراموش کردن یاد محبوب زندگی پر مشقت را نتیجه می دهد...

خداوند در قرآن کریم می فرماید :

" و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا "(طه/124)

هرکسی از یاد من دوری کند زندگی سختی خواهد داشت...

نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٤٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٥/۱٥
Comments نظرات () لینک دائم

حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو

حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو
وندر دل اتش درا پروانه شو پروانه شو
 
هم خویش را دیوانه کن هم خانه را ویرانه کن
وانگه بیا با عاشقان هم خانه شو هم خانه شو
 
روسینه را چون سینه ها هفت اب شوی از کینه ها
وانگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو
 
باید که جمله جان شوی تالایق جانان شوی
گرسوی مستان می روی مستانه شو مستانه شو
 
قفلی بود میل و هوا بنهاده برجانهای ما
مفتاح شو مفتاح را دردانه شو دردانه شو
 
بنواخت نور مصطفی آن استن حنانه را
کمتر زچوبی نیستی حنانه شو حنانه شو
مولوی
نویسنده : عباس ثابتی : ۱۱:٤٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٥/۱٥
Comments نظرات () لینک دائم

به بهانه سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تا پیش از تخریب و ویرانی قبور مطهر بقیع توسط وهابیت متعصب که براساس معتقدات خود، به تخریب بسیاری از آثار تاریخی پرداختند، بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت.

 

ائمه بقیع در بقعه بزرگی که به‏ طور هشت ضلعی ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفیدکاری شده بود مدفون بودند.

 

 هشتم شوال سال 1344 هجری قمری مصادف است با سالروز یک اتفاق تلخ در تاریخ بشریت، که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد، در این روز قبرستان بقیع به عنوان مهم‌ترین قبرستان اسلام به دست وهابیون تخریب شد.

 برای درک میزان دردناکی و شنیع بودن این اقدام باید توجه کرد که در کمتر کشوری به اندازه سرزمین حجاز، آثار مربوط به قرون نخستین اسلام وجود داشته است؛ چراکه زادگاه اصلی اسلام آن‌جاست و آثار گرانبهایی از پیشوایان اسلام در جای جای این سرزمین دیده می‌شود. ولی متأسفانه، متعصّبان خشک مغز وهّابی، بیشتر این آثار ارزشمند را به بهانه واهی آثار شرک، از میان برده‌اند و کمتر چیزی از این آثار پرارزش باقی مانده است. نمونه بارز آن، قبرستان بقیع است. این قبرستان، مهم‌ترین قبرستان در اسلام است که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده و کتاب بزرگ و گویایی از تاریخ مسلمانان به شمار می‌آید.

قبور ائمه مظلوم بقیع چگونه و چندبار تخریب شد؟

وضعیت بقیع قبل از تخریب

 پس از تسلط وهابیون بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور، آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. در جریان این واقعه بارگاه امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام محمدباقر (ع) و امام جعفر صادق(ع) ویران شد. آنان اضافه بر قبور مطهر ائمه معصومین (ع)، دیگر قبور را هم تخریب کردند که عبارتند از: قبر منسوب به فاطمه زهرا (س)، عبدالله بن عبدالمطلب و آمنه پدر و مادر پیامبر اسلام، قبر مطهر فاطمه بنت‌اسد (ع) مادر امیرالمومنین (ع)، قبر مطهر حضرت ام‌البنین (ع)، قبرعباس عموی پیامبر، ابراهیم پسر پیامبر (ع)، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق (ع)، قبر دختر خواندگان پیامبر (ع)، قبر حلیمه سعدیه مرضعه پیامبر (ع) و قبور شهدای زمان پیامبر (ع).

نخستین تخریب قبور ائمه بقیع

 نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ بقیع به دست وهابیون سعودی در سال 1220 هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌ها توسط حکومت عثمانی روی‌ داد، پس از این واقعه‌ تاریخی - اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و به‌ کار بردن امکانات ویژه‌ای، مراقد تخریب‌ شده به زیباترین شکل بازسازی‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مراقد زیارتی و در واقع مکان زیارتی - سیاحتی مسلمانان تبدیل‌ شد.

 دومین تخریب بقیع

 دومین و در واقع دردناک‌ترین حادثه تاریخی - اسلامی معاصر به هشتم شوال سال 1344 و پس از روی‌ کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط ‌می‌شود؛ سالی که وهابیون به فتوای سران خود مبنی بر اهانت و تحقیر مقدسات شیعه، مراقد مطهر ائمه و اهل‌بیت ‌پیامبر(ص) را مورد دومین هجوم وحشیانه‌ خود قرار دادند و بقیع را به مقبره‌ای ویران‌ شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبدیل‌ کردند.


زیبایی خلقت


جاذبه و دافعه

افراد از لحاظ جاذبه و دافعه نسبت به چهار دسته تقسیم میشوند:

1 - افرادی که نه جاذبه دارند و نه دافعه

نه عشق و علاقه و ارادت را بر می‏انگیزند و نه عداوت و حسادت. در بین مردم راه می‏روند مثل این‏ است که یک سنگ در میان مردم راه برود . این ، یک موجود ساقط و بی‏ اثر است . همچون گوسفندی که نه دوست کسی است و نه دشمن کسی را.

2 - مردمی که جاذبه دارند اما دافعه ندارند

با همه می‏جوشند و گرم‏ می‏گیرند و همه مردم از همه طبقات را مرید خود می‏کنند. وقتی هم که بمیرند مسلمان با زمزمشان می‏شوید و هندو بدن آنها را می‏سوزاند.

غالبا خیال می‏کنند که حسن خلق و لطف معاشرت و به اصطلاح امروز " اجتماعی بودن " همین است. اما این‏ برای انسان هدفدار و مسلکی که فکر و ایده‏ای را در اجتماع تعقیب می‏کند و درباره منفعت خودش نمی‏ اندیشد میسر نیست . چنین انسانی خواه ناخواه یک رو و قاطع و صریح است مگر آنکه منافق و
دورو باشد . زیرا همه نمی‏توانند یک نفر آدم را که هدفی را به طور جدی تعقیب می‏کند
و خواه‏ ناخواه با منافع بعضی از آنها تصادم پیدا می‏کند دوست داشته باشند .
  اسلام نیز قانون محبت است . قرآن ، پیغمبر اکرم را رحمة للعالمین‏ معرفی می‏کند. محبتی که قرآن دستور می‏دهد آن نیست که با هر کسی مطابق میل و خوشایند او عمل کنیم ، با او طوری رفتار کنیم که او خوشش بیاید. محبت آنست که با حقیقت توأم باشد . محبت منطقی و عاقلانه آن است که خیر و مصلحت‏ جامعه بشریت در آن باشد نه خیر یک فرد و یا یک دسته بالخصوص . بسا خیر رساندنها و محبت کردنها به افراد که عین شر رساندن و دشمنی کردن با اجتماع است.

3 - مردمی که دافعه دارند اما جاذبه ندارند

دشمن سازند اما دوست ساز نیستند . اینها نیز افراد ناقصی هستند ، و این دلیل بر اینست که فاقد خصائل مثبت انسانی می‏باشند.
وجود اینها سر تا سر تلخ است و برای همه هم تلخ است .

4 - مردمی که هم جاذبه دارند و هم دافعه

هم دوست سازند و هم دشمن ساز ، هم موافق پرور و هم‏ مخالف پرور .

گاهی جاذبه و دافعه هر دو قوی است و گاهی هر دو ضعیف و گاهی با تفاوت . افراد با شخصیت آنهائی هستند که‏ جاذبه و دافعه شان هر دو قوی باشد. البته قوت‏ نیز مراتب دارد ، تا می‏رسد به جائی که دوستان مجذوب ، جان را فدا می‏کنند و در راه او از خود می‏گذرند و دشمنان هم آنقدر سرسخت می‏شوند که‏ جان خود را در این راه از کف می‏دهند و تا آنجا قوت می‏گیرند که حتی بعد از مرگ قرنها جذب و دفعشان در روحها کارگر واقع می‏شود و سطح وسیعی را اشغال می‏کند .

البته صرف جاذبه و دافعه داشتن و حتی قوی بودن جاذبه و دافعه برای اینکه‏ شخصیت شخص قابل ستایش باشد کافی نیست. باید دید چه عناصری را جذب و چه عناصری را دفع می‏کنند. گاهی عناصر شریف و نجیب را جذب و عناصر پلید و خبیث را دفع  می‏کنند  و گاهی برعکس است . لهذا دوستان و دشمنان ، مجذوبین و مطرودین‏ هر کسی دلیل قاطعی بر ماهیت اوست .

امام علی(ع) علی شخصیت دو نیروئی

علی از مردانی است که هم جاذبه دارد و هم دافعه ، و جاذبه و دافعه او سخت نیرومند است . شاید در تمام قرون و اعصار ، جاذبه و دافعه‏ای به‏ نیرومندی جاذبه و دافعه علی پیدا نکنیم. از مرگ علی سالیان بلکه قرونی گذشت‏ اما این جاذبه همچنان پرتو می‏افکند و چشمها را به سوی خویش خیره می‏سازد. پس از مرگش در دوران خلافت‏ معاویه و امویان جمعیتهای زیادی به جرم دوستی او در سختترین شکنجه‏ها قرار گرفتند اما قدمی را در دوستی و عشق علی کوتاه نیامدند و تا پای جان‏ ایستادند 
شسته
است ، او از بالای دار فریاد بر می‏آورد که بیائید از علی برایتان بگویم . مردم از اطراف برای شنیدن سخنان میثم‏ هجوم آوردند . حکومت قداره‏بند اموی که منافع خود را در خطر می‏بیند دستور می‏دهد که بر دهانش لجام زدند و پس از چند روزی هم به حیاتش
خاتمه‏ دادند . تاریخ از این قبیل شیفتگان برای علی بسیار سراغ دارد . این جذبه‏ها
اختصاصی به عصری دون عصری ندارد . در تمام اعصار جلوه‏هائی‏ از آن جذبه‏های نیرومند می‏بینیم که سخت کارگر افتاده است .

برگرفته از کتاب جاذبه و دافعه علی (ع )شهید مطهری


پزشک مسلمان ایرانی الاصل

 

ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، مشهور به ابوعلی سینا و ابن سینا متولد (۳۵۹-۴۱۶ خورشیدی) زادهٔ روستایی در نزدیکی بخارا است .این پزشک ایرانی الاصل، از مشهورترین و تاثیر گذارترینِ فیلسوفان ودانشمندان ایرانی اسلامی بود. وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته ‌است که شمار زیادی از آن‌ها در مورد پزشکی و فلسفه است.

  کتاب معروف او «قانون» است.در تمام جهان  لباس فارغ التحصیلی (دکترا) رابه احترام “Avicenna” “آوی سنا” که همان “ابن سینا”ی ماست

که لباس بلند رداگونه می پوشیده،می پوشند، آن کلاه هم نشانه همان دستار است (کمی فانتزی شده) و منگوله آن نمادی از گوشه دستار خراسانی که ایرانی ها در قدیم از گوشه دستارآویزان می کردند و به دوش می انداختند.

جرج سارتن او را مشهورترین دانشمند سرزمین‌های اسلامی می‌داند که یکی از معروف‌ترین‌ها در همهٔ زمان‌ها و مکان‌ها و نژادها است.


سه داستان زیبا


حدیث حضرت محمد بر روی آب معدنی کشور استرالیا


صبر هم در انتظار تو مرد

صبر هم در انتظار تومرد !

ای زنده کننده شریعت برخیز !

اخر صبر و تحمل غیر از اعضا نالان چیزی باقی نگذاشته است!
جامه غم و اندوه بر تنها پاره شد !

و قطعه های ان به سوی وصل کننده انها زبان به شکوه گشوده اند .
اماظهورت !تنها شفا دهنده قلوب دردمندشیعیان تو ست
.


اقامه نماز با فضیلت عید سعید فطر در اردیب

به نقل از اردیب نیوز:

اقامه نماز با فضیلت عید سعید فطر در اردیب

نماز عبادی عید سعید فطر ساعت 7:30 صبح روز سه شنبه در مدرسه شهید حسینی اردیب به امامت حجت الاسلام والمسلمین شیخ مرتضی فیروزی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوروبیابانک اقامه شد. به گزارش اردیب نیوز این مراسم با استقبال بسیار خوب مردم نجیب اردیب برگزار شد. پس از نماز شیخ مرتضی فیروزی به ایراد خطبه ها پرداختند و در سخنان بسیار خوبی مردم را دعوت به حفظ معنویت بدست آمده در ماه مبارک کردند.
د
رادامه برنامهمراسم یادبود امواتی که در طی یک سال اخیر دار فانی را وداع گفته بودند در مسجد صاحب الزمان برگزار شد. در ابتدای مراسم علی ثابتی دهیار محترم روستا اجرای برنامه را به عهده گرفت و در ادامه شیخ مرتضی فیروزی بالای منبر رفت و پس از سخنرانی کوتاه، به رسم سال های گذشته لیست اموات سال اخیر را قرائت نمود و از حضار در مجلس برای هر نامبرده درخواست اهدای یک صلوات را نمود.

پایان بخش مراسم روز عید، صرف صبحانه (آش شله قلمکار) بود که هر ساله بانی صبحانه روز عید، برادر بزرگوار محمد جعفری(حسن) به یاد همسر مرحومش می باشد.

 در ضمن زحمت هماهنگی و دعوت از روحانی جهت اقامه نماز عید را جناب آقای علی ثابتی دهیار روستابر عهده داشتند.

 


این عید فرخنده را به همگی شما عاشقان و دلدادگان صیام تبریک عرض می نمایم.

 


رسم معنوی ونکویی که دارد رنگ می بازد باید آن را احیا نمود .

 از جمله آیین‌ها و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان مراسم الوداع بااین ماه عزیز بوده است.چاووش در روزهای پایانی ماه شروع به خواندن اشعاری در خصوص وداع ماه مبارک رمضان و بیان جملات «الوداع الوداع ای ماه رحمت الوداع الوداع ای ماه برکت الوداع» می‌کند و با گریه و زاری افسوس می‌خورد که این ماه رحمت و ماه میهمانی خداوند به پایان رسیده است .

این رسم معنوی زیبا از قدیم توسط چاووش خوانها بر روی بامها انجام می شده و هر کدام از افراد در روی بام خود میرفته و جواب ابیات همدیگر را می دادند در مواقعی این جواب ها و خواندنها کل فضای  را پر میکرده است  و که گوی همه مردم برروی بام ها قرار دارند و از این آیین سنتی لذت می بردند.

فلسفه وجودی این آیین دیرینه جدا از حفظ حرمت ماه رمضان ، ترویج این باور حقیقی است که پایان این ماه مبارک از دست رفتن فرصت های استثنایی برای جلب رحمت الهی است.

متن وداع ماه مبارک رمضان

الله الله کریم الله ماه مبارک الوداع                ای بهترین ماه ها ماه مبارک الوداع

تو بهترین ماه ها بودی ماه مبارک الوداع         تو ماه تویه هم بودی ماه مبارک الوداع

الله الله رحیم الله ماه مبارک الوداع               الله الله رحمان الله ماه مبارک الوداع

تو ماه مغفرت بودی ماه مبارک الوداع            تو ماه رحمتم بودی ماه مبارک الوداع

تو ماه آمرزش بودی ماه مبارک الوداع         تو ماه بخششم بودی ماه مبارک الوداع

الله الله غفار الله ماه مبارک الوداع                  الله الله قهار الله ماه مبارک الوداع

افسوس که ماه رمضان آمدو رفت                    آن توبه ده پیر و جوان آمد و رفت

از بهر نجات مسلمین آمده بود                        از دست گناه ما به تنگ آمده بود

الله الله طبیب الله ماه مبارک الوداع                الله الله حبیب الله ماه مبارک الوداع

تو ماه عبادت بودی ماه مبارک الوداع                تو ماه قرآنم بودی ماه مبارک الوداع

ما امت پیغمبریم ماه مبارک الوداع             تو ماه دور از معصیت ماه مبارک الوداع

تو ماه مناجات بودی ماه مبارک الوداع            تو ماه لیله القدری ماه مبارک الوداع

الله الله اکبر الله ماه مبارک الوداع                    الله الله شکور الله ماه مبارک الوداع

 

دراینجا  نیز جای دارد ازشهداءو تازه درگذشتگان روستا یمان که سال قبل در عید فطر در کنارمان بوده اند واینک سر به تیره تراب نهاده اند ذکر  یادی نماییم :

شهید احمد ثابتی فرزند حاج اسماعیل ،شهید احمد ثابتی فرزند حاج اسدا... ،شهید علی محتشم فرزند حاج محمدجعفر ،شهید جاویدالاثر اسماعیل فریدونی فرزند جلیل ، شهید ابراهیم فریدونی فرزند محمد ،شهید حسین رفیع فرزند جعفر 

مرحومان:حمزه آذر،محمدآقا ثابتی،حاج حسن جعفری ،محمدرضا(برومند)ثابتی،،نورا...رفیع، حاج علی موبد،علی رفیع ،گل جان ثابتی، زیورخاکسار،کربلایی شیرین فریدونی،کربلایی کوکب اشرف ، فاطمه خانم ثابتی،عشرت جعفری،عبدا...صحرایی وتمامی عزیزان اردیبی که در آرامستان اردیب وسایر نقاط  مدفون می باشند

یادشان گرامی باد .

باهدیه فاتحه وصلواتی برمحمد وآل محمد


حکمت

حضرت آیت الله العظمی بهجت(رحمه الله):
هرکس در دام گناه یا خطایی افتاده و به آن عادت کرده و از ترک آن عاجز است
می تواند به مدت 40 هفته (پنجشنبه
شبها یا جمعه صبح ها) بصورت مستمر
بر سر مزار یکی از
اولیاء الهی برود و قرآن بخواند.

 به نقل از آیت الله فرهی


خداحافظ ای ماه عشق وعبادت

خداحافظ ای ماه غفران و رحمت / خداحافظ ای ماه عشق و عبادت

خداحافظ ای ماه نزدیکی بر آرزوها / خداحافظ ای ماه مهمانی حق تعالی

خداحافظ ای دوریت سخت و جانکاه / خداحافظ ای بهترین ماه الله...

بدرود ای بزرگ ترین ماه خداوند و ای عید اولیای خدا

بدرود ای ماه دست یافتن به آرزوها . . .

خدایا در ساعات پایانی این ماه مارا مشمول رحمت بی پایانت قرار ده

و این وداع را آخرین وداع (باماه مبارک رمضان) عمرمان قرار مده . . .

.خدایا، خروج از ماه مبارک را برای ما مقارن با خروج از تمامی گناهان قرار بده . . .


دعای روز بیست ونهم ماه مبارک رمضان


خلاصه ای از گفتار دکتر محمودسریع القلم

خلاصه ای از گفتار دکتر محمودسریع القلم را که هفته نامه تجارت فردا انعکاس داده است را می خوانیم:

• این اصل یک موضوع پیشرفت همگانی است.یک کارخانه یا یک شرکت، یک نویسنده، یک خبرنگار، یک نماینده مجلس، یک سیاستمدار وبه‌طور خلاصه هرکسی در هر حرفه و صنعتی که هست در شرایطی می‌تواند ارزیابی منطقی وصحیحی از عملکردش داشته باشد که در مدارهای بین‌المللی فعال باشد. از این‌رو اگرکشور ما می‌خواهد پیشرفت کند باید این اصل محک‌خورده و آزمایش‌شده بین‌المللی رابه کار گیرد.

• اصولتوسعه‌یافتگی به زعم من جهانی هستند، جهان‌شمول‌اند و تابع جغرافیا، فرهنگ و تاریخو ادبیات نیستند. اما الگوهای پیشرفت تابع شرایط بومی و محلی کشورها هستند.بنابراین، اصول توسعه‌یافتگی با الگوهای توسعه‌یافتگی متفاوت هستند.

• 95 درصدکشورهای جهان امروز اصول مشترک و اهداف ملی مورد اجماع دارند و اگر استراتژی کلان  توسعه ملی کشوری مانند آفریقای جنوبی مورد مطالعه قرار گیرد، مشاهده می‌شود این کشور همان کارهایی را انجام می‌دهد که کره جنوبی 40 سال پیش انجام داده بود. برزیل امروز همان کارهایی را انجام می‌دهد که 125 سال پیش آلمانی‌ها انجام می‌دادند.

• برای اینکه یک کشور قابل ‌اعتنا در خاورمیانه باشیم به ثروت نیاز داریم. امروز اگر
عربستان برای بسیاری از کشورها تعیین تکلیف می‌کند، یک دلیل عمده‌اش ثروت این کشوراست.

• اولینشرط توسعه ملی پذیرفتن تولید ثروت است. ثروت در میان بخشی از اقشار جامعه ما یکواژه منفی است. به همین دلیل در ابتدا باید کار فرهنگی انجام شود تا جامعه برای این واژه معنای مثبتی قائل شود.

• کدام کشور علاقمند است ایران پیشرفت کند؟ کدام کشور در همسایگی ایران علاقه‌مند است کهدرآمد سرانه ایرانی‌ها به 25 هزار دلار در سال برسد؟ خارج از تعارفات، ایران حتی یک همسایه هم ندارد که علاقه‌مند به پیشرفت این کشور باشد.

 • امروز عربستان 750 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که در فعالیت‌های اقتصادی دنیا سرمایه‌گذاری شده و سالانه نزدیک به 70 تا 90 میلیارد دلار برای این کشور سودآوری دارد.

ادامه مطلب

ذعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان


دعای روز بیست وهفتم ماه مبارک رمضان


اللهم عجل لولیک الفرج

ما از دیدار امام زمان محروم شده ایم اما;

هیچکس از این تحریم صدایش در نیامد،

نه مذاکره ای..   نه توافق نامه ای..

نه تلاشی برای اعتماد سازی..!

 
اللهم عجل لولیک الفرج

پای جا مانده


دعای روز بیست وششم ماه مبارک رمضان


دعای روز بیست وپنجم ماه مبارک رمضان


دعای روز بیست وچهارم ماه مبارک رمضان


دعای روز بیست وسوم مته مبارک رمضان